اخبار

کشت قراردادی؛ پشتوانه تامین نقدینگی گندم‌کاران گلستان برای استمرار تولید

پایگاه خبری اولکامیز – کشت قراردادی گندم، طرح پشتوانه‌دار و بلندمدت دولت برای از بین‌بردن دغدغه تولید محصولات راهبردی و تامین امنیت غذایی کشور است که اجرای آن در گلستان علاوه بر کسب این اهداف، تامین نقدینگی بهره‌برداران استان را به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک، پایداری تولید،کاهش نقش دلالان و واسطه‌های سودجو در بازار، افزایش کیفیت محصول، کاهش هزینه‌ تولید محصول و رعایت الگوی کشت از جمله اهداف مهم اجرای کشت قراردادی گندم است.

گلستان از جمله قطب‌های مهم تولید گندم کشور به شمار می‌رود که بهره‌برداران آن به دلیل خرده‌پابودن و نداشتن تمکن مالی (بیش از ۹۰ درصد گندم‌کاران گلستان خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند)، اغلب در زمان کشت این محصول راهبردی در تامین هزینه‌ کاشت و داشت دچار مشکل هستند.

سطح اراضی زراعی گلستان ۵۳۹ هزار و ۳۸۶ هکتار با ۸۷ هزار بهره‌بردار است که حدود ۷۷ درصد آن اراضی دیم بوده و بیشترین فعالیت بهره‌برداران در کشت پاییزه گندم انجام می‌شود.

کشاورزان گلستان سال زراعی قبل با تولید حدود یک میلیون گندم، رتبه دوم کشور را بعد از استان خوزستان به خود اختصاص دادند که برای نخستین بار در سطح ۲۷ هزار هکتار کشت قراردادی گندم را با شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اجرا کردند.

همچنین براساس گزارش مسوولان جهادکشاورزی گلستان امسال در سطح ۳۸۰ هزار هکتار برای زراعت گندم در استان برنامه ریزی شده که تاکنون در ۷۵ هزار هکتار آن با آورده بهره‌برداران به زیر کشت رفته است.

کشت قراردادی؛ پشتوانه تامین نقدینگی گندم‌کاران گلستان برای استمرار تولید

پوشش ۱۴۰ هزار هکتار گندم قراردادی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال برنامه ریزی شده تا ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان با حمایت اداره کل غله و خدمات بازرگانی به صورت کشت قراردادی گندم انجام شود.

محمدرضا عباسی به خبرنگار ایرنا افزود: در اجرای این طرح اداره کل غله و خدمات بازرگانی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی به ازای هر هکتار کشت گندم ۳۳ میلیون ریال اعتبار در نظرگرفته شده که ۵۰ درصد هزینه کود شیمیایی موردنیاز فسفاته و پتاسه و پوشش بیمه‌ای برای کشاورز طرف قرارداد تامین می‌کند و دریافت این هزینه از محل محصول تحویلی به دولت، کسر می‌شود.

وی ادامه داد: بهره‌برداران کشت گندم آبی در گلستان برای استفاده مزایای طرح کشت قراردادی باید اطلاعات موردنیاز خود را در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت کنند و از طریق مراجعه به سامانه شرکت بازرگانی دولتی و معرفی به بانک کشاورزی، مشمول این طرح شوند.

آمادگی ۱۲۰ کارگزار برای حمایت از کشت قراردادی گندم

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جهادکشاورزی گلستان گفت: این شرکت برای اجرای طرح کشت قراردادی گندم از طریق ۱۲۰ کارگزاری در سطح استان آماده ارایه خدمات در تامین بخشی از کودشیمیایی موردنیاز فصل زراعت این محصول به بهره برداران طرف قرارداد است.

سیدمحمد ضیایی افزود: در این طرح ۵۰ درصد کود شیمیایی موردنیاز کشت گندم شامل فسفاته و پتاسه به میزان ۲۰۰ کیلوگرم در قالب طرح کشاورزی قراردادی به کشاورزان متقاضی طبق قرارداد توسط کارگزاری های کشاورزی استان ارایه می‌شود.

به گفته وی از این ۵۰ درصد تامین کودشیمیایی ، ۲۵ درصد آن توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و بقیه توسط شرکت بازرگانی دولتی است.

وی فلسفه اجرای طرح کشاورزی قراردادی گندم بسیار خوب برای افزایش راندمان تولید در واحد سطح و خودکفایی کشور دانست و پیشنهاد کرد طرح ” کشاورز کارت” برای اجرای موفق طرح مزبور و رفع دغدغه‌های بهره‌برداران در تامین کامل هزینه زراعت، در نظر گرفته شود.

کشت قراردادی؛ پشتوانه تامین نقدینگی گندم‌کاران گلستان برای استمرار تولید

مدیر غله و خدمات بازرگانی گلستان هم در خصوص اجرای طرح کشت قراردادی گندم در استان گفت: این طرح برای بستن قرارداد با کشاورزان متقاضی در استان از چندروز اخیر به طور رسمی به اجرا درآمده است.

محمدباقر منوچهری افزود: بهره برداران علاقمند به استفاده از مزایای کشت قراردادی گندم در استان می‌توانند از طریق راهنمایی جهادکشاورزی شهرستان‌ها در سامانه وارد شده و ثبت نام خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: امسال ۱۴۳ هزار هکتار از زمین های آبی زیر کشت گندم در استان شرایط پوشش اجرای طرح کشت قراردادی را دارند.

وی گفت: در اجرای طرح مزبور ۵۰ درصد از هزینه کودشیمیایی موردنیاز کاشت محصول به بهره‌برداران طرف قرارداد پرداخت می‌شود و پوشش بیمه گندم هم در دستور کار قرار دارد.

منوچهری در خصوص برآورد میزان تولید گندم در گلستان برای سال زراعی جاری، افزود: مطابق گزارش جهادکشاورزی استان یک میلیون و ۱۶۰ هزار تُن تولید گندم برآورد شده است .

به گفته وی سال زراعی قبل این اداره کل۷۵۸ هزار و ۷۰۰ تُن از گندم تولیدی کشاورزان را با نرخ تضمینی خرید کرد که نسبت به مدت مشابه قبل آن ۶۸ درصد بیشتر بود.

کشت قراردادی؛ پشتوانه تامین نقدینگی گندم‌کاران گلستان برای استمرار تولید

کشت قراردادی گندم تامین کودپایه برای زراعت است

دبیر خانه کشاورز گلستان هم گفت: با عملیاتی شدن طرح کشت قراردادی ضمن این که عملکرد واحد سطح و درآمد بهره برداران افزایش می یابد، نیاز به واردات این محصول راهبردی در کشور کم با به صفر خواهد رسید

علیقلی ایمانی افزود: امسال کمک مالی در اجرای طرح کشت قراردادی گندم با وجود دیر اجرا شدن، رقم تخصیص یافته برای هر هکتار، خیلی پایین بوده و تامین کننده کل نیاز مالی را نمی‌دهد، به طوری که ۵۰ درصد از هزینه تهیه کود فسفاته و پتاسه را طرح تامین می کند و ۱۰۰ درصد هزینه اوره (ازته) برعهده بهره‌بردار است.

وی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت کارخانه های مرتبط با فرآوری گندم گلستان از جمله آرد، ماکارونی، صنف شیرینی در کنار شرکت بازرگانی دولتی در اجرای طرح کشت قراردادی گندم شد.

خرید قیمت تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۱۱۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده که علاوه بر این به ازای تولید هر کیلوگرم ۱۵ هزار ریال یارانه کشت پرداخت می‌شود.

استان گلستان با داشتن زمین‌های مستعد برای زراعت و از قطب‌های مهم تولید گندم به عنوان محصول راهبردی در کشور به شمار می‌رود که با راه‌اندازی اتاق کشاورزی و رفع گِره‌های سر راه اجرای طرح کشت قراردادی گندم می‌تواند راهکاری بسیار موثر در افزایش چتر حمایتی این طرح از بهره برداران و افزایش عملکرد در واحد سطح و درآمد ساکنان منطقه و تاثیرگذاری آن در تامین این محصول راهبردی برای کشور شود.

به گفته کارشناسان زراعت گلستان، این استان شمالی در شرایط عادی سالانه توان تولید ۱.۴ میلیون تن گندم را دارد که مازاد این محصول تولیدی کشاورزان استان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می‌شود.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است که دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی بوده واز قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی پاییزه در کشور به شمار می‌رود.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام ۷۰ درصد زمین گندم کاران به صورت دیم کشت می شود .هیچگونه برنامه ریزی برای اونها نیست؟ ۳۰درصد آبی که نیاز به برنامه ریزی نداره چون اونها آب دارند ، هنر مدیریت اینست که با مدیریت صحیح (بهره وری)از کمترین منابع بیشترین خروجی گرفتن هنر است ، دوستان برنامه ریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا