مطالب ویژه

روایت نماز باشکوه عید فطر در قره بلاغ

پایگاه خبری اولکامیز – حاج آنه محمد مارامایی، فرهنگی بازنشسته و از یاران و همراهان اهل قلم سایت اولکامیز نوشت: امروز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ طبق اعلام مرکز بزرگ علمیه قره بلاغ در کانال های تلگرامی و رسانه های دیگر همانند سالیان گذشته برای برگزاری نماز عید فطر با چند نفر از بستگان حدودا ساعت ۷ صبح به طرف قره بلاغ حرکت کردیم. پس از ۲۵ دقیقه به روستای خودم باغلی ماراما رسیدیم که بخاطر جمعیت زیاد ترافیک ماشین ها هم آرام آرام شروع شد. می دیدم که از هر روستا چندین ماشین به طرف قره بلاغ حرکت می کردند.

شور و حال عجیبی میان جمعیت موج می زد. مردمانی که توانسته بودند یک ماه کامل دستورات خداوند منان را اجرا کنند و به دستور خداوند جهت اقامه نماز عید فطر بسوی مقصد معین با پوشیدن لباس های تمیز و مرتب و جانمازی به دست همراه با دوستان و آشنایان حرکت می کردند.

حدودا  ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح به روستای قره بلاغ رسیدیم. کل روستا پر شده بود از ماشین ها و جمعیت های مشتاق. تنها مشکل در اول ورودی ها پیدا کردن جای پارکینگ بود. گر چه همه خانواده ها حیاط خانه شان را باز کرده بودند و نمازگزاران به راحتی از امکانات آن خانواده ها، اعم از جای پارکینک سرویس بهداشتی و….. استفاده می کردند اما بخاطر انبوه جمعیت مشکل اساسی
یافتن جای پارکینک بود.

یکی از علل این مشکل باریک بودن خیابان های روستا و رعایت نکردن اصول نقشه کشی در ایجاد خیابان ها و کوچه ها بود که به نظرم در چند سال آینده یک معضل بزرگی جهت اقامه نماز عید در قره بلاغ خواهد بود که تا دیر نشده باید مسئولین روستا فکر اساسی نمایند. برای برطرف کردن این مشکل به نظرم می توانند ورودی مصلی یا عیدگاه را از جای دیگر روستا پیش بینی کنند.

به هرحال وقتی با زحمت فراوان از جمله خیس بودن و گلی بودن جاده آسفالته و…به عیدگاه رسیدیم. یک روحانی بزرگواری در حال خوش آمد گویی و تبریک به حاضرین بود.

پس از آن روحانی بزرگوار امجد آخوند، یادگار یارجان تقصیر شروع به سخنرانی نمود و به موضوعاتی چون تهدیدهای دشمنان اسلام، وحدت مسلمانان، شکرگزاری از نعمات خداوند، رسیدگی مسئولین به مشکلات جوانان منجمله بیکاری، اشتغال، ازدواج و….. پرداخت که حدودا ۲۰ دقیقه طول کشید .

پس از آن جهت جمع اوری کمک های مردمی گروه هایی با داشتن کیسه های خاص تهیه شده از قبل میان جمعیت انبوه آمدند و هر کس مبالغی به دلخواه در داخل کیسه ها با خلوص تمام می انداختند.

پس از آن مجری مراسم نحوه اقامه نماز عید را هم به زبان ترکمنی و هم بزبان فارسی جهت حاضرین بیان نمود. پس از آن نماز عید فطر به امامت امجد آخوند نظری امام جمعه قره بلاغ در حالی که باران رحمت الهی در حال باریدن بود شروع گردید.

بعد از اتمام نماز دو خطبه قرائت گردید که حدوا ۱۰ دقیقه طول کشید و در آخر هم قران توسط قاری خوش صدایی قرائت گردید.

سپس مجری مراسم از یک روحانی بزرگواری جهت حل مشکلات کشور عزیزمان، مردم، بخصوص جوانان. و….. تقاضای دعای خیر نمود که مردم با سکوت مطلق و با تمام وجود آمین می گفتند.

در خاتمه نیز مجری  برنامه با گفتن ای جماعت همگی شماها را به خدا وند منان می سپاریم و از درگاه خداوند صحت و سلامتی شماها را خواهانیم و.. مراسم به پایان رسید.

پس از آن جمعیت کثیری جهت دیدار با وابستگان مرحوم یارجان آخوند تقصیر صف طولانی را تشکیل دادند که خود همین جریان حداقل ۴۰ دقیقه طول کشید بعد از آن مردم در ترافیک سنگین از جمعیت انسانی آرام آرام بسوی خانه هایشان حرکت کردند و هرکس در مسیر با آشنایان سلام و علیک می کردند و عیدرا تبریک می گفتندو برای یکدیگر آرزوی سلامتی و تندرستی و….. از درگاه ایزد منان می کردند.

ما هم گروهی به آرامگاه مرحوم یارجان تقصیر رفتیم و پس از خواندن فاتحه و قران و خداحافظی با آشنایان به سوی شهرمان گنبد حرکت کردیم که واقعا ترافیک ماشین ها وقت زیادی را از ما گرفت. گرچه نیروهای زحمتکش پلیس به عبور و مرور وسایل نقلیه نظم می دادند اما باز هم ترافیک سنگین بود.

خلاصه قبل از نماز ظهر الحمداالله به شهرمان گنبد رسیدیم و از اینکه مسلمانان این چنین در روزهای متفاوت نه ساعت های متفاوت آئین بزرگ عید فطر را برگزار می کردند واقعا ناراحت بودم و از درگاه ایزد منان خواهان آن بودم که وحدت واقعی نه شعاری میان مسلمانان شهر و کشور بلکه جهان اسلام به وجود آید تا دشمنان قسم خورده اسلام نتوانند وحدت مسلمانان را از بین ببرند و مسلمانان را به جان هم بیندازند و با بمب گذاری، جنگ و اختلاف و….. سرمایه های عظیم مادی و معنوی مسلمانان را غارت کنند و روح پیامبر عظیم الشان، اسلام حضرت محمد مصطفی( ص) و خلفای راشدین ( رضی الله عنهم ) و سایر اصحاب و یاران و دوستداران آن بزرگواران را آزرده خاطر کنند. این امر مهم و حیاتی  میسر نیست جز با هم اندیشی و مشورت وبرنامه ریزی و… میان حاکمان سرزمین های اسلامی. به امید آن روز

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا