مطالب ویژه

نگرانی های ساکنان اصلی استان گلستان

پایگاه خبری اولکامیز – حاجی محمد باغبانی*: استان گلستان که شامل منطقه ی وسیعی از ترکمن صحراست ،متشکل از اقوام مختلف از جمله: ترکمن،ترک،سیستانی ،بلوچ،کُرد و فارس است به همین دلیل استان گلستان را ایران کوچک می نامند . از میان این اقوام ،قوم ترکمن به لحاظ جمعیتی بیشترین آمار را داراست.

مهاجرت اقوام از نقاط دیگر کشور به این استان به دلیل مهیا بودن شرایط مساعد زندگی و نیز اقدامات حکومت های قبل و بعد انقلاب اسلامی برای انتقال بعضی از اقوام از استانهای دیگر به این منطقه با عدم پیشگیری از مهاجرت استانی به منظور کنترل ساکنان اصلی یعنی ترکمن ها موجب تعدد اقوام در این استان شده بنابر این استان گلستان به لحاظ ترکیب اقوام از سایر استان های کشور متمایز است.

همه ی اقوام در این استان به دلیل اشتراکات دینی و زبانی و فرهنگی و ملی در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند و برادرانه به سر می برند. اما منفی نگری عده ای از مسؤولین مملکتی در حکومت های قبل و حال و تلاش برای زیر ذره بین گرفتن حرکات و فعالیت های ترکمن ها و متعاقباً تبعیض قائل شدن ها و نابرابری ها علیه قوم ترکمن در بعضی امور و عدم اعتماد کافی به ایشان و حتی حمایت و پشتیبانی ها در اختلافات علیه این قوم و نیز تقسیم ناعادلانه در به کار گیری و استخدام جوانان برای مشاغل مختلف به نسبت جمعیتی و دادن امتیازات برای ایجاد اشتغال و غیره موجب نگرانی ها و ناراحتی و احساس تظلّم کردن این قوم شده و می شود.

کثرت جوانان بیکار و نیز معتادان و خانواده های فقیر در میان ترکمن ها که منجر به کثرت ناملایمات اجتماعی از جمله بزهکاری و طلاق و دزدی و غیره می شود، ناشی از بی توجهی ویا کم توجهی مسؤولین است .

با وجود برابری همه ی اقوام دربرابر قانون وعمل به مفاد آن ونیز خدمات دولتی، انگاردر تلاشند تغییراتی در اعتقادات دینی و فرهنگی این قوم ایجاد کنند وبرای این منظور تضعیف این قوم به لحاظ مالی و در نتیجه محتاج شدن و تن دادن به خواسته های مغرضانی که درکمین نشسته اند در دستور کار گذاشته شده.

قوم ترکمن، قومی وطن دوست ، سازگار و صادق و خیرخواه و قانع بوده و هست و هرگز دنبال شر و دشمن تراشی و آسیب رساندن به دیگران نبوده و نیست.

حضور جوانان ترکمن در جبهه های جنگ و دفاع از خاک وطن تا پای جان و به شهادت رسیدن تعداد زیادی از جوانان و نیز مشارکت و همسویی این قوم با مسؤولین نظام در همه ی امور مملکت، گویای ماهیت افراد این قوم است.

اگر چه در ابتدای انقلاب، حرکت هایی در این منطقه خصوصاً شهرستان گنبد صورت گرفت ترکمن ها با وجود مسلمان بودن به هیچ وجه مخالف نظام اسلامی نیستند. یک عده از افراد مغرض و بدخواه از این فرصت استفاده کرده و بیشتر جوانان ترکمن را تا امروز ضد انقلاب تلقی کرده و سعی کردند و می کنند تا گروه هایی از دیگر اقوام را بر قوم ترکمن مسلط کنند. البته این منفی نگری از قِبَل مسؤولین رده پایین نظام است .

خلاصه ی کلام، به قول شاعر شهیر سهراب سپهری ،چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید. با تغییر دید دلها هم پاک می شود ووحدت وبرابری وبرادری معنای واقعی خود را پیدا می کند. والسلام.

* فرهنگی بازنشسته

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا