مطالب ویژه

نمایندگان استان گلستان شفاف اعلام کنند

به مصوبه شورای نگهبان در مورد انتخابات رای داده اند یا خیر ؟

پایگاه خبری اولکامیز- مصوبه اخیر شورای نگهبان ( هجدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ ) در مورد شرایط ثبت نام کاندیداهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بازتاب گسترده ای در فضای رسانه ای داشته و با واکنش مثبت و منفی زیادی همراه شده است.

به گزارش ایسنا امروز ۲۰۳ نماینده مجلس یازدهم در بیانیه‌ای از مصوبه اخیر شورای نگهبان مبنی بر شرایط کاندیداتوری داوطلبان در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

در بخشی از این بیانیه امده است : ” ما نمایندگان مجلس یازدهم تأکید داریم شورای نگهبان به عنوان یکی از ستون‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی مأموریت پاسداری از قانون اساسی و همچنین حراست از شرع را برعهده دارد لذا بدین وسیله ما نمایندگان، ضمن حمایت از اقدام شورای نگهبان مبنی بر ساماندهی ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آن را گامی در جهت شفافیت انتخاباتی و حفظ حرمت داوطلبان واقعی و معتقد به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی انتخابات دانسته و اعلام می‌کنیم که این امر بر اساس اختیارات شورای نگهبان مندرج در قانون اساسی صورت پذیرفته و منجر به ساماندهی اتفاقات در خلال ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات گشته و در جهت اصلاح وضع موجود و حفظ مصالح انقلاب است. ”

عباس عبدی تحلیلگر سیاسی  آن را مصوبه غیر حقوقی دانست و گفت : ” گذاشتن شرط سنی و تحصیلی (آن هم در جامعه‌ای که تعدادی از نامزدهای رسمی ان با جعل مدرک یا از فلان موسسه غیر معتبر متهم به مدرک‌سازی هستند) که هیچ ربطی به صلاحیت افراد ندارد را انجام نمی‌دهند

وی افزود: به علاوه بر فرض هم که بخواهید این معیارهای نادرست را رعایت کنید، این مربوط به وظایف شورای نگهبان است و خودش باید مسئولیت آنها را بپذیرد، نه آنکه انجام آنها را به عهده وزارت کشور بیاندازد. این کار شفافیت نیست، فرار کردن از پذیرش بار مسئولیت است. لطفاً یک بار دیگر جملات این عضو شورای نگهبان را بخوانیم، تا تأسف بخوریم از اینکه مهم‌ترین نهاد حقوقی کشور تا این حد غیر حقوقی اظهار نظر کرده است ”

روزنامه جمهوری اسلامی در این باره نوشت: چیزی که برخی حضرات از قدیم به دنبالش بودند، یک انتخابات کنترل شده با برنده از پیش مشخص! بود یک جور انتخابات که هم برگزار بشود و هم در دایره تصمیم ما باشد

جعفر محمدی سردبیر عصر ایران بر این باور است که  مصوبه اخیر، در تضاد آشکار با قانون اساسی و حقوق عمومی است و به طور واضحی، بر میزان مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشور و انتخابات، اثر منفی دارد.

سایت اولکامیز ضمن مخالفت با مصوبه اخیر شورای نگهبان ، از شش نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی درخواست می کند که نظر خود را شفاف و صریح به مردم اعلام کنند که آیا بیانیه مجلس را در تایید مصوبه شورای نگهبان امضا کرده اند و یا خیر ؟

مردم حق دارند از تصمیمات مهم و سرنوشت ساز نمایندگان شان باخبر و آگاه شوند و بدانند که آنها در این گونه مواقع چه تصمیمی اتخاذ می کنند. بنابراین از آقایان شادمهر ، ایری ، سنگدوینی، منتظری ، نوروزی ، کوهساری و آریان پور می خواهد که در این خصوص نظر حود را بصورت شفاف اعلام کنند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا