مطالب ویژه

 در حاشیه ی حادثه تلخ سد گلستان

معرفی نخبگان بعنوان محرک و اتهام زدن به آنها نتیجه ای جز بدبینی و اختلاف ندارد

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز- لطیف ایزدی : قبل از آغاز این مطلب اذعان کنم که صاحب این قلم هر گونه توهین و اهانت به قومیت ها را محکوم می کنم و اعتقاد دارم که ” همدلی بهتر از همزبانی است ” و  روابط اقوام باید مبتنی بر احترام ، اعتماد و درک متقابل باشد نه بر پایه بی اعتمادی و بدبینی .

پس از حادثه ناگوار سد گلستان هجمه های متعددی نسبت به مهندس عبدالغفار رادمهر فعال سیاسی ترکمن صحرا آغاز شد که در این مجال به صورت گذرا به روایت آن پرداخته و نکاتی را یادآور می شوم :

۱- برخی ها به خطا می پندارند که آن استوری را عبدالغفار نوشته است در حالیکه به هیچ وجه چنین نیست. آقای رادمهر آن استوری تحریک آمیز را از یک پیج ناشناس برداشته و جهت اطلاع مسئولین در پیج خود استوری کردند و زیر آن نوشتند، در لایه های زیرین جامعه چه میگذرد؟!

ولی وقتی دریافتند که فرد خاطی ، سیستانی نبوده و عده ای مغرض با بریدن بخشی از آن تصویر در صدد برآمدند که استوری را به ایشان نسبت دهند تا به اهداف تفرقه افکنانه خود برسند و از آب گل آلود ماهی بگیرند بلافاصله استوری را پاک کردند.

در آن بحبوحه یکی از کاربران فضای مجازی همان استوری را طوری در فضای مجازی پخش کرد که انگار آقای رادمهر این استوری را گذاشته است غافل از آنکه رادمهر آن استوری را جهت اطلاع و آگاهی مسئولین گذاشته و زیر آن نوشته بودند در لایه های زیرین جامعه چه میگذرد؟!

۲- گرگان پرس با مدیریت جواد عموزاد در مطلبی با تیتر ( از نخبگان ترکمن صحرا انتظار بیشتری می رفت ) موضوع استوری را با هدفمندی خاصی به همه نخبگان ترکمن تعمیم داد در حالیکه نخبگان و فعالین ترکمن نهایت تلاش خود را برای آرام تر کردن اوضاع داشتند و مردم را به خویشتنداری دعوت کردند و در آرامش جامعه نقش مهمی ایفا نمودند بطوریکه این رویه معقولانه ترکمن ها با واکنش مثبت استاندار، نماینده ولی فقیه  و مسئولین همراه شده و مورد تحسین قرار گرفتند. حال نخبگان ترکمن صحرا از نخبگان سیستانی انتظار دارند که جهت حفظ آرامش و همدلی در جامعه کمک نمایند.

۳- رادمهر به عنوان دبیر کل جبهه متحد همدلان صحرا  روز سوم فروردین با انتشار بیانیه ای مردم را  به آرامش و دوری از هر گونه هیجان و خشونت فراخواندند و خطاب به مردم ترکمن صحرا  نوشتند: ” اینجانب با محکوم نمودن این اتفاق تلخ و ناگوار، پیشنهاد می کنم ضمن خویشتنداری در خصوص اتفاقات اخیر منطقه، در کمال آرامش و سپردن رویدادهای اینچنینی به دست قانون، پیگیر امور مربوطه باشیم و با گفتمان و احترام متقابل با مسئولین و مدیران ذیربط، و به پشتوانه ائمه جمعه و جماعات اهل تسنن و تشیع ، بتوانیم امنیت سیاسی و آرامش اجتماعی تورکمنصحرا و استان را تأمین نماییم. قطعأ قوه قضائیه و مدیران ذیربط، با فرد خاطی طبق قوانین قضایی موجود، برخورد قاطع به عمل خواهند آورد. لذا از مردم شریف استدعا دارم با عدم تجمع و عدم خشونت ورزی، اجازه بفرمایید تا از طریق رایزنی با استانداری و مسئولین محترم، مشکلات عدیده ی منطقه را حل و فصل نماییم.  ”

۴- ایشان بار دیگر در روز هشتم فروردین  ۱۴۰۰ خطاب به مردم ترکمن صحرا و هم استانی هایش در راستای شفاف سازی و تنویر افکارعمومی با توجه به رویدادهای هفته اخیر و سوء تفاهمات ایجاد شده در شبکه های اجتماعی به روشنگری پرداختند و به ابهامات ایجاد شده پاسخ دادند : ” متأسفانه برخی افراد مغرض و معلوم الحال، که بر طبل اختلافات قومیتی در منطقه می کوبند و…، متاسفانه مطلبی که در اینستاگرام، از قبل استوری شده بود، را به من نسبت داده اند. اینجانب، آن متن را جهت اطلاع، استوری ، و در ذیل آن، متنی را درج نموده بودم، با این مضمون که؛ «در لایه های زیرین جامعه، چه می گذرد!؟» و در ذیل پست دیگری نوشته ام؛ « زیر پوست شهر، چه خبر است!؟ »

وی ادامه داد : ”  اما، همین افراد مغرض ، با برش نمودن بالا و پایین استوری ما، طوری آن را وانمود کرده اند که،  گویا متن اولیه را اینجانب به رشته تحریر درآورده ام. که این مسأله باعث سوء تفاهم برادران سیستانی شده است. در حالی که بهیچوجه قصد جسارت به هیچیک از اقوام و هم استانی های عزیز نداشته و ندارم. …. از همه نخبگان و روشنفکران اقوام، انتظار می رود که نگذاریم این افراد و سایت های معلوم الحال، از اینگونه اتفاقات تلخ و ناگوار، به نفع آمال و آرزوهای تفرقه افکنانه خود، بهره برداری نمایند. ”

۵- در سایت گلستان ما به مدیریت هادی علمدار ، نویسنده ای به نام هادی احمدی با تیتر (عقده گشایی آقای کاندیدا/ آقای رادمهر مردم تاریخ را فراموش نمی کنند ) منتشر کرد که در رسانه های اقماری همسو منتشر گردید که دو تن از یاران رادمهر نورمحمد محمدی دبیر جبهه متحد همدلان صحرا شاخه کلاله و مراد قربانی دیگر عضو همدلان صحرا به آن پاسخ دادند ولی ذکر یک نکته مهم است: اینکه رسانه مذکور میگوید رادمهر به جای حمایت از کاندیدای هم قومی اش به سوی اصلاح طلبان رفت باید یادآور کنیم که برای شخصیت هایی به مانند رادمهر، مهم فکر و اندیشه افراد است نه نژاد و قومیت . او از هر فکر و برنامه ای که به نفع منافع ایران باشد استقبال و حمایت می کند. در ثانی ایشان قومیتی فکر نمی کنند و فردی وطن دوست هستند که به منافع ملتش می اندیشد و همه جای ایران را سرای خود می داند که عدم حمایتش از مهندس امان زاده هم در سال ۹۶ دلیل این ادعا است .

۶– اخیرا جمعی از سیستانی ها با آیت الله نورمفیدی نماینده مقام معظم رهبری دیدار کردند. این خبر اولین بار در جرجان خبر منتشر شد. مهدی باقریان مدیر این رسانه نوشت :  ” نمایندگان حسینیه سیستانی های گنبدکاووس و گرگان پس از جلسات داخلی هم اندیشی و بررسی اتهام مطرح شده توسط صفحه مجازی منتسب به آقای رادمهر نسبت به قوم سیستانی جهت پیگیری موضوع به دور از حواشی تفرقه انگیز، دیداری با آیت الله نورمفیدی برگزار کردند.

امیر سرتیپ خمبر، حاجی صفرزهی، جناب دکتر لشکری، حاجی دشتی زاده، مهندس بارانی، مهندس کوثری و مهندس باقریان در این دیدار حضور داشتند.

در این نشست امیر سرتیپ خمبر و مهندس باقریان به نمایندگی در این جلسه ضمن تاکید بر وحدت دیرینه اقوام در گنبدکاووس هرگونه اقدام مخرب برهم زننده وحدت و برادری را به ویژه از سوی نخبگان محکوم و خواستار ورود علما و بزرگان برای دلجویی و حل مساله و در صورت لزوم پیگیری مراجع قانونی شدند.

آیت الله نورمفیدی ضمن تاکید بر تاریخ روشن و پرافتخار سیستانی ها با دعوت همگان به خویشتن داری و درک شرایط حساس کشور، دشمنان را پیوسته در حال برنامه ریزی برای تفرقه دانسته و قول پیگیری و بررسی موضوع را دادند. ”

در این باره به چند نکته اشاره می کنم :

الف –  همانطور که بزرگان ، ریش سفیدان ، نخبگان ترکمن صحرا با درایت و هوشیاری نگذاشتند دشمنان انقلاب از احساسات پاک جوانان سوء استفاده کنند از نخبگان ، بزرگان و برادران سیستانی نیز چنین انتظاری داریم که جلوی سوء استفاده های دشمنان انقلاب را بگیرند.

ب-  نشست بزرگان و نخبگان سیستانی و همفکری ایشان خوب است ولی اخبار منتشر شده از این نشست در رسانه فوق الذکر ، ریش سفیدان ، بزرگان و نخبگان ترکمن صحرا را به شدت نگران کرده است. امید است اخبار منتشر شده درست نباشد.

ج- از نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان هم انتظار داریم که با توجه به حساسیت موضوع با دعوت از بزرگان و نخبگان هر دو قوم ترکمن و سیستانی ، طرفین را به وحدت، صبوری و خویشتنداری دعوت نمایند و دستور فرمایند با رسیدگی قضایی به پرونده فرد خاطی، دلجویی از خانواده های آسیب دیده و جوانان آزرده خاطر را فراهم نمایند.

د-  در تفکر ما و همچنین یاران رادمهر اگر این اتفاق برای هر کسی از هر قوم و نژادی رخ میداد همین حساسیت را داشتیم و به انحاء مختلف این عمل ناپسند و ناروا را محکوم میکردیم و خواستار برخورد قاطع با فرد خاطی بودیم. لذا از برادران سیستانی و نخبگان آنها هم چنین انتظاری را داشتیم و داریم.

س – معرفی نخبگان ترکمن صحرا به عنوان محرک و اتهام زدن به آنها به عنوان تفرقه انداز ، نتیجه ای جر ایجاد بدبینی و اختلاف و واگرایی در جامعه نخواهد داشت.

ی – خدایا تو شاهد باش صاحب این قلم از ابتدای شروع حادثه تلخ سد گلستان هر آنچه در توانم بود برای آگاهی بخشی به جامعه و حفظ وحدت ، برادری و آرامش جامعه انجام داده ام.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. با سلام و تشکر بابت نگارش مطلب پربارتان در مورد جناب رادمهر

    این مسأله که سهوا پیش آمده متأسفانه از طرف برادران سیستانی بیش از اندازه بزرگ شده و درحدی نبوده که نیاز به شکایت رسمی داشته باشد ،با توجه به اینکه جناب رادمهر بابت این اشتباه رخ‌داده عذرخواهی کرده‌اند.
    کشیده شدن آن به دادگاه مسلما به نفع وحدت اقوام نخواهد بود،اینکارها بیشتر از آنکه به ضرر رادمهر باشد باعث محبوبیت بیشتر وی و ایجاد نفرت از شاکیان خواهد شد، اذهان عمومی این مسائل را فراموش نخواهند کرد
    امیدوارم این قضیه ختم به خیر شود .

    1. سلام آقای کمی بابت ارسال نظر ممنونم. دیدگاه شما کاملا متین و منطقی است. بله این مشکل باید از طریق وساطت عقلای قوم با ریش سفیدی حل شود نه دادگاه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا