سیاسی

گفتگوی اولکامیز با آنامحمد بیات فعال رسانه ای ترکمن در باره ناآرامی ها و اعتراضات اخیر

در مشکلات پیش آمده دولتمردان هم نقش دارند

پایگاه خبری اولکامیز –  در حالی که بیش از ۵۰ روز از آغاز اعتراضات، ناآرامی ها و آشوب ها در ایران می گذرد ولی تب و تاب آن همچنان پابرجاست به طوریکه کشور را با چالش جدیدی روبرو کرده است. در این وضعیت بغرنج و نامناسب مردم نسبت به آینده نگران هستند. به نظر می رسد که زمان آن رسیده است که حاکمان صدای معترضان و مخالفان را بشنوند و تصمیم درست و عقلانی بگیرند که به نفع ملت باشد. در این بین صاحبنظران و فعالین متعددی از احزاب و گروهها تا قومیت های مختلف دیدگاهها و نظرات خود را در محافل عمومی، رسانه ها و نشریات بیان کرده اند. نویسندگان و روزنامه نگاران تفسیر ها و تحلیل هایشان را نوشته و فرصت ها و تهدیدهای این حادثه نادر را بازگو کرده اند. دلسوزان و دغدغه مندان این سرزمین هر یک به زعم خود در جهت گشودن راهی برای کاهش خشونت ها و ویرانی ها هستند. سایت اولکامیز در راستای وظایف ذاتی خود و آگاهی بخشی به  مخاطبان با آنامحمد بیات فعال سیاسی –  رسانه ای ترکمن صحرا که عضو خانه مطبوعات استان گلستان نیز می باشد گفتگویی انجام داده است که در پی می آید:

سئوال – آقای بیات به عنوان یک فعال سیاسی ترکمن بفرمایید که تحلیل شما درباره حوادث بعد از مرگ مهسا امینی چیست؟

پاسخ – در شرایطی که مردم با اقتصاد بیمار کشور که حاصل مدیریت غلط دست اندرکاران به اصطلاع اقتصادی ایران میباشد جان باختن مهسا امینی و عدم پاسخگویی دولتمردان و دست اندرکاران گشت ارشاد به خانواده وی و مردم؛ باعث گردید اولین جرقه اعتراضات استارت زده شود البته عدم پاسخگویی شفاف مسئولین ذی ربط به خواسته های مدنی؛ فرهنگی و اقتصادی معترضین نیز باعث تشدید اعتراضات و خیزش جوانان گردید. مدیران ارشد امنیتی؛ انتظامی و سیاسی نیز بعضا با برخورد های خشن با معترضان جوان نیز اعتراض آنان را دو چندان کرد در صورتی که سران ارشد انتظامی و…… با برخورد مسالمت آمیز بخش بزرگی از اعتراضات را میتوانستند مدیریت نمایند در گام بعدی برخورد ناشایست با نخبگان و دانشجویان خشم ناراضیان را به دنبال داشت و بیش از ۵۰ روز است اعتراضات ادامه دارد ولی متاسفانه تا این مدت حاکمیت و معترضان گفتمان را آن طور که باید و شاید  در پیش نگرفته است. 

سئوال – ریشه اعتراضات و نا آرامی ها را در چه عواملی می بینید؟

پاسخ – عدم پاسخگویی مسئولان ذی ربط به جان باختن مهسا امینی و پاسخ های نامرتبط با موضوع دولتمردان به مردم و تشدید اعتراضات توسط ناراضیان از حاکمیت و گرانی و عدم ثبات اقتصادی نیز گام بعدی باعث افزایش ناآرامی ها منتهی میشود.

سئوال – به نظر شما برای عبور از این بحران به وجود آمده و کاستن آسیب ها چه تدابیری را باید اتخاذ کرد؟ چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

پاسخ – قطعا پاسخ ها و راهکارها متفاوت خواهد بود بین معترضان و حاکمیت فاصله بسیار است این بار اعتراضات با جریان های گذشته بسیار متفاوت میباشد به نظر میرسد گفتمان بهترین راهکار است البته اگر بشود. معترضان جوان رهبری ندارند اگر حاکمیت راضی به گفتمان باشد با جنبش بدون رهبر با چه کسی یا کسانی گفتگو خواهد کرد؟ به نظر میرسد ابتدا در گام نخست دولتمردان با معترضان با ملایمت برخورد نمایند و از خود نرمش نشان بدهند و بین حاکمیت و معترضان اپوزیسیون داخلی و شخصیتهای مورد وثوق دو طرف منظور از دو طرف شخصیتهای معتدل دو جریان با پا در میانی اصلاح طلبان منتقد شخصیت ممتاز چون سیدمحمدخاتمی پا در مبانی کنند قبل از گفتمان به بخشی از خواسته های معترضان جوان و سران اقوام که در طول تاریخ خواسته های قانونی آنان طی ۴۰ سال عملی نشده در کمترین فرصت پاسخ مثبت داده و اجرایی شود فراتر از خواسته های یاد شده اقتصاد مریض مملکت قبل از دچارشدن به ببماری مهلک توسط اقتصاددانان غیر دولتی باحمایت تشکلهای اقتصادی تجاری مستقل به جد معاینه شود کما اینکه اقتصاد دستوری و قولهای دولتمردان بین مردم پذیرش اندکی خواهد داشت ختم کلام تندروهای معترضان و حاکمیت قطعا مانع گفتمان خواهند شد برای گقتمان دو طرفه افراد باتجربه و دلسوز در حاشیه بهتر مدیریت خواهند کرد.

سئوال – به عنوان یک فعال رسانه ای در مورد فاجعه زاهدان و شیراز و کشته شدن دهها انسان بی گناه  چه حرف و سخنی دارید؟ 

پاسخ – کشته شدن انسانها چه معترضین و غیره از طرف هر کس و گروه و جریانی محکوم است. پاسخ مخالفین هم گلوله نیست. طبق قانون به مخالفین هم حق اظهار نظر داده شود کشتار زاهدان و شیراز یک فاجعه است که عاملین شناسایی و مجازات شوند سهل انگاری و عدم پاسخگویی دولت باعث تنش بیشتر در جامعه را به دنبال خواهد داشت. 

سئوال – سخن آخر شما در باره حوادث اخیر چیست؟

پاسخ – تنش و حرکتهای ایذایی به نفع جامعه نیست؛ در مشکلات پیش آمده دولتمردان مقصرند، انباشته شدن مشکلات و عدم پاسخگویی به خواسته های مشروع و قانونی مردم، روح قانونی دادن به اختلاسها و عدم استفاده از نخبگان در پستهای حساس و اقتصادی و فراموش شدن مشکلات واقعی و اصلی باعث گردید اعتراضات بیش از ۵۰روز ادامه یابد قطعا نخبگان دلسوز راهکارهای دارند و خواهند داشت اگر مجال خدمت به آنان داده شود و خواسته های قانونی اقوام و اهل سنت نیزلحاظ نشود و یا با بزرگان اقلیتهای قومی و مذهبی گفتمان درخصوص خواسته هایشان ترتیبی اتخاذ نشود گام اول سکوت اختیارمیکنند ولی در شرایط حاد قطعا به وضعیت پیش آمده به نوعی نارضایتی شان را بروز خواهند داد.

گفتگو از: عبداللطیف ایزدی، عضو خانه مطبوعات استان گلستان / آبان ۱۴۰۱

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا