یادداشت

قیام عاشورا از دیدگاه اهل سنت

پایگاه خبری اولکامیز – قیام عاشورایی امام حسین(ع) نه تنها به اهل تشیع یا اهل تسنن بلکه به تمام مسلمانان و آزادیخواهان جهان تعلق دارد و عامل اتحاد آنان نیز است.

به کربلا آمده بود تا رسم جد بزرگ شان یعنی پیامبر رحمت و انسانیت را به جای آورد، آمده بود تا پرچم اسلام را که غباری از تحریف به خود گرفته بود یکبار دیگر بر فراز دارد.
زندگی را چه شاهانه بی ارزش یافته بود در مقابل عزم کردگار خود، در این راه از اهدای مال، علایق و جان هراسی نداشت.
امام حسین(ع) در قیام خود تنها اسلام را در نظر گرفته بود و برای زنده کردن دین خدا و فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر به پا خواست، از این رو به تمام مسلمانان جهان تعلق دارد.
در ایران اسلامی در ایام شهادت مظلومانه این امام بزرگوار مردم یکسر سیه پوش شده و شیون می کنند بر شهیدانی که در کربلا مظلومانه و با لبی تشنه جان را فدای اسلام کردند.
ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان در آیینه مکتب اهل تسنن جایگاه ویژه ای دارد به طوری که پیروان این مذهب در این ایام از مراسم جشن و شادی و ازدواج خودداری و در قلب خود احساس حزن و به رسم و آیین خویش عزاداری می کنند.
اهل تسنن سیستان و بلوچستان سالهاست که در این ایام با رفتار خود ابراز غم می کنند.
**چهار مذهب فقهی اهل سنت
مذاهب فقهی اهل سنت عبارتند از: مالکی، حنفی، شافعی و حنبلی
مذهب فقهی مالکی نام یکی از شاخه‌های مذهب اهل سنت از دین مبین اسلام است، این مذهب فقهی پیرو ابوعبدالله مالک بن انس از ائمه چهار گانه سنت و جماعت است که وی را امام دارالهجره و امام المدینه نیز می نامند.
مذهب فقهی حنفی؛ امام این مذهب ابو حنیفه نعمان بن ثابت(متولد سال ۸۰ و متوفّای سال ۱۵۱ه ق) است.
ابوحنیفه فردی ایرانی است که امام اعظم اهل سنت به شمار می‏رود، بر اساس باورهای پیروان اهل سنت پس از پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله و خلفای راشدین و حسنین علیه السلام هیچ‏ کس به اندازه ابوحنیفه محترم نیست.
مذهب فقهی شافعی دیگر شاخه اهل سنت است که شامل پیروان ابوعبدالله محمد ادریس شافعی از ائمه چهار گانه سنت و جماعت است، مذهب فقهی دیگر اهل تسنن حنبلی است که پیروان احمدبن حنبل (متوفای سال ۲۴۱ ه ق) هستند، احمدبن حنبل از لحاظ نژاد عرب است، ولی ظاهرا خاندان وی در ایران (مرو) می‏زیسته ‏اند.
بر اساس گفته بزرگان مکتب اهل سنت گرچه این مکاتب برخی اختلاف نظرها بایکدیگر دارند اما همه آنان امام حسین(ع) و قیام عاشورایی ایشان را باور دارند و این موضوع یکی از عوامل اتحاد آنان است.
**جایگاه امام حسین(ع) نزد اهل تسنن
امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان و مدیر مدرسه دینی دارالعلوم زاهدان در دومین همایش قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت در زاهدان گفت: قیام امام حسین(ع) یک قیام تاریخی بوده و این امام بزرگوار برای تمام مسلمانان چه شیعه و چه سنی یک الگو به شمار می رود.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی تصریح کرد: احترام و باور به امام حسین(ع) در هیچ یک از فرقه های اهل تسنن اختلافی وجود ندارد و همه در این امر با یکدیگر اتحاد نظر دارند.
وی ادامه داد: پیروان اهل سنت در تمام دنیا احترام و ارادت خاصی برای اهل بیت قائل هستند و سایر ائمه اهل تشیع نیز برای آنان جایگاه ویژه ای دارند و آنان را اولیا خداوند و معصوم تلقی می کنند.
وی افزود: قیام امام حسین(ع) به عنوان یک حرکت مسئولانه برای حفظ دین خدا و عدالت خواهی انجام شد زیرا در آن زمان یزید و یزیدیان اسلام را به انحراف کشیده بودند.
امام جمعه مسجد مکی زاهدان خاطر نشان کرد: گرچه یزیدیان از امام حسین(ع) خواستند تا با یزید بیعت کند اما با شرایط سختی که بر وی و خانواده ایشان به وجود آمده بود امام حسین(ع) ذلت را نپذیرفت و شهید شد.
مولوی اسماعیل زهی گفت: در واقع قیام امام حسین (ع) در مقابل استبداد و حکومت خودکامه بود.
وی تصریح کرد: اهل سنت نیز یزید را محکوم می کنند زیرا از یک سو امام حسین(ع) نوه پیامبر(ص) را به شهادت رساند و از سوی دیگر در مدینه منوره به مسلمانان تعرض کرد.
وی اظهار داشت: در بسیاری از کتب معتبر اهل سنت نیز به جایگاه امام حسین(ع) و نیز اهل بیت پیامبر اذعان شده است.
مدیر مدرسه دارالعلوم زاهدان ادامه داد: تمام قیام هایی که در طول تاریخ توسط مسلمانان در سراسر جهان انجام شده به ویژه انقلاب اسلامی ایران از امام حسین(ع) الگو گرفته اند.
وی افزود: قیام امام حسین(ع) برای تمام مسلمانان راه و مسیر قیام بر علیه استبداد و زور را باز کرده است.
مولوی اسماعیل زهی خاطر نشان کرد: اهل تسنن در مراسم عزاداری عزیران خود نیز لباس مشکی بر تن نمی کنند و نباید سفید پوشیدن اهل تسنن را به بی تفاوتی به شهادت امام حسین(ع) نسبت داد زیرا اگر در زمان امام حسین(ع) ما و بزرگان ما وجود داشتند حتما در رکاب این امام بزرگوار جنگیده و تا شهادت پیش می رفتیم.
امام جمعه مسجد مکی زاهدان بیان کرد: اهل تسنن هم اینک در کنار اهل تشیع ایستاده و در صورتی که فردی قصد تعرض به خاک ایران اسلامی را داشته باشد برادرانه و مردانه در صحنه حضور خواهد یافت.
مدیر مدرسه دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت: در سیستان و بلوچستان اتحاد بین شیعه و سنی مثال زدنی است و این اتحاد باعث ایجاد امنیت بی نظیری در استان شده است.
از سخنان مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی به عنوان یکی از علمای بزرگ اهل سنت جایگاه امام حسین(ع) و قیام عاشورایی ایشان در نظر اهل سنت به خوبی معلوم است.
**لزوم شناخت مذاهب و اقوام از دیکدیگر
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی نیز در این همایش گفت: در اینگونه همایش ها باید عدم شناختی که اقوام و مذاهب از باورهای یکدیگر دارند به خوبی شناخته شود.
حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی اظهار داشت: اهل سنت و تشیع هر دو یک هدف را دنبال می کنند اما از آنجایی که شناخت خوبی نسبت به هم ندارند گاه قضاوت های نادرستی در باره یکدیگر می کنند.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) به جهان اسلام تعلق دارد و در دنیا به عنوان محور عدالت شناخته می شود.
وی افزود: در کشور هندوستان نیز به امام حسین(ع) احترام زیادی می گذارند و حتی ایام تاسوعا و عاشورا در این کشور تعطیلی رسمی است.
وی افزود: در دین اسلام نه شیعه تند رو جایی دارد و نه سنی تندرو که به نام اسلام انسان می کشند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی خاطر نشان کرد: حرکت گروهک داعش که با نام اسلام جنایت های زیادی می کند در واقع بدعت و پیروی از یزید و یزیدیان است.
حجت الاسلام والمسلمین یونسی اظهار داشت: از محور های اتحاد شیعه و سنی در ایران می توان به وجود مقام معظم رهبری و نیز رئیس جمهوری اشاره کرد که بسیار از اهل سنت سیستان و بلوچستان نیز به وی رای دادند.
فرقی نمی کند شیعه و سنی، هر دو محب اهل بیت هستند و هر دو یک آیین و یک پیامبر دارند، این دو مذهب سالیان سال اسلام را زنده نگه داشته اند و تا قیام قیامت نیز متحد و برادر خواهند ماند.

منبع – ایرنا
www.ulkamiz.ir

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا