تورکمن صحرا

مبدع سبک جدید در عروسی و عزا

پایگاه خبری اولکامیز – امان محمد خوجملی: دوستم یحیی یاری همیشه کاشف راه جدید هستند. ذهن او برای کشف راههای جدید خوب کار می کند. او برگزاری عروسی جداگانه برای دختران و در عین حال کم هزینه را ابداع کرد. برای همه ثابت کرد که دختران ما دست کمی از پسران ندارند. اگر کمی و کاستی بوده ناشی از نگرش اشتباه خودِ ما بوده است نه دختران. در میان ترکمنها رسم است فقط برای پسر عروسی بگیرند.

گرچه در این عروسی دختر هم شریک است اگر او نباشد عروسی شکل نمی گیرد. اما نقش اصلی به پسر داده می شود و دختر در سایه پسر قرار می گیرد و کم رنگ دیده می شود. این سبک جدید را او شروع کرد امیدوارم با افزایش آگاهی مردم در مورد دختران این نوع مراسمهای شادی آفرین همه جا فراگیر شود.

اخیراً یکی از دوستان تربت جامی بنام جهان مراد سالاری نیا(در میان دوستان به جانی معروف بود) فوت و دار فانی را واع گفت. اما دلهای دوستان نزدیک ولی فاصله جغراقیایی زیاد بود (فاصله گنبد تا تربت جام حدود ۶۰۰ کیلومتر می باشد) رفتن و برگشتن این همه راه برای همه آسان نبود.

به خاطر همین دوستم یحیا تصمیم گرفت برای شادی روح آن مرحوم در گنبد با دعوت دوستان نزدیک او مراسم کوچک حدود سی نفره برگزار کند. دوستانی از شهرهای گنبد و کلاله و بندر ترکمن در این مراسم شرکت داشتند. دوستان به فرا خور حال خود هر کدام مطالبی را بیان کردند که بسیار جالب بود.

یکی برای او شعر خواند. یکی خاطرات دوستی خود با او را بیان کرد. یکی از اندیشمندان ترکمن صحرا در خصوص مرگ و نحوه ی مواجهه ی انسانها با مرگ و عزا داری و دفن مرده ها در زیر خاک ، مطالب مبسوطی را بیان کرد. او افزود قدمت این کار در نمادها و اسطوره های تاریخی به ۶۰ هزار سال پیش بر می گردد. قبل از آن انسانها با مرده هایشان چکار می کردند معلوم نبوده است.

در پایان سبحان سالاری نیا یکی از نزدیکان مرحوم از راه تلفن همراه حدود ده دقیقه با حضار این مراسم صحبت کردند. سخنان بسیار جالب و شنیدنی و با ادبیات بسیار فاخر زیبا و متین که همه از شنیدن آن لذت بردیم. اگر دوستان سخنان سبحان سالری نیا را ثبت و ضبط کرده باشند شنیدن دو باره و چند باره آن خالی از لطف نخواهد بود.

مدت این مراسم فقط دو ساعت بود همه دوستان به نظر می رسید از این روش و سبک جدید راضی و خوشحال بودند. امیدوارم این تنوع و تکثر و گوناگونی و روشهای جدید عزا و عروسی در ترکمن صحرا جا باز کند و به رسمیت شناخته شود. / کانال تلگرامی نویسنده

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا