مطالب ویژه

مطبوعات؛ شِنِلِ روشنایی بخشِ جهل و تاریکی هاست

به مناسبت اولین سالگشت تولد نشریه” ترکمن دیار”

پایگاه خبری اولکامیز –  عظیم قرنجیک ، سردبیر نشریه ترکمن دیار: “صحنه مطبوعات بسان سیاست، میدان مطلوبات نیست؛ چاره‌ای نیست جز ساختن با ممکنات و محدودیت‌ها و امکانات.”

اولین سالگشت تولد نشریه ای را مبارک و میمون می داریم که ، رسالتش را همانا ، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و ترفیع حقوق شهروندی ، تعریف نموده ، و بر این اندیشه است که سرافرازانه در این راه قدم گذارد ، و با همت اهل قلم و به یاری اندیشه ورزان این خطه عالم خیز ، و به پشتوانه و بلندای اندیشه و تفکر اهل هنر و فرهنگ و اندیشه اش ، حقوق ملتی را ندا در دهد ، و امید بر این داشته و می دارد که در حد بضاعت حامیان و مخاطبان روشنفکر و روشن اندیش قلم بدست اش ، افکار برخاسته از افکار مستتر در لایه های مختلف اقشار متعدد و اقوام متکثر این خطه و استان را در این مجموعه تجمیع و منتشر نماید و بدین طریق ، قدمی در جهت هر چه بیشتر غنا و اعتلای فرهنگ جامعه برداشته ، و تاریخ نشر و طبع را برگ و باری دگر بیافزاید .

ترکمن دیار تنها یک نشریه نیست، بلکه از این که پاره ای از فرهنگ ترکمنهاست، احساس و ادراک ویژه ای دارد. شاید هنوز در این یک سالگی اش و انتشار ۹ شماره از آن، نتوان گفت که زبان و قلم خاص خود را نیز یافته است، ولی ایمان و آرمان و مرام دارد .و از این که به متن زندگی جمعی از جامعه راه یافته است و در ذهن‌ها نشسته و حتی بخشی از تاریخ اجتماعی فرهنگ جامعه را روایت کرده است، بر خود می بالد. در این اولین سال انتشار، ترکمن دیار فرصت را مغتنم شمرده، قدردان همه آنانی است؛ که در ترکمن دیار بوده‌اند، در ترکمن دیار نوشته‌اند و ترکمن دیار را خوانده‌اند.

تحریریۀ کوچک ترکمن دیارِ تاکنون راهی نه چندان بلند را پشت سر نهاده و هنوز میدانی بزرگ پیش‌رو دارد، نوزایی و بازآفرینی فرهنگی، تاکنون در کانون همۀ تکاپوهای روزنامه‌نگارانه ترکمن دیار بوده است و خواهد بود، و در آینده هم به همت و یاری دوستان اهل قلم ،امید دارد تا قدرت و توانمندی آن را داشته باشد که خط پیوند و حلقۀ وصل نسلی، در جامعۀ شتابندۀ ما باشد.

” ترکمن دیار” امیدوار است، در این سال‌های پیش رو، ژانری گفتگویی شکل و ترتیب دهد، گفت‌وگویی میان‌نسلی و میان‌ساحتی، ترکمن دیار از همان روزها که تجربه‌ای نو را در نخستین شماره آغاز کرده، تا امروز که یک سال از آن گذر کرده، در هوای چنین اندیشه ای بوده است.

نشریه ” ترکمن دیار “، می خواهد صدای رسای جامعه متکثرمان باشد و با قدم نهادن در مسیر گفت و گو و تضارب آراء ، اندیشه های نسل های متاخر و جدید را به هم پیوند زده ، بر فضیلت دانش و دانایی ، بینش و بینایی جامعه بیافزاید ، و نردبانی باشد سترگ ، برای انعکاس اندیشه ها ، تفکرات و نظرات ، ایده ها و عقاید روشنفکران جامعه ، و روایتگر زندگی ، فرهنگ و دغدغه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی و ادب و هنر و محیط زیست و… باشد .

ماهنامه ” ترکمن دیار ” ، در اندیشه باز کردن جای و جایگاهی برای خود در میان جامعه مطبوعاتی استان ، بلکه کشور است . در این راستا ، در اندیشه انعکاس ایده ها و اندیشه ها ، تفکر و تحلیل ها ، نقد و نظرات تمامی اهل قلم و اندیشه فارغ از گروه بندی های متعارف سیاسی و جناحی … بوده ، تا محلی برای تضارب آراء و عقاید همه محققان ، روشنفکران ، تحلیلگران ، و بالجمله مخاطبان فرهیخته و فرهمند و فرهنگ مدار بوده باشد .

” ترکمن دیار” آمده است تا پا به پای دگردیسی و پوست اندازی جامعه ای ، که دارد تجربه ی دموکراسی خواهی را در سر می پروراند ، حضوری فعال و پویا داشته باشد . البته این را نیز باید متذکر شد که ، نشریه “ترکمن دیار ” اگر می خواهد ، دانش ودانایی جامعه را فزونی بخشد ، و دانش و آگاهی جامعه را شکل و قوام و دوام بخشد ، بایستی محضرش، بستر و فضایش را به حضور تمامی آحاد جامعه میسّرتر و فراهم تر گرداند .

ماهنامه ” ترکمن دیار ” ، به عنوان رسانه ای مستقل و آزاد و بدون این که ارگان حزب ، جناح ، مجمع و انجمنی باشد ، فارغ از وابستگی های تشکیلاتی و سازمانی و مجمع و انجمنی ، به عنوان یکی از اعضای صنف مطبوعاتی و رسانه ای کشوری ، برای خود رسالتی را در چرخه تکاملی آگاهی عمومی جامعه تعریف کرده ، و البته که ، در یک تعاملی گسترده ، رشد و شکوفایی و دوام و قوام خود را ، مدیون کیفیت نهادهای سیاسی – مدنی در فضای میانه ملت و دولت ( حاکمیت) بوده و خواهد بود. و بدین سان چرخه تکاملی و باز تولید متقابل همدیگر را فراهم نموده ، در حرکتی گام به گام و تدریجی و مستمر ، احتمال موفقیت یکدیگر را در جامعه ای دموکراتیک تر افزایش دهند . این میسّر نخواهد گشت ، مگر این که رسانه ها و مطبوعات مستقل و آزاد ، نقش پراهمیّت خود را در فرآیند توانمندسازی اقشار مختلف جامعه ، هماهنگ و همگام ، با خواست ها و مطالبات مردم ، بالاخص زنان فرزانه ، و قشر جوان و فرهیخته دانش آموختگان و دانشجویان و … ، و نیز با فراهم نمودن فرصت برای شکوفایی نوقلمان جامعه، بدرستی ایفا نموده ، گامی به سوی توسعه همه جانبه و پایدار و در جهت رشد و بالندگی جامعه بردارند .

شاید آنانی که نقش رسانه های آزاد و مستقل را در بالندگی استعدادهای بالقوه جامعه و نقد منصفانه و سازنده حاکمان ، دولتمردان و سیاستمداران و … برنمی تابند ، به نوعی ، معتقد باشند که ، ” کنترل رسانه ها و مطبوعات مستقل ، مهمتر از سیاستمداران منتقد است ” ، از طرفی ، از نقش رسانه های آزاد به عنوان یکی از ابزارهای تحقق دموکراسی و جامعه مدنی و به مثابه سپر دفاعی ضعفا در برابر اقویا نباید غافل بود .

در نهایت ، باز هم یادآور می شویم که نشریه ” ترکمن دیار” ، بر آن است ، از این فرصت و فضایی که برایش فراهم گشته ، به عنوان اهرمی برای ایجاد جامعه ای مدنی و متکثر و تحقق حقوق شهروندی ، استفاده نماید ، و با اتکا به ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه همه فرزانگان و فرهیختگان در اقصی نقاط استان ، فارغ از همه گوناگونی ها ، تضادها ، تضارب آراء را فراهم نموده ، تا بلکه از ماحصل و برآیند آن ، توسعه همه جانبه و پایدار جامعه و استان و کشور را ، در چشم اندازی نه چندان دور ، در قالب هدفی ملموس ، در سطح کنش ملی و میهنی ببینیم .

حسن ختام این که ، ترکمن دیار امید وار است که در سال های پیش‌رو ، به اتفاق منظومه‌ای از روزنامه‌نگاران نواندیش-روزنامه‌نگارانی که از هم‌پیوندی هنر و حرفه با سیاست و فرهنگ و اجتماع و …، در هیچ گذرگاهی پرهیز نکند. چرا که سنگ زیرین آسیاب ترکمن دیار، و بذرهای نوفشاندۀ آن-ترکمن دیاری های دیروز و امروز- می‌توانند نشریه ترکمن دیار را به‌مثابه روایتی نو در عرصه مطبوعات قلمداد کنند.

در اینجا ، جا دارد به جمیع دست اندرکاران نشریه، و به همه اهالی قلم اعم از نویسندگان ، خبرنگاران ، گزارشگران، عکاسان ، و…. این مناسبت را تبریک گفته ، و برای همه آرزوی سلامتی و موفقیت و مداومت در تلاش های مطبوعاتی شان دارم .

امید است ، ترکمن دیار در فضای مطبوعاتی کشور ، همچنان بماند ، بشکفد و بارورتر گردد ، و همواره ریشه بدواند و پا بگیرد و عطرفشانی کند .

ماخذ: نشریه ترکمن دیار، شماره ۹و۱۰

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا