مطالب ویژه

روایت جشن مختومقلی در گنبد

می ایچیب میخانه دان، مستانه بولدیم ایمدی

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: در حالی که گرانی مواد غذایی سوژه روز شده بود و مردم خسته و دلزده در صف مرغ و روغن، خاطر خوشی نداشتند مراسم ۲۸۹ مین سالگرد تولد مختومقلی فراغی آغاز شد.

دهه آخر اردیبهشت را می توان دهه ی مختومقلی نامید. همه ساله برای پاسداشت فرهنگ  و ادبیات و جایگاه و مقام شاعر در ترکمن صحرا  و دیگر نقاط کشور مراسم هایی برگزار میشود.

این بار اولین مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی در شهر گنبد برگزار شد. همان شهری که بزرگترین برج آجری جهان در آن قرار دارد.

این جشن شکوهمند که به همت دو تشکل قدیمی و جدید ترکمن صحرا ، انجمن شعر میراث و انجمن ادبی جیحون برگزار شد صحنه های زیبایی را به یادگار گذاشت و لحظات شاد و ماندگاری را ثبت کرد. ذکر چند نکته در این باره خالی از لطف نیست:

۱- پس از دو سال وقفه در برگزاری جشن های حضوری این بار با فروکش کردن ویروس  کرونا مراسم مختومقلی در گنبد برگزار شد که با استقبال گرم و پرشور دوستداران فرهنگ و ادبیات ترکمن همراه بود. به گونه ای که سالن ارشاد از جمعیت مشتاق پر شد و از بیرون صندلی آوردند و این گویای این نکته بود که گنبد شهر دوم استان به تالاری بزرگتر نیاز دارد.

۲- برنامه های موسیقی جذاب ترین بخش همایش بود. گروه های موسیقی متعدد با لباس های رنگین، زیبا و متحد الشکل و آلات موسیقی مختلف به صحنه آمدند و یکی پس از دیگری با اجرای برنامه های جذاب و دلکش موجی از شادی را به هموطنان خسته و دلزده ی خود تقدیم کردند.

۳- حضور گروه های مختلف موسیقی در این همایش بیانگر این نکته بود که در گنبد موسیقی رشد کرده است. فضای رقابت و رفاقت در بین هنرمندان موسیقی از نوازندگان چیره دست تا خوانندگان خوش صدا مشهود بود. بی شک تعدد گروه های موسیقی سبب افزایش حرکت ها و تلاش ها می شود و غنای فرهنگی هنری جامعه  را به ارمغان می آورد. حضور جوانان در کنار بزرگسالان جالب توجه بود و پیوند و نزدیکی دو نسل را نشان می داد.

۴- ستارگان آسمان گنبد در این شب ، گرو ه موسیقی اوغلان باغشی به سرپرستی غفار گلدی نژاد، گروه مرحوم منصور صبوحی به سرپرستی ابراهیم جرجانی ، گروه موسیقی ارکستر تورکمن به رهبری دلخوش بابایی، گروه سایرا  دوتار به رهبری حمید وجدانی ، گروه دوستلیق به سرپرستی میثم شاعری ، گروه قوشه تار به سرپرستی یارجان ماهرخ بودند که شور و غوغایی مضاعف آفریدند. هر چند گروه  دکتر مجید تکه و استاد آنه بردی وجدانی غایبین بزرگ مراسم بودند. گروه های دیگری نظیر متین بدخشان و بایلی تکه نیز حضور نداشتند.

۵- پوشش آنلاین برنامه های این همایش در فضای مجازی توسط کمیته اطلاع رسانی از دیگر ویژگی های بارز این جشن بود.

۶ – بخش اول برنامه های مراسم مثل همیشه به سخنرانی اختصاص داشت که تکراری و خسته کننده بود. به نظر می رسد که دیگر وقت آن رسیده تا در اینگونه برنامه ها و جشن ها سخنرانی کوتاه باشد تا در ذهن ها بماند.

۷- در این همایش که در واقع روز مختومقلی بود. شاعرانی شیرین بیان احمد نیازی از بندرترکمن، امان گلدی رخشا از جرگلان،  عاشور رئوفی، امان محمد بازیار، محمد رضا بهلکه، جبارقلی مارامایی، سامیه قمری داز و . . از گنبدکاووس اشعاری دلکش قرائت کردند. در کنار این ها، برخی از عاشقان شعر و ادبیات از زن و مرد، کودک و خردسال  تا جوان و بزرگسال اشعاری دکلمه کردند که در این بین، خوانش  رحیم مرادی زرگر اهل شعر و ادبیات ترکمن ، حال و هوای دیگری داشت و جذاب، شنیدنی و پرمعنی بود. در بخشی از این شعر مختومقلی آمده است:

چیقاردیم باشدان ایمدی، دنیا هواسین مطلق

نه فرشه آیاق باسدینگ، دولان بیر اوزینگه باق

کول بولپ یل گه ساوریل، اول گذره جانینگ باق

لازم اولدی اوقیماق، « انا الحق »  و « من الحق »

می ایچیپ میخانه دان ، مستانه  بولدوم امیدی

دکلمه اشعار مختومقلی توسط کودکان و خردسالان از دیگر بخش های برنامه بود که دلگرم کننده و امید آفرین بود.

۸- دبیر همایش منصور طبری بود که به خوبی مدیریت کرد و تلاش وافری در برگزاری هر چه بهتر مراسم داشت. مجریان برنامه امانلی نساری ، زلیخا کر و خانم صابری اجرای قابل قبولی داشتند. خوانش مناظره مختومقلی بین دو مجری دیدنی بود. در این مراسم صابری مجری جوان و خوش ذوق گنبدی توانست استعداد و تونمندی خود را نشان دهد.

۹ – توزیع بروشور در مراسم از نقاط جالب مراسم بو د که در شعری و مقاله ای آن در باره مختومقلی به اختصار قید شده بود.

۱۰ – نکته آخر اینکه در اطلاعیه مراسم شعری زیبا از مختومقلی نگاهها را به خود جلب می کرد:

گؤنکلونگ تاپان دوست یولوندا جان برگین / جان ده در راه دوستی که دل آرام توست

امید که جشن ها و شادی ها مستدام و غم ها و  رنج ها کاسته شود.

کناره های شهر تاریخی جرجان ، خیابان فرخ نیا ،  ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا