مطالب ویژه

وقتی که بلندگوهای مساجد، همراهی نمی کند

پایگاه خبری اولکامیز- دکتر اراز محمد سارلی : قدیم ها، بلندگوهای مساجد، صرفا کارکردش برای خود مسجد بود و بس. برای پنج وعده اذان و اقامه، صدای بلندگوها، بلند می شد و دیگر هیچ.

اما بعدها، برای اعلام درگذشتگان در یک محل شهر و روستا، هم از آن استفاده شد. این رویه در ادامه به اعلام وفیات سایر مناطق مجاور نیز کشیده شد.
🔹تا اینجای مسئله چندان مشکلی به بار نمی آورد، بجز برخی بلندگوها که با صدای دلخراش برای اعلام وفیات راه می افتاد.

همچنین پای کارکرد بلندگوهای مساجد پس از انقلاب، به پخش نوارکاست های سخنرانان مذهبی مانند مواعیظ مذهبی هم گشوده شد. به گونه ای با حدت و شدت سخنرانان مذهبی حرف می زدند و متولیان مسجد چنان صدای بلندگوها را بالا می بردند که در چند روستای اطراف هم شنیده می شد.

اخیرا” دوباره، دقت کردم و متوجه شدم که تعداد بلندگوها و طبعا مساجد افزونتر گشته است و فبها المراد، و لیکن هر روز، اعلام می شود که در فلان محل شهر یا روستای دور یا نزدیک یکی مرحوم گشته، برای نماز میت دعوت می نمایند.

شگفت آورتر ازآن، گویا شق جدیدی هم به دامنه ی مسئولیت بلندگوهای مسجد افزوده شده است. در کمال تعجب متوجه شدم که در این شرایط سخت و سیاه کرونایی موعد عروسی ها هم از آن اعلام گشته، همه ی مردم برای شرکت در عروسی دعوت می شوند، دعوتی عام و فراگیر!!!

پیش ترها، مراسم عروسی طی دعوت کتبی به افراد خاص و نزدیک، کارت عروسی داده می شد. واقعا چه شده است که علی رغم طغیان وحشیانه کرونا که هر گونه ازدحام و به هر عنوان، موجب شعله ورتر شدن اپیدمی کرونا می گردد، اینگونه، بی محابا و سخاوتمندانه مردم به جشن کرونا دعوت می شوند!!! و پس از آن عروس و داماد و خانواده های دیگر، بخاطر سرایت کرونا زمین گیر می گردند.

در حالیکه می دانیم نه اقامه نماز جنازه واجب عینی است-بلکه تنها با چند نفر هم وجوب کفایی اش تامین می گردد- و نه عروسی.
پس چرا، اینچنین بلندگوهای مساجد، کما هی وضعت لاجلها، به اذان و اقامه محدود نشده، به امور لاتعنیها، پرداخته و در نتیجه ناخواسته به تقابل با رسالت ملی و جهانی مقابله با انتشار ویروس کرونا می پردازد.

آیا وقت آن نرسیده است که بلندگوهای مساجد، در شرایط حساس کنونی، اگر نخواهد به کمک عدم انتشار کرونا ورود کند،-که مقابله با گسترش و انتشار آن یک رسالت دینی و ملی است- تنها در خدمت مسجد باشد و لاغیر.

در پایان، پیشنهاد می گردد، ائمه محترم جمعه و جماعات ترکمن صحرا، در این مورد خاص ورود نموده، در خصوص عدم تبلیغ هر گونه تجمع چه عروسی باشد ویاعزا، و یا سایر موارد دیگر، به موذنین و مکبرین و دیگر عوامل هیات امنای مساجد در باره عدم استفاده از بلندگو، توصیه ی اکید ثم اکید نمایند.

به خواست خداوند متعال، خواهد رسید روزهایی که دیگر کرونا نباشد و آن وقت دوباره صدای بلندگوها برای سایر امور مهم مردم هم مورد بهره برداری قرار گیرد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا