مطالب ویژه

استاندار گلستان: نمی‌گذاریم خلیج گرگان خشک شود

پایگاه خبری اولکامیز – استاندار گلستان خشک شدن خلیج گرگان را مقدمه نابودی این استان دانست و تاکید کرد که با انجام عملیات احیا، نمی‌گذاریم این پهنه آبی خشک شود.

علی‌محمد زنگانه روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: پروژه هایی تدوین شده برای توسعه و پیشرفت گلستان پیوست زیست محیطی دارد و در این مسیر، هیچ پروژه ای مستثنی نیست.

وی اظهار داشت: دوستداران حیات وحش و متولیان مدیریت زیستگاه های کشور بر مبنای مسوولیت و علاقه، به بعد زیست محیطی یک پروژه متمرکز می شوند اما از سوی مجموعه استانداری علاوه بر ملاحظات  محیط زیستی، بازخورد اجتماعی و تاثیرات آن بر موئلفه های  سلامت جوامع بشری هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

استاندار گلستان گفت: تلاش می کنیم به صورت میدانی دغدغه‌های سازمان محیط زیست را جمع آوری کرده و برای حل آنها از  بررسی‌ها و مطالعات مشترک بهره بگیریم.

زنگانه با اشاره به نحوه اجرای لایروبی کانال آشور اظهار داشت: حساسیت برای حفظ محیط زیست موجب شد جانمایی و سایر عملیات های وابسته به رسوب برداری پس از تایید معاون سازمان حفاظت محیط زیست اجرا شود.

وی ادامه داد: جانمایی دایک، طول و عرض کانال ها ، نحوه تردد ماشین آلات در منطقه و چگونگی دفع رسوبات از جمله مواردی است که با معیار حفظ محیط زیست در حال اجراست.

استاندار گلستان اظهار داشت: پروژه هایی مانند تله کابین، طرح گردشگری آشوراده، لایروبی کانال های خلیج گرگان و پمپاژ آب به این اکوسیستم بر اساس معیارهای محیط زیست اجرایی می شود و از بازخوردهای اجتماعی و اثرات آن بر بخش سلامت جامعه غافل نیستیم.

استاندار گلستان: نمی‌گذاریم خلیج گرگان خشک شود

استاندار گلستان با اشاره به مصوبات کارگروه ملی احیای تالاب های کشور گفت: حدود ۱۵ مداخله برای نجات و احیای خلیج گرگان ابلاغ شده که با اجرای مصوبات، این پهنه آبی از خشکیدن نجات می‌یابد و فجایعی مانند مرگ و میر بیش از ۹۰ هزار پرنده در آن تکرار نخواهد شد.

استاندار گلستان تاکید کرد: تلاش می کنیم با بهره گیری از ایده های خلاق و تلفیق پروژه‌های لایروبی و پمپاژ آب و دیگر مداخلات مصوب، کیفیت و کمیت آب خلیج گرگان بهبود یافته و زمینه احیای آن فراهم شود.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری دارد.

پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا