اجتماعی

نقدی بر گفته های محمد توانگری

پایگاه خبری اولکامیز – انتشار مطلب « یقین دسته جمعی؛ شرح سقوط زندگی ها  » به قلم محمد توانگری، نویسنده و تحلیلگر ترکمن بابا واکنش هایی همراه گردید. چند روز پیش جوابیه آخوند بهلکه درج گردید و اینک نقد و بررسی دانیال آخوند پقه ، دانش آموخته حوزه و دانشگاه در باره آن مطلب در پی می آید :

با سلام و درود خدمت همراهان عزیز سایت و کانال وزین اولکامیز . از اینکه کانال و سایت محلی برای تبادل آرا و گفتگو بین اعضا شده کمال تشکر را دارم .
جناب توانگری عزیز در عنوان فرمودند که …. شرح سقوط زندگی ها.

برای تداوم و پویایی زندگی مهمترین عامل اخلاق است، اینکه مرد وزن یکدیگر را درک کنند، با روحیات یکدیگر آشنا باشند،خواسته های یکدیگر را بدانند، زندگی فراز ونشیب دارد،در ناداری وپستی ها بسازند وطرف مقابل را تا حد معقول تحمل کنند.اما این نداشتن آگاهی کافی،عدم تحمل یکدیگر و علل دیگر دست به دست هم میدهند تا زندگی از هم بپاشد،نه اینکه طبق ادعای دوست عزیزمان فتوای عالمی مبنی بر طلاق شدن زن بعد از سه طلاق باعث فروپاشی زندگی شود.

در بند دوم جناب توانگری برای باور تفسیری امروزی بیان میکنند: اینکه شبیه دیگران شوی،فکر نکنی،هر چه بر خوردت دادند بگی بله چشم…
باور گفتن به این نوع کارها تسامح هست، اینها تقلید هستند تقلیدی بدون دلیل، تقلیدی کورکورانه که مذموم است، خداوند با بیانی رسا و شیوا اینطور افراد را نکوهش کرده… آنها دلها [عقلها] یى دارند که با آن (اندیشه نمى کنند، و) نمى فهمند؛ و چشمانى که با آن نمى بینند؛ و گوشهایى که با آن نمى شنوند…(آیه ۱۷۹سوره اعراف)

جناب توانگری در پاراگراف سوم بالکل باورها و یقین ها را ناهنجاری میداند…

کلی گویی در گفتگو دور از اصول است، بفرما کدام باورها باعث ناهنجاری و سیطره ی مثلا دین بر انسان شده است؟ باورها نیز میتوانند ریشه در امری خوب و معقول داشته باشند یا خیر که باید جداگانه بررسی شوند نه اینکه به کل باورها با دید یکسانی نگریست.

در بند دیگر میفرمایند که طلاق را نظام مردسالار دینی ابداع کرده تا تسهیل کند خیلی چیزها را.

در دین از لحاظ برتری هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست و این فضایل اخلاقی و تقوا هست که ملاک برتری بین انسانهاست،در آیین مبارک اسلام نه مرد سالاری وجود دارد و نه زن سالاری… و ما مسلمان ها “شریعت سالار” هستیم.

لازم به ذکر است:
شریعتی که نزد ما سالار است، از جانب خداوند متعال آمده است، خداوندی که چون خالق ماست، پتانسیل ها و روحیات ما را بهتر از خودمان می شناسد.
البته کاملا طبیعی است، اگر کسی خدا را قبول نداشته باشد، این سخن را نیز نپذیرد… ولی برای خداباورانی که خداباوری خود را به صورت صحیح درک کرده باشند، قطعا شریعت سالاری حجت است.

و در پایان باید بدانیم، سواستفاده هایی که بنام‌ شریعت انجام می شود و به نوعی به مرد سالاری یا زن سالاری ختم می شود، مورد تایید شریعت زیبای اسلام نیست.

جناب توانگری (تا تسهیل کند چیزها را ) یعنی چه؟
دقیقا منظورتان چیست؟

ایشان در بند دیگر اعتقاد مردم نسبت به طلاق و در نتیجه اعتقاد به جدایی را چیز عجیبی در زمان حاضر میداند…

دوست عزیز، انسان ها یا دیندار اند یا غیر دیندار. کسی که باور به دین نداشته باشد میتواند اعتقادی به چنین چیزی نداشته باشد، اما کسی که دیندار هست و ابتدای زندگی اش را به حکم دین با نکاح آغاز میکند و حکم خداوند متعال را قبول دارد نباید به اعتقادش احترام گذاشت؟

طلاق یکی از منفورترین چیزها نزد خداوند متعال است،و برای جلوگیری از آن خداوند و پیامبر دستورات اکیدی صادر کردند، پیامبر بهترین مردان را کسی میداند که نسبت با زن و خانواده اش خوش برخورد و خوش اخلاق باشد، اما گاها زندگی به تهش میرسد.

پیامبر میگوید فقط یک طلاق بده تا در صورت پشیمانی بتواند برگردد، حتی با دو طلاق هم میتوان برگشت، اما پسری که اینقدر گستاخی میکند و گفته ی دین را نادیده میگیرد و سه طلاق میدهد، خداوند در اینجا بخاطر جلوگیری از این عمل شنیع حکم میکند که دیگر این زن برایش حلال نیست، تا درس عبرتی برای آن و دیگران شود که دیگر شریعت خداوند بازیچه ی دست این افراد نشود.

آری کسانی که خداوند متعال را فرمانروا و مالک هستی میدانند که تمام امور جهان را با نظم خاص و حکمت آمیز چیده و تمام آفریده شدگان را به قول سعدی شیرازی برای خدمت به انسان آفریده، با جان و دل فرامین واحکام الهی را قبول میکنند،مثل اینکه فرضیت نماز و روزه و باقی عبادات را قبول کرده اند.

تعجبم در اینجاست که اگر پادشاهی در دنیا فرمانی صادر میکرد و یا طبیبی نسخه ای میپیچید که هیچکس از ماهیت داروها و ترکیب آنها چیزی نمیداند، باز سمعنا واطعنا گفته لبیک گویان اطاعت از آنان را بجا میاوردند، حالا چطور است وقتی خداوند دستوری میدهد دنبال حکمت از آن میگردند و سعی در ملغا بودن و نامعتبر بودن حکم خداوند حکیم در عصر حاضر دارند.

این نوشتار ادامه دارد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا