اخبار

شتاب در تامین برق منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان ضروری است

پایگاه خبری اولکامیز – مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفت: شتاب در تامین برق موردنیاز منطقه ویژه اقتصادی اترک با مزیت های موجود در جوار آن ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا شهمرادی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی بندرگز به خبرنگاران افزود: چندین  سال است طرح خط انتقال برق به منطقه ویژه اقتصادی اترک پیگیری می شود و تعلل در اجرای آن یکی از موانع مهم جذب سرمایه گذاران به استان به شما می رود.
وی ادامه داد: در زمان حاضر شرکت برق بخشی از   اجرای ایجاد خط انتقال برق به منطقه ویژه اقتصادی اترک را به مناقصه گذاشته و شرکت شهرک های صنعتی استان هم ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن پرداخت کرده است.
شهمرادی همکاری بیش از گذشته دستگاه های مرتبط برای انجام تعهدات خود در قبال شتاب در انتقال خط برق به منطقه ویژه اقتصادی اترک را خواستار شد.
وی خاطرنشان کرد : ایجاد خط انتقال و ساخت پست برق با هدف تامین برق پایدار برای این منطقه ویژه اقتصادی مصوبه سفر استانی هیات دولت را دارد.

شتاب در تامین برق منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان ضروری است
مطابق گزارش شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان، مصوبه کمک به احداث پست برق شهرک صنعتی اترک و اینچه برون و خط انتقال از نیروگاه علی آباد ( فاصله ۴۵ کیلومتری) با اعتباری معادل ۲ هزار میلیارد ریال در مصوبات سفر بهمن سال ۹۷ هیات دولت به گلستان قرار گرفت و به شرکت برق منطقه ای ابلاغ شده است.
براساس این مصوبه تامین اعتبار موردنیاز اجرای آن به صورت ۵۰۰ میلیارد ریال وزارت نیرو، ۵۰۰ میلیارد ریال وزارت صنعت، ۵۰۰ میلیارد ریال استانداری  و ۵۰۰ میلیارد ریال سازمان برنامه و بودجه تعیین شده و تا میانه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتباری بالغ بر ۴۰۶ میلیارد ریال به اجرای پروژه تخصیص داد که با توجه به اعتباری تخصیصی، خرید سیم هادی خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت خط دومداره تغذیه کننده انجام شد.

راه اندازی شهرک صنعتی اترک در مرداد سال ۱۳۸۴ با هدف جبران عقب ماندگی‌ بخش صنعت استان گلستان به تصویب رسید و زیر ساخت‌هایی برای استقرار واحدهای تولیدی فراهم شده است.

مطابق اطلاعات موجود بر روی پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان در فاصله ۲۵ کیلومتری گمرک و مرز اینچه برون گنبدکاووس برای استقرار صنایع بزرگ، متوسط و کوچک مورد نیاز کشور و استان گلستان و کمک به رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در زمینی به مساحت هزار و هفت هکتار طراحی و تصویب شد.
گفته مسوولان شرک شهرک های صنعتی گلستان  در مجموع با اقدامات انجام شده و تکمیل آن پیش‌بینی می‌شود زمینه استقرار ۲ هزار واحد صنعتی در این شهرک فراهم شده و از این طریق برای ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شود.
تا میانه شهریورماه ۱۴۰۰، ۳۴ قرارداد با واگذاری ۴۸ هکتار و ۷۰۰ متر مربع و تخصیص ۳۰ قطعه زمین به متقاضیان انجام شده و سرمایه گذاران پیگیر مراحل اداری ساخت و ساز هستند.
اکنون یک واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی بهره برداران ایرانی – اوکراینی و ایجاد فرصت شغلی برای ۲۳ نفر در این شهرک مشغول تولید سقف‌های کششی در حال بهره برداری است .

وجود منابع طبیعی و کشاورزی برای استفاده در صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، دسترسی به جاده ترانزیتی راه آهن بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان و راه آهن سراسری کشور، قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب و دسترسی جاده ای و ریلی به بندر ترکمن و نیز جاده ای به بندر خواجه نفس در گمیشان، نزدیکی با فرودگاه بین المللی گرگان، دسترسی به مراکز جمعیتی شهرستان های گرگان، گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان، همجواری با مجتمع پتروشیمی و مجتمع فرآوری یُد و امکان استقرار صنایع پایین دستی پتروشیمی به دلیل سهولت تامین مواد اولیه، قرارگرفتن در مسیر جاده آق قلا – اینچه برون (مرز ترکمنستان) و فاصله ۲۵ کیلومتری از گمرک اینچه برون در مرز مشترک ایران و ترکمنستان از جمله مزیت‌های سرمایه گذاری در شهرک صنعتی اترک استان گلستان به شمار می رود.
شهرک صنعتی اترک با مزیت هایی که در جوار آن واقع شده می تواند پایگاه اصلی صنعت بزرگ گلستان در آینده محسوب شود.

شتاب در تامین برق منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان ضروری است

پایان مطالعه اتصال راه آهن به منطقه ویژه اقتصادی اترک 
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفت: مطالعه اتصال راه آهن سراسری به منطقه ویژه اقتصادی اترک که در نزدیکی مرز خشکی اینچه برون گنبدکاووس قرار دارد، به تازگی پایان یافته و آماده عملیاتی شدن این طرح است.
شهمرادی ادامه داد : این طرح زیرساختی و اثرگذار در جذب سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی اترک پس از هماهنگی بیشتر با اداره راه آهن استان تا پایان سال جاری اجرایی می شود .

به گفته وی قرار بود اجرای اتصال راه آهن در منطقه  ویژه اقتصادی اترک ، زیر سازی آن توسط شرکت شهرک ها و روسازی آن از سوی اداره کل راه آهن انجام شود.

اکنون راه آهن از جوار منطقه ویژه اقتصادی اترک عبور  کرده و کالا بین کشور و کشورهای آسیای میانه و حتی تا چین صورت می گیرد.
وی ایجاد سه تصفیه خانه فاضلاب در شهرک های صنعتی گنبد کاووس ، ناحیه صنعتی آقچلی و شهرک صنعتی آزادشهر، گاز رسانی به ناحیه صنعتی گمیشان، حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه آب برای شهرک صنعتی کردکوی و بندر ترکمن ، تعیین تکلیف زمین های راکد و واگذاری آن به سرمایه گذاران جدید ، بازگشت ۵۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید، توسعه شهرک صنعتی گنبدکاووس، نواحی صنعتی کلاله ، رامیان،و گمیشان، واگذاری زمین به سرمایه گذاران حوزه تولید مبل در عطاآباد آق قلا و واگذاری زمین برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی را از جمله برنامه مهم دیگر شرکت شهرک های صنعتی استان در سال جاری برشمرد.

به گفته وی در استان گلستان ۸۱۶ واحد با ظرفیت اشتغال برای ۱۵ هزار و ۳۸۸ نفر د سطح ۳۷۰ هکتار و سرمایه گذاری اولیه ۲۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در شهرک ها و نواحی استان وجود دارد که از ابن تعداد ۶۲۶ واحد فعال است .

شتاب در تامین برق منطقه ویژه اقتصادی اترک گلستان ضروری است
خبرنگاران رسانه های گلستان در  این تور یک روزه از سه واحد تولیدی فعال در شهرک صنعتی بندرگز بازدید و از نزدیک با ظرفیت ها و موانع فعالیت آن ها آشنا شدند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا