یادداشت

آیا سکوت در مقابل ظلم شایسته است؟

پایگاه خبری اولکامیز – احمد مرادپور : روح انسانها ذاتا حریت طلب است، انسان ازاد زاده می شود و حق دارد ازاد زندگی کند این تلقی اگرچه بدیهی بوده و به حکم عقل بدیهیات فارغ از نیاز به اثبات می باشند معذالک برای چشم و گوشِ دل بسته گان  میتوان امثله های فراوانی آورد، از منطوق مصحف شریف ، از  اعلامیه جهانی حقوق بشر ، از آراء و نظریات  ظلم ستیزانه فلاسفه و بسیار منابع دیگر  .

معذالک جواز فریاد بر آوردن در مقابل عمل ظالمانه را در این یادداشت به یک مورد از چراغ هدایت ، قران شریف مکفی به مقصود می دانم:

سوره آل عمران ،آیه ۱۴۸ :

لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا

خدا افشای بدی های دیگران را دوست ندارد، جز برای کسی که مورد ستم قرار گرفته است [که بر ستمدیده برای دفع ستم، افشای بدی های ستمکار جایز است]؛ و خدا شنوا و داناست ( فولاد وند.ترجمه).

اقای لطیف ایزدی خبرنگار برجسته و مورد وثوق جامعه ترکمن اخیرا” با مصائبی (سختی ها) روبرو گردید، برخی از این شدائد با درایت فرماندهی محترم نیروی انتظامی گنبد ( علیرغم انکه بخش کوچکی از آنچه گذشت  به ناجا مربوط می گردید) رفع گردید  شایان ذکر است حلم و حزم فرماندهی در پیشدستی و رفتار کریمانه می تواند الگویی رفتاری برای بسیاری از مدیران گردد.

امکان دادخواهی مدنی اقای ایزدی بر بسیاری از کسان نیز  سخت و  غیر قابل تصور  بود بسیاری بران آمدند که ایشان را منصرف نمایند از باب رافت و دوستی ، چرا که در گمان ایشان  ( در گمان وهم آلود آمیخته به ترس) أساسا” حق طلبی و دادستیزی می توانست مخاطراتی داشته باشد.

لیکن اقای ایزدی به شیوه ای کاملا مصلحانه و متمدنانه داد خویش  را طلب نمود و نخست نیز شریفترین جایگاه را برگزید ، امامت جمعه مسلمین  و چه نیکو به آغوش کشیده شد .

دیدار با معاونت سیاسی امنیتی استاندار که خود اهل فضل و قلم می باشد  سومین جان پناه اقای ایزدی بود  و در این سو نیز در غایت اشتیاق  پذیرای دادستیزی ایشان گردیدند.

به اعتقاد نگارنده چنین شیوه ای از حکمرانی ( در موضوع دادخواهی مدنی اقای ایزدی) می تواند برای شهروندان شعف برانگیز و مایه خرسندی  باشد.

برخی، رویکرد دادخواهی اقای ایزدی را بر نتابیده و بر او به توان قلم شوریده اند که نمی بایست بر می خاست و از باب تظلم خواهی بر در ارباب و اصحاب دولت و حکومت  نمی بایست که گله می گذاشت  و تمثیلی نیز در مقام قیاس أورده اند

أولا : اصالت در تشابه ان وجه تمثیلی با آنچه  اقای ایزدی متحمل گشته محل تامل است .

ثانیا: اگر هر فردی دچار ظلمی گشته و فریاد بر نیاورده  گو اینکه  برخلاف حریت و بر خلاف توصیه سخن حق تعالی عمل نموده است که شرح ان در ایه شریفه گذشت.

به گمان بنده انچه بر اقای ایزدی گذشت بسیار ثقیل و سنگین بود، به چندین دلیل، که دو مورد ان مفید مقصود به نظر می رسد.

انتساب اتهامی به عنوان نشر اکاذیب که در حقیقت امر صادقترین واقعه در دو هفته اخیر در گنبد بود .

دوم انکه دستور راسا” جلب در اتهام نشر اکاذیب خلاف قوانین موضوعه می باشد.

بنابر این دادخواهی مدنی اقای ایزدی رفتار متمدنانه یک شهروند مقید به قانون و جمهوری مقدس می باشد و می تواند الگویی شایسته در موارد مشابه باشد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا