یادداشت

️صادرات اسب ترکمن  میسر  نیست

پایگاه خبری اولکامیز – سردبیر روزنامه گلشن مهر نوشت: پرورش اسب در همه کشورهای جهان یکی از صنایع با اشتغال زایی بالاست. این صنعت در حوزه گردشگری و توریسم اهمیت بسیار زیادی دارد. استان گلستان با وجود برخورداری از جاذبه ها و ظرفیت های طبیعی مرکز پرورش یکی از بهترین نژادهای اسب اصیل ایرانی یعنی اسب ترکمن است. توسعه صنعت پرورش اسب در استان گلستان می تواند به عنوان یک جاذبه طبیعی تعداد قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی را به استان جذب و جلب کند.

متاسفانه صنعت اسب در استان گلستان به جایگاه واقعی خود دست نیافته است. پرورش اسب ترکمن در بین اهالی ساکن در گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، آق‌قلا و بندرترکمن جایگاه خاصی دارد، اما نتوانسته است به صورت یک صنعت به کسب درآمد برای پرورش دهندگان و اشتغالزایی برای جوانان استان کمک کند. اگر مسوولان  زمینه صادرات اسب ترکمن را فراهم می کردند  و شرایط برگزاری مسابقات منطقه‌ای و بین المللی را در رشته‌های مختلف سوارکاری ایجاد می کردند به راحتی میشد از مزایای بسیار این صنعت بهره برد. جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن تنها خدمتی است که مسوولان به  پرورش دهندگان اسب می کنند که هر ساله در روستای صوفیان شهرستان کلاله برگزار می شود. اگر مجوز صادرات هم داده میشد،  مشکلات اقتصادی فعالان این حوزه تا حدود زیادی حل میشد و‌جوانان نیز برای ورود به این صنعت و سرمایه گذاری در این خصوص صاحب انگیزه می شدند.

اما در صورتی که مالکان اسبها در خصوص تامین  سبوس و جو، دچار مشکل اند، دیگر انگیزه ای باقی نمی ماند. توسعه صنعت اسب در استان گلستان نیازمند ایجاد بستر لازم برای تولید و پرورش این حیوان نجیب است. ایجاد بستر برای تولید هم یعنی حمایت از سرمایه‌گذاران با اعطای تسهیلات. شرایط تحقیقات در حوزه پرورش اسب در استان مهیاست.  مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ما و برخورداری از مراتع سرسبز شرایط مطلوبی را درگلستان برای گسترش فعالیت در این صنعت فراهم کرده است، اما از آنجایی که متولیان و مسوولان دولتی  توجه کافی به این صنعت  ندارند و پرورش اسب ترکمن در استان  هدفمند و نظام مند نیست، صنعت پرورش اسب در استان  تاکنون نتوانسته است به توسعه و‌ پیشرفت استان کمک کند و بر بهبود معیشت گلستانی ها موثر باشد.

و اما سخنی با مسوولان
سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این حوزه نیاز به انگیزه دارند.  با در اختیار گذاشتن زمین، سرمایه و تسهیلات به آنها زمینه سرمایه گذاری بدهید. صنعت پرورش اسب در گلستان رونق نمی یابد مگر اینکه امکان ارتباط  با بازار اسب ترکمن در خارج از کشور فراهم  شود. کارشناسان حوزه پرورش اسب معتقدند اگر اندک تلاشی برای حل مسایل و مشکلات پرورش دهندگان  اسب از سوی مسوولان   انجام می شد، علاقمندان به این صنعت از هیچ کوششی دریغ نمی کردند، اما امروز هیچ حمایتی از سوی مسوولان دیده نمی شود. امیدواریم مسوولان و ‌متولیان این بخش به صنعت پرورش اسب از این پس به عنوان یک صنعت اشتغالزا نگاه ویژه ای داشته و برای رونق این صنعت تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا