یادداشت

تاکتیک علیه استراتژی

دیدگاه اولکامیز در باره مناظره نخست

پایگاه خبری اولکامیز -لطیف ایزدی :  اگر ادعای دکتر همتی  را بر پوششی بودن چهار کاندیدا در حکایت و همراهی از اقای رییسی بپذیریم در اینصورت بر چنین تاکتیک اشتباهی که راست گرایان چیده بودند باید گریست.

پر واضح است که کمک به  همنوع ضعیف تر در انسان ها یک اصل شناخته شده است در هر گونه مجادله ، منازعه و حتی مناظره  ای که انسان شاهد  هجوم گروهی  از انسان ها به فرد تنهایی  باشد احساسات به نفع فرد تنها  بر انگیخته می گردد.

در  اولین دور از مناظره نامزدهای محترم ریاست جمهوری فارغ از ضعف ها و قوت ها  هر کدام از ایشان ، جناح راست با ۵ کاندیدای اصلی دربرابر دو کاندیدای میانه رو  و نزدیک به اصلاح طلبان صف ارایی نمودند.

در مناظره نخست محسن رضایی با حمله هایی که پاسخ ان در خود  حمله ها بود چندان موثر نبود .

معذالک بیشترین خدمت به اقای همتی از سوی  اقای ذاکانی صورت گرفت، ارایه جملات تمسخر امیز، گفتگو از موضع تهدیدات با الگوهای  امنیتی دهه ۶۰ ، نگاه فیزیکی اقتدارگرایانه ، همه عوامل فوق  می تواند اسباب نفرت صاحبان اراء متعادل و نیز اراء خاکستری  را نسبت به  گوینده کلام و گروه او ایجاد نماید .

دکتر همتی  استاد اقتصاد دانشگاه تهران به درستی  و زیرکی تمام آنچه را که به عنوان نقطه آسیب برای وی طرحی نموده بودند به نقطه قوت تبدیل نمود و در یک مناقشه  به عنوان فرد پیروز بیرون امد.

اگر استراتژی اصولگرایان را حمایت قطعی از آقای رییسی بدانیم که چنین نیز می باشد ورود ایشان به صحنه مناظرات با چهار همراه پوششی در مقابل دو نفر میانه رو بدترین تاکتیک برای مناظره و بهترین روش برای شکست خود می توان تلقی نمود .

اما چرا این تاکتیک اعمال گردید؟

باور و اعتقاد اصولگرایان بر ضعف سید ابراهیم رییسی در مناظره مباحثه چهره به چهره از انتخابت سال ۹۶ به جای مانده است ایشان فراموش کرده اند که در ان سال رقبای  قدرتمندی در مقابل اقای رییسی قرار داشتند که از توان سخنوری و استدلالی قوی بر خوردار بودند و حال انکه در این مقطع چنین رقیب توانمندی که متبحر در سخنوری باشد  وجود نداشت.

به نظر می رسد اشتباه محاسباتی فوق سبب ارایش  نیروی ۵ نفره در مقابل کاندیدایی گردید که ای بسا خود اقای رییسی در فضای ازاد و چهره به چهره توان غلبه بر ایشان را داشتند .

نگاهی به  اخرین نظر سنجی می تواند مفید فایده باشد اگرچه نظر سنجی ها شاید چندان قابل اعتنا نباشد اما بی شک این امر تنها ابزار سنجش میزان اراء احتمالی  در شرایط کنونی می باشد.

بر اساس نظر سنجی سایت عصر ایران ، بعد از مناظره ، اراء اقای  همتی به ۸۳|۵۸٪ افزایش و آقای رییسی به ۳|۱۹٪ تقلیل یافته است.

سخت به نظر نمی رسد راه خلاصی از وضعیت موجود برای اصولگرایان وجود داشته باشد.

کاربر اولکامیز

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا