یادداشت

در باره نامه ی دکتر سارلی

پایگاه خبری اولکامیز – محمدجان آخوند بهلکه: نامه ی دکتر اراز محمد سارلی استاد دانشگاه و مدیر و مسوول نشریه ی فراغی، خطاب به روحانیون ترکمن را در فضای مجازی خواندم، سرآغاز نامه آمده است: * به خاطر خدا و رسولش، اختلاف پراکنی را متوقف کنید *
دکتر سارلی نگرانی های خود را در چند بند صمیمانه ابراز داشته است.

نگارنده: به محضر آقای دکتر سارلی عزیز و دیگر خوانندگان محترم که در جریان وقایع اخیر هستند، عرض شود که نگرانی های شما کاملاً به جا و قابل درک است. و اما چه بخواهیم چه نخواهیم در این برهه ی زمانی مثل دیگر برهه های طول تاریخ ، همیشه اختلاف و نزاع عقیدتی در جهان بشریت گاهی کم رنگ و گاهی پُررنگ مرسوم بوده است. قابل پنهان نیست که نزاع و اختلاف امروز در بین برخی روحانیون ترکمن صحرا فراتر از اختلاف فرعی، اصل و پایه ی ایمانیات را نشانه گرفته است. متاسّفانه می بینیم که یک آخوند رفتار و عقیده ی آخوند متشرّع دیگر را به شرک و خروج از اسلام متّهم می کند.

نگارنده که خود حوزوی است از دیرباز در بین این نزاع و اختلاف افکنی ها بوده است و آشنایی کامل دارد، از سالها پیش نگرانی امروز شما را حسّ کرده بود. سالها پیش با پرسشگری مواجه شده بود که گفت: خواهرم خواستگاری دارد با آن تفکّر تکفیری، چه کنیم؟! …
در سال ۹۵ بود که در جهت مقابله با تکفیر ، صاحب این قلم ، عقیده و باور دینی چهار تن از علمای پیشکسوت منطقه را با یک روحانی پیشکسوت و عالیقدر دیگر مقایسه نمود و به تشکیل جلسه استدعا نمود. نوشته ی نگارنده رسانه ای شده بود و برخی ها با نگاه بسیار سطحی فقط گفتند: چرا بزرگان منطقه را نقد می کنی؟!

* نگارنده هم در جواب آنها گفت: * واکنش آن بزرگان را جستجو کنید *. ولی افسوس و صد افسوس ، آن بزرگان خاموشی اختیار کردند! هنوز هم دیر نشده است نگارنده بزرگان و پیشکسوتان منطقه را به پاسخگویی و به اتحاد دعوت می کند. حیرت اینجاست که آن چهار تن به همراه آن استاد عالیقدر دیگر دور یک میز در محفل فقهی احناف ترکمن صحرا – که اکنون مقرّ مرکزی آن در حوزه ی علمیه چنارلی کلاله است – گرد هم می آمده اند.

گذشته به فنا رفته است و امّا ، – با عرض معذرت از بزرگان و خوانندگان عزیز اگر از این قلم تلخی می تراود – به تأکید عرض شود که امروز هم دیر نیست، می توانند پیشکسوتان ما، به جای اتّحاد صوری اتحاد واقعی داشته باشند و آن مسایل اختلافی که تکفیر جاهلانه و یا آگاهانه در پی دارد را ابتدا بین خود شفّاف سازی نمایند آنگاه با وحدت کلمه با زبان ساده و روشن برای مردم بیان کنند و از تفرقه و نزاع لفظی و احیانا از نزاع فیزیکی بین آحاد جامعه پیشگیری کنند. الهی که چنین باد. آمین یا ربّ العالمین .

حتماً مطّلع هستید که مقرّر شده است، بعد از رمضان کریم بین دو گروه آخوندهای جوان * ، مناظره ای علمی تشکیل خواهد گردید. این گفتگوی علمی می تواند نویدبخش اتّحاد و همدلی باشد، چنانچه از هر طرف داورانی منصف ورود کنند و مصوّبه ای عقیدتی واحد صادر شود و آنگاه ترکمن صحرای عزیز ما به وحدت حقیقی خود ببالد و سر به بالا مفتخرانه بلند کند. ان شاء الله.

گفتنی است یک طرف مناظره کنندگان آخوندها آ. یلمه و ع. مردانی هر دو ترکمن از تحصیل کرده های منطقه ی بلوچستان و سراوان اند. لذا، شایسته است چندی از علمای بلوچ به این نشست علمی دعوت شوند و ما اتحاد و همدلی در وسعت بیشتر یعنی اتحاد و همدلی بین علمای اهل سنت از بلوچ و ترکمن را شاهد باشیم. ان شاء الله

و یک پیشنهاد از طرف نگارنده به برگزارکنندگان این مناظره که جناب دکتر اراز محمد سارلی به عنوان مجری محفل مناظره ی آتی انتخاب شود. آقای دکتر سارلی، حوزه و دانشگاه دیده است ، ایشان اجرای مقتدرانه ای خواهد داشت و در برقراری نظم بین مناظره کنندگان جوان *، موفّق خواهد بود. ان شاء الله /  ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. یک طرف مناظره اسم برده شده است اما طرف مقابل مشخص نشده است؟ برای پیشگیری از تفرقه و نزاع لفظی و احیانا نزاع فیزیکی بین آحاد جامعه لازم است بحث و گفتگو زیاد شود و به مرحله ای برسد که عادی سازی شود. درضمن یادآوری شود آن که از نیروی فیزیکی استفاده می کند قدرت استدلال و منطق ضعیفی دارد.امکان تکفیر از طرف افراد عادی کم است و معمولا این حربه از طرف قدرتمندان مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا