یادداشت

بازگشت عقلانیت به سیاست

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی: نو اصولگرایان همیشه آه و ناله داشتند مردم به کاندیدای مورد نظر آنها رای نمی دهند و با روی کار آمدن دولتهای لیبرال وابسته به غرب سیاستهای مورد نظر نظام اجرا نمی شود و گرنه ایران را گلستان خواهند کرد. با همین نیت حکومت یکپارچه تشکیل دادند تا سیاستهای مورد نظر خود را با فراغ بال اجرا نمایند. کافی بود این سیاست و رویکرد فقط ۲۰ ماه اجرا و با عواقب خطرناک آن از نزدیک آشنا شوند. 

در نهایت دلار ۶۰ هزار تومان، سکه ۳۰ میلیون تومان و تورم ۴۰ درصد را با چشمان خود دیدند و ترس بر آنها مستولی شد. متوجه شدند اسب چموش سیاست و اقتصاد به این آسانی برای همه سواری نمی دهد اگر قلقش را بلد نباشی می تواند به زمین بزند. بدین ترتیب اولین تجدید نظر را در سیاست خارجی با عادی سازی روابط با عربستان سعودی آغاز کردند. خدا کند این روند با عادی سازی روابط با امارات و بحرین و قطع کمکهای ایران به روسیه و امضای برجام و قبول اف ای تی اف و عادی سازی روابط با امریکا و غرب به نتیجه نهایی خود برسد.

حدود دو سه ماه پیش دو نفر از جامعه شناسان مطرح کشور اعلام کرده بودند نو اصولگرایان کاملاً در بن بست قرار گرفته اند و به هیچ عنوان نمی توانند به این سیاست خود ادامه دهند. اگر ادامه دهند نتیجه این سیاست یا جنگ است یا انقلاب یا اگر برگردند اصلاحات خواهد بود. آنها برای درست در آمدن نظرات خود حدود یک تا دو سال را در نظر گرفته بودند. ولی حدود سه ماه هم طول نکشید که تغییرات مثبت آغاز شده است.

 امید است این تغییرات فقط تاکتیک و برای خروج از بن بست نباشد. اگر این سیاست و رویکرد عقلانی مطابق با منافع ملی ادامه یابد و به عنوان یک استراتژی پذیرفته شود خطر جنگ و تحریم را به تدریج از سر کشور دور خواهد کرد. خدا کند تندروی و دشمنی پوچ و پرهزینه با نصف دنیا به پایان خود نزدیک شده باشد. مردم دیگر سایه شوم تورم و بیکاری و فقر و فلاکت و بی ثباتی را هر گز نبینند. / کانال تلگرامی نویسنده

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام و عرض ادب ، و سپاس از دوست گرامی جناب خوجملی .

    یکی از مشخصه های اندیشه ای و ساختارهای سیاسی کشور ما، عدم ثبات سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و….اصولاً نحوه تفکر ماست که بیشتر به دنبال رفع و رجوع، و سرهم بندی مسائل و… هستیم ، و کمتر بدنبال تفکری اصولی جهت حل مسایل سیاسی و… و توسعه و پیشرفت و تعالی کشور می باشیم ، و به جهت تغییرات پی در پی سیاسی و عدم تمرکز در امور ، هیچ گونه اصلاحاتی را برنتافته ولذا ره به جایی نبرده ایم. و به همین دلایل، و عدم ثبات در روندهای اجرایی چه امور داخلی و چه در سطوح منطقه ای و بین المللی دستخوش هیجانات و آشفتگی شده، و متحمل ضرر و زیان های گاهاً جبران ناپذیری شده ایم. ما در هیچیک از رفتارهای سیاسی ، اقتصادی و … نظم رفتاری خاصی نداریم. سیاست ورزان ما مدام می خواهند مردم را در جهت عقاید فکری خودشان قرار دهند ، ” بدون اینکه آزادی و استقلال عقیده ای برای دیگران در کار باشد. ما بیشتر به فکر یکسان سازی فکری مردم هستیم و از آموزش تفکر اصولی و انتقادی و حرکت در مسیرهای بی شمار و متنوع عقاید دیگران غافل می شویم و لذا نمی توانیم به بحث های خود، نظم تئوریک یا نظم علمی بدهیم.
    جامعه ما به همه نوع قشر بندی نیازمند است . بقول دکتر سریع القلم، ما برخلاف کشورهای توسعه یافته که بلحاظ متدلوژیک مبتنی بر ” سازماندهی و تشکل و ظرفیت انتقادپذیری افراد هستند ” متاسفانه در این موارد ضعیف هستیم .
    اصولاً هر جامعه ای برای دستیابی به رشد و توسعه و… باید تئوری داشته باشد. در تئوری و نظریه پردازی هاست که نوعی شناخت و آگاهی وجود دارد، چرا که برکارکرد آن نسبیت حاکم است ، و ما در چنین مورد هم چه بسا ضعف و کاستی هایی داریم.
    مخلص کلام این که در هر زمینه ای ما نیازمند عقلانیت هستیم ، حال سیاست باشد و یا زمینه هایی دیگر ، تا قدمی در جهت توسعه برداریم .
    جهت مطالعه بیشتر ، مخاطبان را به کتاب ” عقلانیت و توسعه یافتگی “، اثر ارزنده دکتر محمود سریع القلم ارجاع می دهم .

  2. اقای خوجملی سلام , با این تریبون یک طرفه که برای خودت می بری و می دوزی و می نویسی واقعا دنبال چی هستی ? از بحث و تبادل نظر که بشدت فراری هستی ,, حتی در مورد پیشنهاد دکتر جلالی زاده برای حزب فراگیر اهل سنت و لزوم مقایسه ان با حزب اتحاد ملت , لام تا کام حرفی نزدی . چرا چرا چرا ,,, بابا این سیاه مشق هایت اگر برای . . جالب باشد برای بیش از ۹۰ درصد جامعه جز بدیهیات امر و توضیح واضحات و خلاصه تحصیل خاصل است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا