گفتگو

گفتگو با مهندس یحیی خوجه کاندیدای انتخابات شورای شهر گنبد / بخش دوم

همه باهم باید شهرمان را آباد کنیم / منتظر معجزه نباشیم، معجزه خودمان هستیم

پایگاه خبری اولکامیز- مهندس یحیی خوجه یکی از کاندیداهای پاکدست و پرتلاش ششمین دوره انتخابات شورای شهر گنبد است. وی فردی جدی و مردمی بوده که برای توسعه و آبادانی شهر و گشودن موانع ، راهکار و برنامه دارد. بخش دوم و در واقع پایانی این مصاحبه را  با هم می خوانید :

س- مهندس خوجه ، شما نوه استاد محترم عبدی جان آخوند خوجه می باشید از اخلاق و رفتار و توصیه های آن مرحوم صحبت کنید؟

پدربزرگم، مرحوم حاج عبدی جان آخوند خوجه، فردی عالم، محترم، با سعه ی صدر، مردم دار و خیر بود. تمام عمر خود را صرف تعلیم و تعلم و تأدیب مؤمنان گردانید. در کودکی نزد پدر بزرگوارش، مرحوم کمال آخوند تعلیمات دینی آموخت. سپس برای تکمیل تعلیمات، به کمیش تپه رفت و چند سالی مشغول تعلیم نزد اساتید خود شد و بالاخره برای تحصیلات تکمیلی، به لبنان، مصر و اردن رفت و قبل از جنگ اعراب و اسرائیل به ایران برگشت.

همه ی مردم از وی به نیکی یاد می‌کنند. جلسات مختلف مذهبی داشت. در تمام لحظات خوشی و سختی همیشه همراه اطرافیان بود. زمین هایش را هر کس که از او زمین برای خانه میخواست، بدون دریافت پول، می‌بخشید. اولین نفر، در مسجد حاضر میشد. آخرین نفر، از مسجد خارج میشد. حداقل ١٣ بار و شاید بیشتر به سفر حج رفت. در جلسات با صوفی هایش، کلامی رد و بدل نمیشد. با نگاه، با هم حرف می‌زدند. جلساتشان پر بود از انرژی. همیشه به اطرافیان توصیه میکرد «دوغری بول» یعنی همیشه راه حقیقت را پیش بگیر. دعای خیرش هم،  «یولینگ آق، یولدوشنگ حق» بود. توصیه میکرد که در هر صورت، حقگو باشیم و دنبال محرمات نباشیم .

به توصیه اش عمل کردم. تا حالا خدا را شکر ضرر نکردم. آخرین باری که بیمار شده بود، ایشان را بردیم به بیمارستان. وقتی به هوش آمدند، به من گفت :دیگر وقتش شده. تمام اقوام در  «حاجی ایشان (نام آرامستان چای بوئی)» منتظرم هستند. مرا ببرید به خانه. وقت رفتن است. من همیشه سعی میکنم به وصیت ایشان عمل کنم. الان هم طرف حق را خواهم گرفت و امیدوارم موفق شوم.

س – به نظر شما مهمترین ظرفیت های و پتانسیل های شهر گنبد برای توسعه پایدار و متوازن چیست ؟

در حال حاضر، بهترین گزینه برای پیشرفت گنبد، تقویت ظرفیت گردشگری شهر می‌باشد. در حیطه شورای شهر و شهرداری، در صنعت گردشگری، می‌توانیم سرمایه گذاری و جذب سرمایه کنیم.

گردشگری در ابعاد مختلف، ورزشی (والیبال و اسبدوانی)، مذهبی (امامزاده یحیی بن زید)، تاریخی (برج قابوس و شهر جرجان و دیوار جرجان)، استفاده از ظرفیت ایجاد شده مرز اینچه برون( باتوجه به اینکه اینچه برون منطقه ویژه اقتصادی شده)، توریستی فرهنگی (قوم ترکمن، فرش و پوشاک و اسب و اینکه گنبد شهر رنگین کمان قومیتهاست و…..) و… در ابعاد وسیع تر، این وظیفه نماینده مجلس شورای اسلامی میباشد که جایگاه گنبد را باز یابد. البته همکاری و تعامل با نماینده مجلس و سایر نهادها باید انجام پذیرد.

سرمایه گذاری کم هزینه و پربازده و زودبازده. از ظرفیت منطقه آزاد تجاری هم باید به بهترین نحو استفاده کنیم تا مبادا افردی دیگر از جاهای دیگر آنرا مصادره کنند. موانع آن هم زیرساخت‌ها و بسترهای گردشگری می‌باشد. مانند استراحتگاه، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، معضلات ترافیکی، اقامتگاه و رستوران‌ها و کافه ها و بازارهای سنتی و…. این‌ها از عهده شهرداری بر می‌آید و اگر کار نشده، باید بگوییم قصور صورت گرفته.

اگر بتوانیم صنعت توریسم را تقویت کنیم، همه ی کاسبی های شهر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت . الان هم ٢ رویداد داریم: ایجاد منطقه آزاد تجاری و دوم اینکه گردشگری تحت تأثیر کرونا در بدترین حالت به سر میبُرد و  اکنون مردم منتظرند که محدودیت ها برداشته شود تا بتوانند سفر کنند. با توجه به اینکه دولت در حال واکسیناسیون افراد می ‌باشد، به امید خدا محدودیت های کرونایی برداشته خواهند شد و گردشگری رشد خواهد نمود. بعد از آن، بانک زمین، گزینه خوبی برای درآمد پایدار شهرداری خواهد بود. شهرداری، در این مناطق، با ایجاد پارک‌ها و بوستان ها و مال ها، درآمد خوبی با این امکانات و فروش سایر زمینها به دست خواهد آورد.

س – مهمترین موانع توسعه شهر گنبد را در چه مسائلی می بینید؟ چه عواملی گنبد را از مسیر رشد و توسعه باز میدارد؟

مهمترین موانع، عدم همکاری نهادها با همدیگر، استفاده نکردن از ظرفیت ها، عدم حمایت از افراد کار آفرین میباشند. البته عواملی دیگر مانند برق صنعتی، راه‌های دسترسی به شهر نیز دخیل هستند . بعضی از افراد، کارآفرین هستند. مانند مرحوم احمد محمدی، مرحوم مهندس نیازی، مرحوم اوستا قربان رودی، خانواده طاهری و دیگر عزیزان که کارنامه شان هم گویای این اصل است. فقط کافیست که موانع سرمایه گذاری را برداریم یا تا جایی که میشود تسهیل کنیم تا آنها کار خودرا انجام دهند.

س – از برنامه های مهم خود برای زادگاهتان شهر گنبد صحبت کنید اگر انشاء الله عضو شورا شوید چه اقداماتی را در اولویت قرار خواهید داد؟

اولویت کارهایم، تقویت زیرساخت‌های لازم برای صنعت گردشگری و سعی در حل کردن معضل ترافیک و بهبود چهره خیابان های گنبد با ایجاد بوستان ها، درختکاری و سروسامان دادن خیابانها و کوچه هاست.

س – به نظر شما مهمترین فاکتور انتخاب کاندیدای اصلح در انتخابات شورای شهر و روستا  چیست؟

مهمترین فاکتور، صداقت، پشتکار، تعامل با اطرافیان، تعهد و وفای به عهد است. در زمان حیات رسول اکرم (ص)، ایشان امور را به کسانی که تخصص داشتند می‌سپرد. یاران پیامبر، همه این ویژگی‌ها را داشتند. همچنین وقتی مسؤولیتی به این مهمی عهده‌دار شدیم، ظرفیت خودرا باید ارتقاء دهیم و زود رنج و متکبر نباشیم.

س – آیا طایفه می تواند برای انتخاب اعضای شورا ملاک و فاکتورمناسبی باشد؟ اگر پاسختان منفی است دلایل را عنوان کنید؟ 

طایفه، نباید ملاک برای انتخاب شورا و نماینده مجلس باشد. ولی متأسفانه این مسأله، یعنی طایفه گرائی فعلاً در بین ما وجود دارد. در محله ما، اقوام و گرایش های متنوعی با هم زندگی می‌کنند. خوشبختانه، ما بدون هیچ مسأله ای باهم هستیم. اگر خدا خواست و من انتخاب شدم، همه را به یک چشم خواهم دید. بزرگان ما، مانند مرحوم حاج عبدی جان آخوند خوجه، مرحوم حاج آق محمد آخوند، آقای احمد دستمرد، مهندس بابک پاکدل، مهندس محمدجان پاشی زاده و… این خصوصیت یعنی مردمی بودن را دارند و از نگاه آنها طایفه مهم نیست. همه را باید به یک چشم دید.

س – یکی از دغدغه های مردم پاکدستی و سلامت مالی اعضای شوراست چرا این مسئله مهم است ؟

پیشینه افراد باید بررسی شود. از چه راهی درآمد دارند؟ به چه کاری مشغول بوده‌اند؟ آیا حلال و حرام را در نظر می‌گیرند؟ چون بودجه اداره شهر، زیر نظر شورای شهر هزینه می‌شود و اگر خدایی نکرده فردی که انتخاب کرده ایم، ناسالم باشد، بودجه شهرداری جای دیگری هزینه خواهد شد و بر باد خواهد رفت.

س – در پایان آگر سخن ناگفته ای دارید بفرمایید ؟ 

در آخر آرزوی سلامتی دارم برای عموم مسلمانان جهان، خصوصاً هموطنانم و همشهریان گرامی.  «هر ایش بولسون، بَفید بولسون». این را باید بدانیم که همه باهم باید شهرمان را آباد کنیم. منتظر معجزه نباشیم. معجزه خودمان هستیم. باید شعار شهر ما خانه ما را درنظر بگیریم و به آن عمل کنیم. همه ی شما را دوست دارم. برا شما هم آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

گفتگو از : لطیف ایزدی

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا