اخبار

درباره رد صلاحیت هاشمی

مصلحی یا کدخدایی؛ چه کسی راست می‌گوید؟

پایگاه خبری اولکامیز- مصطفی داننده- حیدر مصلحی که در زمان احمدی نژاد، وزیر اطلاعات بوده است و حالا نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگوی به ماجرای رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرده و گفته است:

« بر اساس گزارشات ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می بود. یک عزیزی گفت مگر بچه حزب اللهی ها میگذارند این اتفاق بیفتد، جمع بندی من این بود باتوجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقبه ها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌قلت در جمع بندی من بیاورند نتوانستند.

یکی از حقوق دانان شورای نگهبان سوالی مطرح کرد که مگر ایشان چه گفته اند که رد صلاحیت شوند ، گفتم من با شخص کاری ندارم ، من می گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.»

بعد از انتشار این مصاحبه که یک زلزله تمام عیار بود، رسانه‌ها گفت‌وگوی قدیمی از کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان را باز نشر کردند که در آن گفته بود:« اگر این ادعا (که شورای نگهبان به اصرار مصلحی صلاحیت هاشمی را رد کرده است) صحت داشته باشد یعنی شورای نگهبان نداریم و در عوض افرادی داریم که نه خدا سرشان می‌شود نه قانون و نه شرع»

حالا هم دوباره سخنگوی شورای نگهبان در تویتر حرف‌های مصلحی را تکذیب کرده و گفته است که وزیر اطلاعات دولت دهم «هرگز چنین مطالبی را در شورای نگهبان مطرح نکرده است.»

الان سوالی که ذهن‌ها را به خود درگیر کرده است که بالاخره چه کسی راست می‌گوید؟

قدیمی‌ها برای آنکه دروغ‌گو را رسوا کنند از حربه رودرویی استفاده می‌کردند تا « تا سیه روی شود هر که در او غش باشد». حالا هم بهتر است این دو اهل سیاست را با هم روبرو کنیم تا ببینم چه کسی راست می‌گوید و چه کسی ناراست.

البته فراموش نمی‌کنیم که هاشمی رفسنجانی بعد از رد صلاحیت در سال ۹۴ گفت:« مصلحی [وزیر اطلاعات دولت دهم] در سال ۹۲ [پیش از انتخابات ریاست جمهوری و در جریان بررسی صلاحیت‌ها] به جلسه شورای نگهبان رفته و گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از ۹۰ درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ی رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.»

الان در مورد ماجرای رد صلاحیت علی لاریجانی هم همین سوال‌ها مطرح است به ویژه اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی خودشان هم به این موضوع اشاره کردند و از دستگاه‌های مربوط خواستند که جبران کنند.

احتمالا در سال‌های آینده روایتی مثل ماجرای رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در مورد علی لاریجانی هم مطرح خواهد شد و البته دوباره آقای کدخدایی آن را تکذیب خواهد کرد.

واقعا وقت آن رسیده است که شورای نگهبان در یک نشست خبری به صورت شفاف در مورد مسائل مطرح شده، پاسخ بدهد. توییتر جای جواب دادن به مسائل مهمی مثال تایید و عدم صلاحیت‌ها نیست.

اینکه مردم بدانند چرا نامزدهایی برای انتخابات تایید می‌شوند و افرادی مثل لاریجانی و پزشکیان رد، می‌تواند کمک زیادی به شفافیت سیاسی در کشور کند. خود کسانی که رد صلاحیت هم شده‌اند به صورت رسمی درخواست کرده‌اند که دلایل شورای نگهبان ارائه شود.

البته بازهم نباید فراموش کنیم که همین امسال گفته شد که شورای نگهبان اهل مصلحت اندیشی نیست و به وظیفه خود عمل می‌کند و حالا معلوم نیست چرا بنا به گفته مصلحی، در سال ۹۲  بر اساس مصلحت نام قرمز بر روی نام هاشمی رفسنجانی کشیده است؟

شفافیت خواسته زیادی نیست. اتفاقا اگر به صورت شفاف برخی حرف‌ها زده شود بسیار از سوال‌هایی که حتی مانع مشارکت مردم در انتخابات است، رفع می‌شود و به درک بهتر جامعه ایران  از شرایط کشور کمک می‌کند. / عصر ایران

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا