مطالب ویژه

فعالیت های پیخی سعادت نژاد نیکوکار گنبدی در عید قربان

از نذر یک بره تا توزیع گوشت ۶۰ راس دام بین نیازمندان

پایگاه خبری اولکامیز – “پیغمبرقلی سعادت نژاد” نیکوکار ساکن روستای “قلندرآباد بالا” از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس که از سال ۷۲ تا کنون هر ساله در آستانه عید سعید قربان اقدام به ذبح تعدادی دام و توزیع گوشت آن بین نیازمندان می‌کند، امسال با انجام این سنت حسنه، شادی را به تعداد زیادی خانواده نیازمند هدیه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نیکوکار گنبدی در حوزه تولید و تجارت فرش دستباف ترکمن و کشاورزی فعالیت دارد، از محل عواید کاری خود از سال ۷۲ و با اهدای یک بره به یکی از خانواده‌های نیازمند روستای خود شروع به انجام کارهای خداپسندانه کرده و اکنون این رقم را به سالی ۵۰ تا ۶۰ گاو و گوسفند رسانده است.

سعادت نژاد می‌گوید انجام کارهای خیر و کمک به نیازمندان را از پدر و مادرش آموخته و در واقع پس از لطف و عنایت حضرت حق، دعای خیر آنها پشتوانه اصلی‌اش در کسب و کار حلال و کمک به نیازمندان است و بهترین لحظات زندگی‌اش شاد شدن خانواده‌هایی می‌باشد که در شرایط اقتصادی فعلی بیش از پیش نیاز به دستگیری دارند.

وی می‌گوید: پدرش شبان گله‌ای شتر بوده و مادرش ماما (قابله) و هر دوی آنها در دستگیری از نیازمندان تلاش داشتند بویژه مادرش که رایگان فرزند بانوان باردار روستا یا روستاهای همجوار را به دنیا می‌آورد.

نیکوکار و روستازاده گنبدی وقتی از نخستین کمکش در آستانه عید قربان به خانواده نیازمند روستایش در ۳۰ سال پیش یاد می‌کند، قطره‌ای اشک در چشمانش حلقه می‌زند و می‌گوید: راستش ابتدا به لحاظ مالی برایم خیلی سخت بود که یک گوسفند به آن خانواده هدیه کنم اما با تشویق خانواده و ندایی که به دلم افتاد، این کار را انجام دادم.

سعادت نژاد ادامه داد: وقتی گوسفند را به آن خانواده هدیه کردم و خوشحالی زائد الوصف فرزندان آنها را که دور گوسفند می چرخیدند و خوشحال و خندان بودند، تصمیم گرفتم کمک به نیازمندان را هر سال در آستانه عید قربان انجام دهم و البته خدا هم بسیار کمکم کرد، هم به رونق کسب و کارم و هم به  استمرار این کار و افزایش تعداد دام‌ها که در برخی سال‌ها تعداد آن به هفت یا هشت راس گاو و ۵۰ تا ۶۰ راس گوسفند می‌رسید.

وی گفت: امسال به سبب خشکسالی در بخش کشاورزی که زمین‌های زراعی‌ام در مناطق کم باران و دیم ناحیه شمال گنبدکاووس قرار دارد و اینکه یک چهارم هزینه کاشت و داشت محصول را برداشت کردم، تعداد دام‌هایی که در حال ذبح و توزیع گوشت آن بین نیازمندان هستم، حدود پنج راس گاو و حدود ۳۰ راس گوسفند می‌باشد.

نیکوکار گنبدی که کارآفرین نمونه گلستان هم می‌باشد در حوزه تولید و تجارت فرش دستباف ترکمن که دیگر فعالیت شغلی اش است، برای یکهزار خانوار از اهالی گلستان و برخی استان‌های همجوار شغل مستقیم ایجاد کرده تا برایش فرش ببافند و او نیز با خرید این فرش‌ها و فروش آنها هم واسطه رزق و روزی بافندگان باشد و هم چرخ زندگی خود و خانواده اش را بچرخاند.

سعادت نژاد با اشاره به شرایط اقتصادی و رکود بازار در بخش‌های مختلف اما از رونق کسب و کارش در حوزه فرش و تجارت آن خبر می‌دهد و می‌گوید: در سایه الطاف الهی و نسبت به سایر هم صنفانش، امسال بالاترین فروش را داشته و آنرا عنایت باریتعالی و نتیجه دستگیری از نیازمندان می‌دادند و به بقیه افراد توانمند و متمول جامعه هم توصیه می‌کند تا در انفاق مال و کمک به نیازمندان از هیچ کوششی دریغ نکنند زیرا خداوند ده‌ها برابر آن را به فرد بر می‌گرداند و به کسب و کارشان نیز برکت می‌دهد.

خیر گنبدی از نذر یک بره تا توزیع گوشت ۶۰ راس دام بین نیازمندان
مراسم ازدواج هشت زوج ترکمن به همّت سعادت نژاد نیکوکار گنبدی قبل از کرونا

وی علاوه بر توزیع نذورات (حداقل سه کیلوگرم گوشت) عید قربان، در سایر مناسبت‌ها از جمله ماه رمضان اقدام به توزیع بسته‌های کالایی و معیشتی بین نیازمندان روستا و شهرش گنبدکاووس می‌کند و چند سالی است قبل از شروع ماه مهمانی خداد ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ بسته تهیه و توزیع می‌کند.

کمک به تهیه جهیزیه برای زوج‌های نیازمند در آستانه ازدواج و برگزاری جشن مشترک برای آنها از دیگر اقدامات نیکوکار گنبدی است که قبل از شیوع کرونا نخستین بار برای هشت زوج نیازمند مراسم جشن ازدواج و اطعام دهی به میهمانان آنها را در مراتع بخش داشلی برون گنبدکاووس برگزار کرد.

سعادت نژاد گفت: به سبب شیوع کرونا این مراسم اکنون برگزار نمی‌شود اما تلاش دارم با بهبود شرایط به احتمال زیاد آبان ماه امسال یا ایام نوروز سال آینده مراسم جشن ازدواج آسان برای ۱۰ تا ۳۰ زوج از اقوام مختلف همراه با تهیه جهیزیه برای آنها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار کنم.

وی افزود: برگزاری چنین مراسمی در وهله نخست به تقویت وحدت و همبستگی بین اقوام ساکن در گنبدکاووس و وهله دوم به پایداری امنیت و آرامش منطقه کمک زیادی خواهد کرد.

این نیکوکار گنبدی که اخیرا به عنوان راهبر کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) گلستان انتخاب شده، از برنامه ریزی برای آموزش مددجویان این نهاد برای بافت فرش ترکمن خبر داد و اضافه کرد: فرش تولیدی این عزیزان با قیمت مناسب خریداری و برای آنها ایجاد درآمد و شغل خواهد شد.

شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان واقع است.

*تیتر از اولکامیز است

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام وعرض خسته نباشیدمن دوتابچه دارم که پدرشون فوت کرده و تحت حمایت کمیته وبهزیستی نیستن بمن کمک کنیدچندهفته که ماه گرسنه میخوابیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا