مطالب ویژه

نکاتی در مورد استقبال از میهمانان در مراسم مختومقلی

پایگاه خبری اولکامیز – عبدالجلیل امانی نژاد*: شاید یک موضوع مهم که در اثنا مراسم مختوقلی فراموش شده، بحال خود رها کردن میهمانهایی است که از راههای بسیار دور نظیر تبریز و تهران در آق توقای حضور می یابند .

 گروهها و چادرها یا انقدر درگیر اجرای مراسم هستند ویا امکانات مالی آنها این اجازه را نمی دهد که به این موضوع فکر کنند .

 یکی از مهم ترین بخش مراسم، حضور میهمانان عزیز و گاه فرهیخته و دانشمندی است که از جای جای ایران به این مراسم تشریف می آورند. لزوم پاسداشت این عزیزان وظیفه تک تک ما ترکمن ها است. تمامی چادر ها بالاخص برپاکنندگان چادر گنبد وظیفه خطیر میهمان نوازی از این مسافرین ویژه مراسم مختوم قلی فراغی را دارند.

 میهمانان بزرگواری از اقصی نقاط کشور در مراسم حضور داشتند از عاشیق های آذربایجانی که گروهی آمده بودند تا میهمانهای خاص چادرهای خصوصی (میهمانان غیر رسمی مراسم )

 سالهای آینده طیف وسیعی ازاندیشمندان، عالمان علم وادب ،هنرمندان ، مردم عاشق فرهنگ و هنر به این مراسم خواهند آمد. به هوش باشیم و در استقبال و بدرقه از آنان کوتاهی نکنیم .

 تهیه امکانات در خور و شایسته این عزیزان، از وظایف عمومی همه ماست.
 همه از کوچک و بزرگ باید در حفظ آداب این میهمانی تلاش کنند و از دیگران انتظار نداشته باشند که همه کارها را یک نفر ویا یک گروه به دوش بکشد. شان مختومقلی بسیار بزرگتر از تصور عامه است . عارفان ،شاعران و پیران بسیاری به جهان آمدند و گذشتند. اما مختومقلی فراغی که سالها درغربت، در صحرا تنها خفته بود ، ناگهان برای بزرگداشت مراسم اومردم هجوم می آورند.

از عجایب روز گار است در یک شب غوغایی در صحرای آق توقای نزدیک کوههای سونگی داغ روی می دهد. می گویند می رقصند عارفان نیز در حلقه خدا می رقصند . (رقص سماع مولانا در قونیه )

 شورای شهر و شهرداری مراوه تپه و گنبد نقش اساسی در این میزبانی از میهمانان راه دور را دارند.

 قابل توجه فرمانداران محترم شهرستانهای ترکمن نشین ، این وظیفه خطیر تمام شهرهای ترکمن نشین است. با انجام اقدامات وهماهنگی های لازم در این امر مهم یاری دهنده باشید .

 میهمان نا آشنا به محیط ، خود دردسر خاص خود را دارد. خودیها هرچقدر با شرایط دشواری روبرو شوند، حداقل با محیط برگزاری مراسم آشنا هستند .

 تعیین میهمانداران خانم وآقا یا شبیه تور لیدر های خالد نبی و غیره که ضمن راهنمایی میهمانها شرایط اسکان را در نظر بگیرند، به امان خدا رها کردن میهمانها دور از آداب مهمان نوازی است.

 اعلام زمان پذیرایی در جراید مثلا ” ساعت۲۱ شب اسباب پذیرایی در چادرها مهیا است ” این کمک بزرگی برای مهمانان خواهد بود .

 ساختن خانه های بوم گردی که هزینه کمتری داشته باشند و استفاده بهینه از آنها ، شدیدا” دراین منطقه احساس می شود .
 

هماهنگی وارتباط قبل از مراسم با میهمان گروهی وخاص وصدور کارت ویژه این ضیافت

 تهیه بروشوربرنامه های چادرها واعلام آن به میهمانان همانند بروشور برنامه در سالن ارشاد گنبد .

دوستانی که میهمان همراه خود دارند وظیفه ای بس سنگین ودشوار دارند .

بر خلاف تصور عامه ، مراسم مختوم قلی فقط ساز و آواز نیست.
 تهیه آب معدنی، اتراق گاه یا چادر مخصوص برای این میهمانها ضروری است
 تهیه غذا در ظروف یک بار مصرف . مثلا در مراسم مختومقلی در سالن ارشاد در گنبد پشمه وآب معدنی پخش می شود در آق توقای درحد معقول این تدارکات پیش بینی شود . بهتر از بی برنامگی کامل است .

 ضیافت چادرها، خودیها (بومی ها )، با سعه صدر اجازه دهند حداقل میهمانها از این فرصت بهرمند شوندتعداد محدودی ظرف غذا تا پایان مراسم نگهداری شود .

 تعیین گروه پیشواز

 تعیین گروه بدرقه ازسوی هر جمعیت فرهنگی ویا چادرها اصلی

 از لحاظ فرهنگی ، تهیه چندین شعر منتخب مختومقلی به همراه ترجمه شعرها در بروشور ها (به تعداد محدود )وتقدیم آن به عنوان هدیه به میهمانها ویا تهیه آهنگهای مربوط به اشعار سروده شاعر ساخته شده اند . پوستر وعکس نصب شده درمراسم سالن ارشاد گنبد حقیقتا جلوه ویژه ای داشت. یا در چادر ادبی گمیش دفه عکس چهرهای شاخص گمیش دفه نصب شده بود هم نوستالژی بود وهم آگهی دهنده و یا در همان چادر گمیش دفه مقاله استاد عنصری در مورد تاریخ تولد مختوم قلی بخش شد. تاثیر چنین کارهایی بیش از پیش اهداف برگزاری مراسم مختومقلی را به پیش خواهد برد .

 میزبانان خصوصی شرایط سخت اقامت و حداقل بودن امکانات را با میهمانان در میان بگذارند تا فردا شرمنده نشوند .

 تعداد دستشویی به نسبت جمعیت حاضر نبود. بهتر است تعداد بیشتری دستشویی و روشویی ساخته شود .معضل دستشویی تمام زیبایی مراسم و زحمات خود مسئولین را تحت الشعاع قرارداده بود. واقعا زیبنده نیست . شاهد انواع اقسام لعن ونفرینها ومتلکها وشایعات در صف دستشویی بودیم .
 این رویداد دیگر یک رویدادثبت شده تاریخی است. با احداث یک مخزن بزرگ آب لوله کشی درمحوطه در زمان برگزاری جشن به بهبود کیفیت مراسم بیافزایم .

 فرمانداری مراوه تپه تا اینجای کار یک نمره مثبت عالی از لحاظ اسفالت معابر دارد .

 اگر پارکینگی مثل پارکینگ سوارکاری گنبد ساخته شود نیز نور علی نورخواهد شد .

 یا اگر مانند اتراق گاههای شهرهای ساحلی محل خاص تعبیه شود از بی نظمی ها کاسته خواهد شد وهم فضا بصورت بهینه مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

 آخرین نکته، نکات ایمنی را جدی بگیریم در کنار ماشین ها آتش روشن کردن به صلاح نیست . آنهم درمیان خودروهایی که نامنظم پارک شده اند. تعیین محل خاص برافروختن آتش برای قالاوها وکباب ها . وبه همراه داشتن کپسولهای آتش نشانی یکی ازقوانین رعایت نکات ایمنی مراسم است .

 * خبرنگار – گنبدکاووس ، دوم خرداد ماه هزار و چهارصد ودو خورشیدی

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا