نقدی بر مکتوب احمد مرادپور

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز- غیاث دوگونچی یکی از فرهیختگان دین مدار ترکمن صحرا در نقد مکتوب اول احمد مرادپور که اهل علم وفضل است بر آمده و مطلب ذیل را ارسال نموده اند که در پی می آید لازم به ذکر است اینگونه مجادلات و مباحثات در راستای افزایش و تعمیق فهم و معرفت دینی و بسط تضارب آرا و تبادل اندیشه ها در بین صاحبنظران منطقه صورت می گیرد و انتشار انها لزوما به معنای تایید توسط اولکامیز نیست :
الحمد لله و کفی والصلاه و السلام علی محمد(ص) النبی المصطفی اما بعد…. چندیست سایت و کانال تلگرام اولکامیز صحنه تضارب ارا و نظرات دگراندیشان و اهل خرد و جمعی از اهالی قلم شده و در این بوستان از هر دری ,از کرونا و نماز تراویح گرفته تا تضاد تعقل با برخی باورها و … سخن به میان امده است
برخی دوستان زحمت کشیده و از طرف جامعه متدینین سنتی دست به قلم شده و جواب داده اند اما مشکل اینجاست که جواب این گونه مطالب باید هم وزن خود مطالب باشد
همانطور که مولایمان علی بن ابی طالب (کرم الله وجهه) وقتی فردی را برای گفتگو با فرقه ضاله خوارج فرستاد ، از وی خواست که با این گروه در زمان گفتگو و بیان ادله از سنت پیامبر اسلام(ص) استفاده کنند زیرا که خوارج با استناد به برخی ایات و بدون درک مفاهیم عمیق ان,ره دیگری به غیر راه جماعت مسلمین را پیموده و از نظر اعتقادی نظرات کاملا جدیدی را بیان میکردند که در میان امت سابقه نداشت.
زین جهت با استمداد از حول و قوه الهی سعی میکنم این بنده سرتا پا تقصیر به برخی مطالب این عزیزان جهت تنویر افکار عمومی و طبقه روشن فکر ,پاسخ دهم
فرمودید : (انسان پرسشگر نمیتواند عابد و مومن باشد و انسان مومن نمیتواند در ماهیت و اصول دین پرسشگر باشد )
قسمت اول پرسش شما نادرست است و این همه دانشمندان پرسشگر و متقی در این ۱۴۰۰سال انقدر زیاد هستند که انسان نمیداند از کدام نام ببرد. شما را فقط یه جستجوی ساده در گوگل حواله میکنم تا امار دانشمندان مسلمان و باورمند را بیابید. حداقل برای نسل جوان پروفسور عبدالسلام مسلمان معتقد و برنده جایزه نوبل فیزیک کافیست
پروفسور حسابی فیزیک دان ایرانی که سالها در مراکز تحقیقاتی غرب مطالعه و تحقیق کرده اند,هرگاه از سفر فرنگ برمیگشتند به زیارت مشهد حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) تشریف میبردند تا در ان درگاه نورانی کسب فیض کنند.
گفتید: انسان مومن نمیتواند در اصول دین پرسشگر باشد.
این قسمت اظهر من الشمس هست و نیازی به جواب ندارد زیرا حتی کم سواد ترین افراد نیز میدانند که اصول دین تقلیدی نیست,بلکه هر کس باید به فراخور توان عقلی و علمی خود باید به اصول دین اعتقاد بیاورد
در مورد فروع دین نیز برخلاف فرقه های گمراه وهابیت و سلفیت، اهل سنت و جماعت قایل به تقلید بوده و مسلمین میتوانند در فروع دین مقلد مجتهدین کرام بوده و سوالات خود را از عالمان هر مذهب جویا شوند
در ادامه نویسنده از امثال سروش نام برده و به نکاتی اشاره کرده است
نمیدانم فردی که تخصص اش شیمی و فلسفه علم است ,ایا میتواند در امر عظیم معتقدات دینی قلم فرسایی کند و ایا قلم فرسایی وی دارای وزن علمی خواهد بود یا خیر.
من به ایرادات فراوان سروش و همراهان او نمیپردازم. دوستان خود گوگل کنند و ایرادات وارده را بخوانند,ولی ایا اگر کسی از بقول شما متدینین سنتی با خواندن چهار تا کتاب شیمی, کتاب شیمی کوانتوم لواین را نقد کرده و اصرار بر خطاهای وی داشته باشد شما چه نظری خواهید داد؟
امثال اقای سروش در جایی قلم فرسایی میکنند که خارج از چهارچوب تخصص ایشان است.
دوما تمام دانسته های روشن فکر مابان بر پایه پوزیتیویسم و تجربه گرایی بنا شده است
در پوزیتیویسم یکی از پایه ها و ارکان آن قابلیت مشاهده و تکرار و تعمیم میباشد.
حال خبر داریم که بسی از معتقدات دینی قابلیت بسط و توضیح و اثبات با عینک پوزیتیویسم را ندارند
زین جهت حضرت باری تعالی در کتاب سراسر نور و یقین ، یکی از صفات متقین را باور به غیب دانسته و در مورد عالم غیب در بسیاری از سور و آیات اشاره شده است
غیب (unseen) مورد توجه تمام باورمندان دین ,چه اسلام و چه ادیان دیگر نیز هست
از طرف دیگر تمام علوم ,در پوزیتیویسم نمی گنجد
چه میگویید داستان حضرت موسی و خضر را که قرآن در وصف علم خضر از علم لدنی استفاده کرده است
ایا افعال خضر در سوره کهف در چهارچوب علم روز دنیا میگنجد؟
خبر دادن از امور پنهان توسط انبیا و اولیا در تاریخ اظهر من الشمس و مورد قبول ادیان است
در جای دیگری گفته اید : (بهترین بنده خدا بنده عابد و خاموش است)
نمیدانم چه بگویم!
احادیث در فضل علم و پرسش و تحقیق و کنکاش بقدری زیاد است که من شما را به کتب حدیث حواله میکنم
نمیدانم خود را در کدام وادی قرار داده اید و این همه احادیث و ایات بینات را نمی بینید !
علم و عقل و واژها و کلمات و افعال نزدیک به آن به کرات در کتاب خدا تکرار شده است.
امروزه پیشبینی های علمی قرآن و حدیث(scientific predictions of holly Quran and hadith) در میان اهل فن جایگاه وزینی دارد
میتوانید به متخصصان این امر رجوع کنید
به راستی که عصر عصر بازگشت انسان به دین و باورهای دینی است اما خواهشی که از تمام خوانندگان دارم اینکه اگر چیزی را نمیداند از اهل فن ان بپرسید
در میان متدینین افراد بسیار باسواد که باورهای خود را بر طبق تحقیقات گسترده کسب کرده اند به وفور یافت میشود
زین جهت رفع شبهه ها با مراجعه به افراد متخصص ضروری است
از طرف دیگر نکته گران سنگی را باید اشاره کرد اینکه براستی برای پی بردن به حکمت ها و چرایی مسایل دینی نیاز به سواد علمی کافی و وافی در تمام زمینه ها میباشد
در مورد تعقل نیز قبلا جواب شما را داده ام
در مرقومه قبلی برخی نکات ضعف ذهن بشر و محدودیت های ان را بر شمرده ام که دوستان میتوانند نوشته های قبلی را در کانال سرچ کنند
اما به رسم یاداوری اولا عقل انسان برمبنای تجارب حسی بنا شده است
نکته اول اینکه حس ما کامل نیست ما از نظر بینایی فقط محدوده خاصی از پرتوهای الکترومغناطیس را می بینیم و محدوده خاصی از امواج صوتی را میشنویم
زین جهت حتی نمیدانیم اطرافمان به درستی چه خبرهایی هست مگر با وسایل و لوازم جدید
این عقل حتی از توصیف برخی یافته های خود نیز عاجز است
میتوانید فضای۱۱بعدی نظریه ریسمان را در نظر داشت که هر بعد بر بعد دیگر عمود است و این تصور خارج از توان تجسم ذهن انسان است
بطور کلی باید اذعان کرد عقل انسان با وجود کارکرد عالی و قوه تمییز و استنتاج و تفکر و… دارای محدودیت هایی نیز می باشد
بسیاری مکاتب پوچ در طول تاریخ ساخته و پرداخته همین عقل ناقص است
مکاتبی مانند مارکسیسم که درون خود تناقضات زیادی داشت و به زباله دان تاریخ پیوست و امروزه خریداری ندارد
زین جهت در خاتمه بحث تاریخ پر از افتخار مسلمین و اکتشافات علمی و فنی انها در طول ادوار گذشته و تقدیم دانش مندان و متفکران بزرگ به جامعه علمی دنیا , همیشه باید در اذهان باقی بماند.
با تشکر و ارزوی توفیق و شادکامی روز افزون برادر کوچکتان
www.ulkamiz.ir