مطالب ویژه

سال سخت زراعی برای کشاورزان گلستان

پایکاه خبری اولکامیز- دکتر سعید یلقی : در طی سالیان اخیر حوادث قهری چون سیل ، تغییرات جوی چون خشکسالی ، آثار سوء تورم پولی چون بالارفتن چندباره و چند برابر نهاده های اساسی از جمله کود و سم و بالارفتن خوراک دام از یک طرف و پیامدهای تلخ تحریم ظالمانه که سبد هزینه مایحتاج عمومی را سرسام آور در مسیر تندباد گرانی قرار داده است ،

از طرف دیگر، همه احاد جامعه بویژه کشاورزان سختکوش را شدیدا در تنگنای مالی قرار داده و گذران امور عادی زندگی آنان از سطح معمول بسیار فاصله یافته است.

پر واضح است که این قشر شریف با سرمایه مادی و نیروی جوانی خویش موجبات اشتغال خویشتن و فرزندان و حتی فرصتهای شغلی مازادی را نیز برای سایرجوانان جویای کار و صنوف وابسته فراهم مینمایند ، در چنین شرایطی بی درنگ و بی واسطه مستحق و صدالبته شایسته حمایت همه جانبه هستند .

همچنان که دولت برای سایر اقشار اعم از شاغلین و بازنشستگان دولتی و جامعه کارگری با ترمیم ، متناسب سازی حقوق و دستمزد و مستمری قدری از سنگینی مخارج زندگی آنان کاست که در نوع خود امری لازم و ضروری و قابل تقدیر است .

اما متاسفانه در سال زراعی ۱۳۹۹/۱۴۰۰به علت حجم ناچیز نزولات جوی در مراحل سه گانه کاشت ،داشت و رشد پایانی غلات ،نرخ سطح سبز تقلیل یافت و مراحل پنجه زنی و خوشه گیری نیز با تاخیر و اختلال رشدی (خوشه های نحیف و نارس) صورت گرفت.

مشاهدات عرصه خبر از کاهش قابل ملاحظه عملکرد در واحد سطح مزارع گندم و جو در شمال استان می هد که بدون تردید این پدیده نامیمون ،سطح درآمد و سبد معاش جملگی فعالین زنجیره صنعت کشاورزی از کمباین داران ،کامیون داران ،سیلوداران ، دامداران و …را سخت متاثر خواهد ساخت .

بنابرین در این شرایط وانفسا ضرورت دارد ،دولت و مجلس باید با ساز و کاری متناسب و فوری به داد کشاورزان و همه آنانی که به نوعی َضرر و زیانی متوجه آنان خواهد بود برسند و با اتخاذ تصمیمات عملی از جمله اعطای تسهیلات کم بهره مدت دار ،بخشودگی و استمحال وام قبلی ،حمایت بیمه ای ،تامل و تحقیق در زمینه ارایه و الزام رعایت و اعمال الگوی کشت متناسب با اقلیم و عوامل محیط طبیعی استان اثرات سوء گسترده خشکسالی را مدیریت نمایند.

همه نیک میدانند، همه امور زندگی کشاورز از جمله تامین مالی ازدواج فرزندان ،مداوای بیماران و تامین هزینه احداث مسکن و از همه مهمتر قوت روزانه او وابسته به حرفه و درآمد کشاورزی است،حال که مجموعه عوامل اعم از قهری و ناقهری چنین وضعیت دشوار اقتصادی را رقم زد ،فریاد رس این تلاشگران خط مقدم امنیت غذایی باشیم که بی ادعا و بلاشرط در این عرصه ایفای نقش موثر مینمایند.

شایان ذکر است صنعت کشاورزی از منظر قدمت و پیشینه در تمدن بشری ،هم سازی با محیط زیست و همچنین ایجاد فرصتهای شغلی فراوان اگر در مقام نخست نباشد کمتر از سایر بخش ها نیست البته استان گلستان یکی از قطب های کشاورزی کشور است و لذا ضرورت دارد در کمیته های رفع موانع و رونق تولید برجسته دیده شود تا همچنان این بخش بتواند به ماموریت خویش که همانا ایجاد اشتغال ،تولید و تامین امنیت غذایی است ،عمل نماید.

منبع – روزنامه گلشن مهر

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا