مطالب ویژه

پاسخ اولکامیز به کلی گویی غیر حرفه ای گرگان پرس

پایگاه خبری اولکامیز- لطیف ایزدی : اخیرا کانال گرگان پرس مطلبی با تیتر ( چند نکته درباره الکامیز و مدیرش ) به قلم فردی به نام مصطفی رضایی منتشر کرد. به منظور شفاف سازی و تنویر افکار عمومی نکاتی جهت پاسخگویی عرض می کنم:

ادعاهای گرگان پرس در مورد ایرادات اولکامیز از دو حالت خارج نیست : برخی توهین است و برخی دیگر دروغ.

نویسنده در آغاز متن از اولکامیز و مدیرش منتشره تعریف و تمجید کرده است که ما را به تعریف آنها نیازی نیست و سپس به سراغ ایرادات رفته است که به انها پاسخ خواهم داد.

*در جایی از متن آورده اند؛ از جمله این ایرادات می توان به سیاست زدگی شدید این سایت و وابستگی صرف به جریان اصلاح طلب و غربزده اشاره کرد.

پاسخ – مدیر اولکامیز یک فرد فرهنگی – سیاسی است ولی سیاست زده نیست. هر چند لطیف ایزدی از نظر سیاسی اصلاح طلب است و دلبسته ی اصلاح طلبی است ولی شورای نویسندگان و هیئت تحریریه اولکامیز با افکار و گرایش های سیاسی مختلف سیاسی قلم می زنند. اولکامیز صرفا تریبون اصلاح طلبان نبوده و نیست. این را در انتخابات ثابت کرده است به طورمثال در انتخابات مجلس گذشته در حوزه غرب گلستان اولکامیز از نماینده فعلی غرب استان حمایت کرد که منتسب به اصولگرایان است و یا بارها درانتخابات مجلس از مهندس امانزاده حمایت کرده که در اردوگاه اصول گرایی تعریف می شود.

نکته دوم درباب غربزدگی اولکامیز سخن گفته اید که احتمالا نویسنده نه معنی آن را می داند و نه مصداق آن را. لذا پاسخی نمی دهم جز اینکه اولکامیز نگاه به درون دارد نه بیرون.

*اظهار داشتید: ایراد بعدی این رسانه قومیتی بودن آن است ، این نکته در لابلای متون و مطالب این رسانه قابل استخراج است و سهم خواهی سم مهلکی است که به جان این رسانه اقتاده است.

پاسخ – آیا به زعم شما اقوام نباید رسانه داشته باشند ؟ کلیه اقوام ایران زمین برای نشر و ترویج فرهنگ و آداب خود و نیز مطالبات به حق دارای رسانه هستند و این مسئله منافاتی با ملیت و نژاد پرستی ندارد. اولکامیز درکنار درج رویدادهای ملی ، به اخبار استانی به ویژه ترکمن صحرا می پردازد. رسالت رسانه ها ایجاب می کند صدای مردمان جامعه خود باشند و توانمندی ها ، دغدغه ها ، نیازها ، مشکلات و خواسته های مردم منطقه خویش را بیان کنند. این رویه در تقابل با ملی گرایی نیست بلکه مکمل همدیگر هستند.

کما اینکه گرگان پرس غالبا اخبار گرگان را در اولویت قرار می دهد و در آن کمتر به مشکلات سایر شهرستان ها می پردازد. آیا ما حق داریم این رسانه را متهم نماییم به اینکه فقط مسائل گرگان را پوشش می دهد ؟
هر رسانه ای مخاطبان هدف دارد و میتواند صدای یک شهر، قوم ، مذهب ، آیین ، فرهنگ منطقه یا استان و کشور خویش باشد.

نکته بعدی اینکه ما مطالبه گر هستیم. در چارچوب قانون مطالبات مردم ترکمن را منعکس می کنیم. خواسته هایی که بر زمین مانده است آیا به نظر شما بیان مطالبات، سهم خواهی است؟

آیا ترکمن ها بعنوان بزرگترین قوم ساکن در استان گلستان جمعیت کثیری از استان گلستان نباید بصورت متوازن و متعادل در سطوح مختلف مدیریتی مشارکت داشته باشند و یا از امکانات متعادل برخوردار باشند ؟

* اتهام و اهانت دیگری که اشاره داشتید پولکی بودن این رسانه است که گاها آن را پولکامیز هم می خوانند.

پاسخ – باید گفت اقتصاد بخشی از رسانه است آیا شما تبلیغات کاندیداها را رایگان منتشر می کنید؟ آیا فی سبیل الله کار می کنید؟ دریافت هزینه حق مسلم رسانه هاست و اولکامیز نیز جدا از این نیست. به راستی چرا به راحتی توهین می کنید و اخلاق رسانه ای را زیر پا می گذارید؟

*بیان کردید : ایزدی و تیمش در انتشار اخبار خیلی لخت و عریان مطالب را بیان می کنند که شاید نیاز نباشد خیلی از جزییات در خبرها بازگو شود.

پاسخ – نظر ما این است که برخی جزییات مهم است و گفته شود بهتر است. باید حوادث شکافته شود و از کلی گویی حذر کنیم .

*آسیب دیگر اقای ایزدی رفیق باز بودن اوست ، این رسانه برای مراسم عروسی دختر یحیی یاری از متنفذین منطقه دهها خبر تلگرامی رفت و تبلیغ کرد در حالیکه در شان یک رسانه دارای مجوز و یک فرد چون لطیف ایزدی نبود که این رسانه مرجع و پرمخاطب را در اجاره یک فرد قرار دهد .

پاسخ – اولا کاربرد کلمه رفیق باز به دور از ادب است. دوما اینکه بالطبع همه ما دوستان و یارانی داریم. سوما اینکه مخاطبان آن را دنبال می کردند. رابعا اینکه جشن عروسی فرزند یحیی یاری بسان یک جشنواره بود. باعروسی های دیگر متفاوت بود. حضور شاعران ، نویسندگان ، هنرمندان و فعالین فرهنگ و ادب پررنگ بود. به همین خاطر در جهت اشاعه فرهنگ و رسوم و شهر و ادبیات و هنرترکمن منتشر کردیم حتی چند تن از اصحاب رسانه ترکمن صحرا همچون انامحمد بیات و امان محمد خوجملی در باره آن یادداشت هایی نوشتند که درج گردید.

*ماجرایی که برای اقای ایزدی افتاد ناراحت شدم ، به نظرم بایستی شیوه های حکمرانی در مواجهه با خبرنگاران کمی مهربانانه و با رافت باشد هر چند معتقدم ایزدی در خصوص خبر گروگانگیری کودک گنبدی باید بیشتر دقت می کرد. اینکه شبکه های اجتماعی یک خبری را منتشر می کنند نباید اسباب دستپاچگی و انتشار بی دقت خبر توسط یک رسانه مرجع و رسمی مثل الکامیز شود .مردم وقتی یک خبری را در شبکه های اجتماعی نگاه می کنند باور نمی کنند اما یک سایت رسمی جایگاهی دارد که هر کسی به آن اعتماد می کند .

پاسخ – ضمن تشکر از دلجویی شما خبر منتشره در اولکامیز صحیح بود و ضرورتی نمی بینم بیشتر از این توضیح دهم . فقط جهت آگاهی اینکه خبر مذکور پس از انتشار گسترده در شبکه های اجتماعی و بررسی صحت و سقم آن توسط اولکامیز منتشر شد.

نکته پایانی خطابم به آقای جواد عموزاد خلیلی مدیر گرگان پرس و عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان گلستان می باشد، شما به جای اینکه از لطیف ایزدی عضو رسمی خانه مطبوعات استان دفاع کنید نمک بر زخمش می پاشید و بر علیه او مطلب می نویسید؟ پس وظیفه و رسالت شما در هیئت مدیره خانه مطبوعات چیست؟ آیا این کار شما با اصول حرفه ای تناسب و همخوانی دارد؟ آیا اگر این ماجرا برای یکی از همفکرانتان پیش می آمد بازهم سکوت می کردید و یا علیه او اقدام می کردید؟!!
این حرکت راه و رسم آزادگی و جوانمردی نیست برادر. آن هم در ماه رمضان که ماه فضیلت هاست !!

بیاد آوریم‌ شعر پر معنای خواجه حافظ :
خوش بود گر محک تجربه آید به میان / تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

گنبد قابوس ، چهاردهم  اردی بهشت ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا