اخبار

ریش سفیدان و معتمدین در انتخابات شورای شهر کلاله

پایگاه خبری اولکامیز-  قبل از نقد ، ریش سفیدان ، معتمدین ، منتفذین ؛ جایگاه این بزرگواران را شرح میدهیم:

معنی و علت تشکیل ریش سفیدان و معتمدین چیست؟

ریش سفیدان و معتمدین ؛ استمرار و پایداری حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه، در گرو انسجام و همبستگی بین اجزاء و عناصر سازنده ساختاراجتماعی است. چرا که اجزاء و عناصر جامعه با داشتن انسجام، سخت تر کار میکنند تا به هدفهای مورد نظر برسند.

جامعه روستایی یک واحد کل است که افراد تشکیل دهنده آن دارای نقشهای اجتماعی میباشند. در این میان ریش سفیدان در جامعه روستایی که از توانمندی اجتماعی بالایی برخوردارند نقش مهمی در وحدت و انسجام آن دارند.

تحقیقات میدانی نشان می دهد که مردم به سنن و ارزشهای گذشته خود پایبند بوده و اعتماد بالایی نسبت به ریش سفیدان در مدیریت امور جامعه خود دارند و نقش ریش سفیدان در حل اختلافات و انسجام مناطق روستایی محدوده مورد مطالعه در سطح بالایی قرار دارد.بزرگان در دوره‌ها و در طوایف مختلف جایگاهی ویژه داشته‌اند و هر ملتی، بزرگان را تکریم کند سنتی نیکو را نهادینه کرده است.کمک به جرم‌زدایی،عدالت ترمیمی، فرهنگ‌سازی ،کمک به سیستم‌های قانونی و نظارتی، کمک به دستگاه‌های امنیتی و قضایی در ایجاد امنیت پایدار در منطقه ایجاد اتحاد و خون صلح از نمونه وظایف ریش سفیدان میتواند باشد.

البته متذکر میشویم که ریش‌سفیدی و معتمد بودن به سن و سال و ریش سفید نیست!

ویژگیهای ریش سفیدان و معتمدین چیست؟

بینش و آگاهی کافی، حل اختلاف،داوری ،عدالت طلبی،فرهنگ سازی،ایجاد همبستگی،دارای تجربه کافی،پاک و منزه ،عدم وابستگی به شخص یا جناحین .

خب در ادامه نگاهی می اندازیم به انتخابات و ریش سفیدان کلاله…

از قدیم الایام رسم بوده که قاطبه مردم از ریش سفیدان پیروی کنند که چه بسا در اکثر اوقات در انتخابات این پیروی ،پیروزی در پی داشته! البته تا زمانی که ریش سفیدان، واقعا ریش سفید بودند! متاسفانه چند سالیست که کسی با ریش سفیدان آشناییتی ندارد و از ماهیت افراد ریش سفید خبری ندارند و نمیشناسند!

چندیست افراد جوان و میانسال از بنده سئوالاتی درباره ریش سفیدان کلاله بمثال اینکه ریش سفیدان چه کسانی هستند را پرس و جو میکنند که بنده با کمال تعجب به آنها درحد توان  پاسخ می دهم و بنده نیز از آنها میپرسم که به چه کسی رای دادید و چرا ؟

در پاسخ نیز میشنوم که (چون ریش سفیدان گفتن !)متعجب تر ازقبل واکنشی نشان نمیدهم! البته عجیب نیست که با فرهنگ شهروندان  مبنی بر پیروی از ریش سفیدان همچنان نشناخته پیروی کنیم !

و اما نقدی بر ریش سفیدان کلاله؛

چند صباحیست روی گل این بزرگواران را نمی بینیم ! چرا پشت ابر پنهان شدند؟! چرا ریش سفیدان کلاله خود را معرفی نمی نمایند؟! ماهیت این عزیزان چه کسانی هستند؟!

چرا با اینکه مردم کلاله به آنها تکیه و اعتماد میکنند ، آنها ازطرفیت مردم کلاله هیچ اعاده حیثیت و مطالبه گری برای منطقه ندارند؟!

چگونه ریش سفیدانی هستند که ظرفیت و توانایی حق طلبی و زیرسئوال بردن مسئولین را ندارند؟!

همواره مردم عزیز کلاله در همه ی عرصه های انتخابات از ریش سفیدان پیروی کردند که همیشه هم موجب اتحاد و پیروزی در انتخابات بوده است!

اما بنظر اکثریت و نظرسنجی ها و تحقیقات میدانی این پیروزی انتخاباتی ، بعداز انتخابات یک شکست کاملا سنگینی بیش نیست که چرا هیچ پیگیری و مطالبه گری از ظرفیت ریش سفیدان همراه نیست و همچنین متاسفانه فرد برنده نیز شعارهایش را فراموش میکند !

آیا زمان آن نرسیده که ریش سفیدان کلاله خود را نمایان کنند و رسما خود را به مردم کلاله نشان دهند؟!

آیا زمان آن نشده که علت انتخاب فرد اصلح و تصمیمات ریش سفیدان بصورت کاملا شفاف در دید مردم کلاله باشد؟!

بنظر بنده ، طاقت مردم عزیز کلاله طاق شده بس که خبری از ریش سفیدان و معتمدین شهر نیامده !

آیا عدم شفافیت و سهل انگاری ها ،موجب عدم اعتماد مردم علی الخصوص جوانان نمی شود؟!

حتما باید ضربه ی سنگینی ازاین بابت وارد شود تا ریش سفیدان و معتمدین و بزرگان کلاله از خواب زمستانی بیدار شوند؟!

امیدواریم که ضرر و زیان این سهل انگاری ها باعث برگشتن به چندین سال قبل و پسرفت منطقه نشود!

اگر ریش سفیدان و بزرگان جامعه به واقع ریش سفید باشند و حتی بتوانند بصورت فراقومیتی  افراد واقعا اصلح را معرفی نمایند قطعا و حتما مردم فهیم کلاله با تمام کمال و شورواشتیاق فراوان در انتخابات حاضر خواهند شد و همچنین باید ثمره این انتخابات پیشرفت جامعه و منطقه باشد.

یه نظز این قلم  ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر کلاله می تواند آزمون خوبی برای سنجش ریش سفیدان ، معتمدین و بزرگان شهر کلاله باشد!

ان شاءالله که موارد گفته شده را بررسی نمایند و در عمل پاسخ بدهند.و همچنان به مانند یک ریش سفید واقعی بدنبال مطالبه گری و درعین حال باشفافیت کامل پاسخگوی مردم باشند،امید  و تکیه گاه مردم، شما ریش سفیدان می باشید.

نگارنده : رسول جعفری؛ فعال اجتماعی

هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام.ریش سفیدان کلاله فقط به فکر منفعت شخصی خود هستند.هر از چند گاهی ظاهر می شوند بویژه در انتخابات. فردی ضعیف و چشم قربان گو را انتخاب می کنند،سهم و سود خود را می گیرند،می روند تا انتخابات بعد. برای اثبات گفته هایم تحقیق کنید اوضاع مالی خود ریش سفیدان و استخدام فرزندان آنها را.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا