یادداشت

پُست چسبی پدیده ای نو ظهور ؟!!

پایگاه خبری اولکامیز – مهران دالوندی: در کشورهای اروپایی به دنبال افراد با سواد ، متخصص و شایسته رفته و آن ها را به پُست های مدیریتی دعوت می کنند .آن ها نیز مدتی را برای فکر کردن در آن خصوص می خواهند.موضوع مطروحه را بررسی کرده و پس از مدتی جواب مثبت یا منفی می دهند.

مدیریت در بیشتر کشور های دیگر بسیار طاقت فرسا بوده و مسئولیت سنگینی بر دوش مدیر می باشد.برای همین معمولا پس از چند سال مدیر برای رسیدگی بیشتر به خانواده خویش دست از مدیریت می شوید و به دنبال سرنوشت خود می رود.

دکترین فکری آن ها به این صورت است که من کار خویش را انجام داده ام و تا سرحد ممکن بهره وری زیر مجموعه خودم را ارتقا داده ام.

در ژاپن معمولا زیر دستان، بالا دستی ها را به بالا (پُست بالاتر)هل داده و خودشان جای آن ها می نشینند.آن ها برای کسب پُست بالاتر، زیرآب بالادستی را نمی زنند تا خودشان جای آن ها را بگیرند .آن ها به هر قیمتی به پُست نمی چسبند و در صورت بروز اشتباه مدیریتی بلافاصله برای پاسخ به افکار عمومی، استعفا می دهند.

در ژاپن معمولا نه نفر دیوانه را به یک نفر عاقل سپرده تا آن ها را مدیریت کند.در آنجا از مدیریت کایزن استفاده می کنند ،یعنی مدیریتی که همیشه تغییر نموده و بروز می شود.اصطلاحا پویا و زنده می باشد.

و اما در اینجا پُست چسبی به هر قیمتی چه معنایی دارد؟؟!! چرا وقتی صلاحیت پُستی را نداشته و پیشرفتی در مجموعه حاصل نمی گردد باز هم طرف دست از پُست خود نمی شوید؟؟

در سریال خوشنام شخصی که قبلا کارهای نا شایستی انجام می داده ،چندین روز به دنبال دلجویی و حلالیت از مردمی است که حق آن ها را ضایع کرده است.

حال برخی که پُست چسبی داشته و حق خیلی ها را ضایع کرده اند،چند روز و شب بایستی از دیگران حلالیت بجویند؟؟!!در صورت هر اشتباهی هم از پُست خود دست نمی شویند.

پُست مدیریتی بایستی در راستای تحصیلات و توانمندی شخص باشد و اگر نه مدیریت کار ساده ای نیست .مدیریت میدان اندیشه ورزی است و محل آزمایش و خطا نیست .مدیران بایستی کهکشانی( نه جهانی) اندیشیده و منطقه ای عمل کنند.مدیر موفق بایستی از داشبورد مدیریتی و اطلاعات فنی درست استفاده کند.

برازنده است که کسانیکه شایسته مدیریت نیستند، همین امشب جلوی آینه ایستاده و دست از پُست چسبی بشویند تا حقی از کسی را زایل نکنند و کار را به کاردان بسپارند .

راستی دوست عزیز تو چه نمره ای به مدیریت خود می دهی ؟ بقول همفری بوگارت تو را با وجدانت تنها می گذارم تا با هم کنار بیایید .رسالت اخلاقی ایجاب می کند که در صورت نمره پایین و نا کارآمدی بدون فوت وقت استعفاء دهید.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا