چگونه مراسم بگیریم؟

نعمت الله نبوی زاده نوشت:
واما بنعمه ربک فحدث..سوره ضحی آیه ۱۱ خداوند میخواهد اثرنعمتهای خودبربندگانش را مشاهده نماید
در روزهای اخیرو به بهانه ماه ربیع الاول،و تولد رسول اکرم(ص)،مراسم سرور و شادی از قبیل عروسی، ضیافت تولد پیامبر همزمان شده با ضیافت و تشرف حج عمره و به دنبال آن دورهمی حاجی یولداش ها که همگی نشان از حس سرور و شادی و نشاط و امیداجتماعی، به دور از غم واندوه، دلزدگی و تنهایی وگوشه گیری است، متاسفانه افراط و زیاده روی انجام برخی امور و صرف هزینه های مالی زیاد به همراه چشم و هم چشمی های موجود باعث شده،اعمال این آداب و رسوم تحت الشعاع شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه قرارگرفته، منتقدان مخصوص به خود را به همراه داشته باشد.
معنی لغوی صدقه چیزی است که انسان آنرا به قصد قربت از مالش خارج کرده ،صرف امور خیر بکند،،ولی کاربرد آن دربین عوام و توده مردم ترکمن درخصوص انجام مراسم و تولد وحج و…..همان لغت ضیافت یادعوت نزدیکان وآشنایان به جشن وشادی بوده ،درحقیقت مقدمه صله رحم را تداعی میکند
بدین معنی که فرد قصد دارد شادی های خود رابین اقوام و دوستان خود تقسیم نموده،بابت نعمات خداوندی شکر گزاری نماید که بیانگر آیه مورد اشاره است.
اینگونه مراسمات نیز برچند نحوه درجوامع مانمود پیدا کرده اند ،ازجمله، ،
۰۱ضیافت عروسی.به میمنت لبیک حدیث نبوی(النکاح سنتی) ازدواج خود یا فرزندان باشور وحال فامیل وآشنایان صورت میگیرد.
۰۲ضیافت تشرف حج عمره وتمتع.به مناسبت توفیق زیارت (حرمین شریفین) وانجام مناسک حج که بزرگترین آرزوی هرفرد مسلمان است.
۰۳ضیافت آق آش.هرمسلمان که ۶۳ سال عمرخودرا سپری کرده وتوانسته به سن وسال بهترین واشرف مخلوقات نائل شده،مایل است لذت آنرا به دیگران منتقل نماید.
۰۴ضیافت تولد .اعطای فرزند برومند و صحیح وسالم همراه باشکرگزا ی وجشن شادی بانزدیکان.
۰۵ضیافت خانه و ساختمان،همواره توصیه و سفارش بزرگان بر کلمه ،،اویلن گن،،استواربوده.هم معنای ازدواج وهم معنای خانه دارشدن است،که درهرصورت نشانه رشد وبالندگی واستقلال فردبوده وبه این دلیل قصد دارد این کمال وپیشرفت رابادوستان سپری نماید.
۰۶دورهمی و دیدارمتقابل حاج یولداش ها درفاصله زمانی کم وزیاد،ازقبل رواج داشته ،باعث تقویت وتجدیدخاطره بهترین ایام روزگار مسلمانان وهمچنین پایبندی به عهدواخوت ودوستی منعقده درسرزمین وحی میشود،به دورازازهرگونه توقع وچشم داشت،باکمال خلوص،که صدالبته بهترین نوع عهدوپیمان است،همانند بیعت رضوان (اذ یبایعونک تحت الشجره )که درزمان حیات رسول اله وباحضور اصحاب ویاران صورت گرفته است،اکنون میعاد احرام حجاج برای شروع عمره وتمتع است
براستی خداوند برنیت واراده قلبی آنها آگاه بوده،اشراف دارد(فعلم مافی قلوبهم)
مطمئن باشید درتمامی موارد محبت وحمایت ودلگرمی به فرهنگ وآداب وسنن مدنظراست
به قول معروف ،،هدف مرد مسافر زجهان دیدار است،،،،،وگرنه این لقمه نان درهمه جابسیاراست،،،،این عزیزان آگاه به رنج وفقرومشکلات هم نوعان خوددرمواقع لازم،در پرداخت زکوه ،عشر وخیرات واحسان نیزوهمچنین صله رحم پیشقدم ،کوشا ومصمم ،خودراملزم به انجام کرده اند.
درشرایط کنونی جامعه ،افراد بدلیل مشغله کاری.گرفتاریهای زندگی،تجملات روزمره.غروروخودخواهی ،اعتیاد به فضای مجازی،همچنین احساس عدم نیاز به همنوع،ازیک دیداروملاقات ساده غافل مانده،روز به روز ازهم فاصله گرفته،فقط به تماس تلفنی ،بدتر ازآن ارسال پیام کوتاه درفضای مجازی بسنده کرده ،غرق دنیای خیالی وغیرواقعی شده ،لمس احساس واقعی برادری ودوستی رااز خود ودیگران دریغ کرده اند.وزندگی به سمت یاس وناامیدی وافسردگی پیش میرود.
شایسته است به عوض نکوهش وایراد،خود ونزدیکان خود رابه برگزاری چنین رسوم وآداب ،البته به دوراز اسراف و افراط،جلوگیری ازخلق هزینه های اضافی حدف روشهای جدید تجمل گرایی،چشم و هم چشمی،(به عنوان مثال استفاده ازاماکن همسایه ها،مساجد ومدارس محله که باکمال میل استقبال وحتی افتخارمیکنند راجایگزین اجاره باهزینه گزاف تالار نموده)،به فلسفه وجودی سنن آگاه نموده با حفظ حریم خانه وخانواده،تشویق به ایجاد امید ونشاط درجامعه ملزم نماییم تاازتبعات منفی موارد بالا جلوگیری وآنها راازخودسلب نماییم،چه بسا درچنین مراسم ودورهمی ها فرزندان خانواده ها نیز باهم آشنا ودوست شده ،آنرا ادامه میدهند،اینها همان کودکان ماهستند که تاکنون ازداشتن چنین فامیل وآشنایان غافل بودندوحتی نمیدانستند چنین کسانی وجود خارجی دارند
چندنکته قابل توجه کسانی که به برگزاری چنین مراسم ایرادگرفته منتقد هستند:
۰۱آیا میتوانند مراسم عروسی خودیا فرزندان خود رابدون حضور فامیل وآشنایان ،برگزارکرده،به یک عقدمختصر بی روح خشک وسرد دردفترازدواج اکتفا کرده،تمام هزینه های تشریفات قبل وبعدعروسی راصرف کمک به مستمندان وفقرابکنند.
۰۲برگزاری جشنواره وکنسرت موسیقی محلی وآیین های بومی منطقه وتجلیل ازنخبگان جنبه های مختلف هزینه های متفاوت ازقبیل دعوت وتقدیرازهنرمندان وهزینه پذیرایی مدعوین وحضار رادارد،میتوان آن برنامه هارالغو و مبالغ رابه نیازمندان داد.
۰۳جلسات وهمایش های سیاسی اجتماعی وفرهنگی که دررشد وتوسعه وتعالی جامعه نقش بسزایی دارند،همچنین تبلیغات انتخاباتی نامزدهای محترم بدون صرف هزینه وجلب مشارکت های مردمی وحامیان مالی ممکن نیست،آیا مستمندان به این مبالغ نیازندارند؟
طبیعی است که هرچیزی به جای خود نیکوست،پایبندی به فرهنگ وسنن جای خود واحسان ونیکی به نیازمندان نیزجای خودرابین مردم نوعدوست علاقه مند آداب اصیل ومهمان نواز ترکمن دارند،وحتی دعوت نیزگزینشی نبوده ،بلکه همواره بانصب پارچه وبنر (خوش گلدینگز)سرکوچه وخیابان به استقبال جشن وشادی میروند.
اوج این مهمان نوازی رامیتوان درسفارش شیخ ابوالحسن خرقانی مشاهده کرد که میفرمایند،،هرکس به درخانه من میآید نانش دهید،بدون اینکه ازدینش بپرسید
www.ulkamiz.ir
				


