مطالب ویژه

واکنش استاندار به سنگ‌اندازی‌ها در مسیر پیشرفت گلستان

مشکل آشوراده و خلیج گرگان حل نشود در گلستان نمی‌مانم

پایگاه خبری اولکامیز – استاندار گلستان با بیان این که حق گرفتنی است، گفت: به مردم گلستان قول دادم که مشکل آشوراده و خلیج گرگان را حل کنم و اگر حل نشود، ماندنم در این استان توجیه ندارد.

علی محمد زنگانه عصر امروز در جلسه شورای اداری گلستان که با حضور مشاور رئیس جمهور در امور اقوام برگزار شد، اظهار کرد: با تحلیل مجموع پروژه های عمرانی، اعتبارات قرض الحسنه و تسهیلات مصوب شده در سفر اخیر رئیس جمهور به این مهم پی بردیم که تخصیص اعتبارات در شهرستان هایی مانند مراوه تپه، گمیشان، آق قلا، کلاله و گنبدکاووس که بیش از ۹۰ درصد و یا بخش قابل توجهی از جمعیت آنها را ترکمن‌ها تشکیل می دهند به شکل معناداری بالاتر از سایر شهرستان‌ها است.

وضعیت گلستان بسیار نامطلوب است/ ۷۵ درصد جمعیت روستایی گلستان یارانه‌بگیر هستند

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد از جمعیت روستایی گلستان یارانه دریافت می کنند، افزود: نزدیک به نیمی از جمعیت استان گلستان را روستائیان تشکیل می دهند که از جمعیت کم برخوردار هستند، همچنین نزدیک به ۴۱ درصد از جمعیت شهری گلستان در زمره جمعیت کم‌برخوردار قرار دارند لذا یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر از گلستانی‌ها یارانه معیشتی دریافت کردند و این آمار نشان می دهد طی سال های گذشته به گلستان کم‌توجهی شده است.

استاندار گلستان با بیان اینکه درآمد سرانه خانوار استان گلستان نصف میانگین کشوری است و این شاخص نشان می دهد گلستان وضعیت بسیار نامطلوبی دارد، بیان کرد: با توجه به رهاورد سفر اخیر رئیس جمهور به گلستان انتظار داریم به اهداف خود نزدیک شویم و درصدد هستیم درآمد سرانه خانوار در گلستان تا پایان دولت به میانگین کشوری برسد و رشد دو برابری داشته باشد.

زنگانه با بیان اینکه مرکز استان گلستان در تابستان گذشته نزدیک به ۱۴ ساعت قطعی آب داشتیم، تاکید کرد: استان گلستان یک هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد که ۵۵۰ لیتر بر ثانیه از کمبود آب مربوط به گرگان است.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد آب شرب گلستان از منابع زیرزمینی تامین‌ می شود، بیان کرد: ۱۷۷ روستای گلستان با تانکر آبرسانی می شود و به کمک سپاه درصدد هستیم ۶۳۲ میلیارد تومان اعتبار را برای آبرسانی و طراحی شبکه به ۴۳۲ روستا اختصاص دهیم.

استاندار گلستان با بیان اینکه مشکلات گلستان در حوزه زیرساخت برق و راه نیاز به توجه مسئولان دارد، با اشاره به وضعیت خلیج گرگان افزود: اگر به داد خلیج گرگان نرسیم طی دو سال و نیم آینده خشک می شود، خشک شدن خلیج گرگان مساوی با نابودی استان گلستان است، با خشک شدن خلیج گرگان کشاورزی،‌محیط زیست و سلامت نه تنها گلستان که استان خراسان شمالی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

زنگانه اضافه کرد: ما با چنگ و دندان در تلاش هستیم که موانع پیش‌روی خلیج گرگان را که دستور صریح رئیس جمهور بوده را از سر راه برداریم، کارمان را که برای برداشتن یک مانع آغاز می کنیم مانع دیگری سر راه ما قرار می گیرد البته که ما هیچ وقت برای گرفتن حق مردم مظلوم گلستان کوتاه نمی‌آییم.

خلیج گرگان کمتر از فاجعه دریاچه ارومیه نیست

وی با بیان اینکه متاسفانه ۲۰ روز گذشته جلوی لایروبی خلیج گرگان را گرفتند، تاکید کرد: اگر لایروبی انجام نشود و حق‌آبه خلیح گرگان را تامین نکنیم به زودی خشک می شود، خلیج گرگان کمتر از فاجعه دریاچه ارومیه نیست.

زنگانه تاکید کرد: آقای رئیس جمهور علیرغم وجود یک روز طوفانی با قایق از خلیج گرگان بازدید کردند و از وضعیت آن ابراز تاسف کردند و با قاطعیت گفتند که باید خلیج گرگان احیاء شود حتی وقتی یکی از مدیران ما می خواست درباره پساتالاب صحبت کند ایشان گفتند” چیزی نگویید چرا باید به ذهن شما خطور کند که خلیج گرگان خشک می‌شود؟ ”

استاندار گلستان با بیان اینکه اینجا محل تولید ماهیان خاویاری و استخوانی بود که امروز به این وضعیت دچار شده است، بیان کرد: در گذشته مردم در جزیره آشوراده سکونت داشتند و تعداد زیادی روستا در آنجا وجود داشت اما مردم به دلیل بالا آمدن آب مجبور به ترک این جزیره شدند، در حال حاضر می‌گویند که گردشگر اجازه اقامت در اینجا را ندارد و ما حق نداریم در آشوراده ساختمان سازی کنیم و فقط می توانیم با چوب کار خود را پیش ببریم این در حالی است که آنجا اردوگاه و تعدادی ساختمان وجود دارد و به طور قطع این یک ظلم است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم مسئولان دولت به ما کمک کنند، خاطرنشان کرد: آقای ریاست جمهور دستور دادند که وزیر راه و شهرسازی ظرف مدت ۱۰ روز مجوز شورای عالی معماری شهرسازی استان را ابلاغ کند که طرح گردشگری در آن نقطه آغاز شود اما یک معاون وزیر و رئیس یک شورا به خود اجازه می دهد بر خلاف دستور رئیس جمهور نامه بزند و آن را زیر پا بگذارد.

زنگانه با بیان اینکه ما کنار دریا قرار داریم اما مردم ما از اقتصاد دریا بی‌بهره‌اند، گفت: ما گفتیم که کوتاه بیاییم و از سایت پشتیبان واقع در ساحل بندرترکمن اقدامات خود را آغاز کنیم اما دیروز پروژه ما را متوقف کردند.

استاندار گلستان با بیان اینکه تا چه زمانی باید زیر سایه سنگین برخی مسائل باشیم، بیان کرد: به مردم قول دادم اگر مشکل خلیج گرگان و جزیره آشوراده را حل نکنم ماندنم در این استان توجیه ندارد چراکه حق گرفتنی است و در حالی که آقای رئیس جمهور قاطعانه دستور می دهند اما اراده هایی خلاف دستور ایشان مانع‌افکنی می کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون اجازه ایجاد حتی یک تله‌کابین در استان گلستان داده نشد، گفت: در حالی که براساس نظر کارشناسی ساخت تله کابین در گلستان مطرح می شود اما اراده هایی  مانع تحقق آن می شود، چرا مدیران سکوت می کنند؟ چرا عده ای با امضای طومار آنها را وادار به عقب نشینی می کنند چرا تشکل های مردم نهاد به کمک ما نمی آیند؟

زنگانه متذکر شد: در حالی که مردم و تمامی مسئولان استانی و کشوری خواستار اجرای این پروژه ها هستند اما عده ای می خواهند مانع پیشرفت گلستان شوند، ما کوتاه نمی‌آییم و برای تحقق اهداف‌مان از این گردنه سخت عبور خواهیم کرد. / ایسنا گلستان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مشکل خلیج گرگان و جزیره آشوراده چیست و چه کار می خواهد بکند؟ موافقین و مخالفین چی می گویند؟ لازم است رسانه ها پیگیر موضوع شده و روشنگری نمایند. در هر صورت تقدم با محیط زیست است و اگر محیطی برای زندگی کردن نباشد هر نوع توسعه ای بی معنی و مضر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا