مطالب ویژه

چند سئوال از ابوبکر آخوند خوجملی

پایگاه خبری اولکامیز – آنه محمد مارامایی فرهنگی بازنشسته و عضو تحریریه سایت اولکامیز نوشت: شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ برای اقامه نماز جمعه به نظام آباد ( نگین شهر ) رفتم. امام جمعه نگین شهر در حال سخنرانی بود و اتفاقا موضوع روز یعنی همین عید فطر امسال و اختلافات پیش آمده در روز برگزاری نماز عید بود که مردم با دقت تمام به حرف هایش گوش می  کردند. من از سخنانش متعجب شدم .

ابوبکر آخوند خوجملی گفت: نماز عید فطر روز سه شنبه در اصل درست بوده  است. در احکام اهل سنت و جماعت باید مسلمانانی که بدون اطاعت و پیروی از حاکمان روزه نگرفتند باید روزه شان را قضا کنند و یا کفاره دهند.

وی افزود: من شب دوشنبه به چند  آشنای روحانی در جنوب و سیستان و بلوچستان زنگ زدم و آنها گفتند که ماه شوال بخاطر ریزگرد و طوفان شن و خاک رؤیت نشده و حتی با حاج آخوند جاور هم تماس گرفتم و گفتم چکار کنیم که حاج  آخوند جاور فرمودند فردا دوشنبه روزه بگیریم.

مشاور استاندار گلستان در امور اهل سنت تصریح کرد: اختلافات، بد است. دشمنان می خواهند میان مسلمانان ایجاد کنند باید هوشیار باشیم.

وی حتی سایتی معرفی کرد که در آن مجمع علمایی تشکیل شده در عربستان و در شهر ریاض در ۵۲ سال پیش که در آن برای حل مشکلات  مسلمانان جهان احکام شرعی و فقهی صادر می کنند که تا بحال مجموع احکام صادر شده در ۵۲ سال ۳۶ کتاب شده است که این کتابها در جای خاصی نگهداری می شود و از جمله در آن سایت گفته شده که در رؤیت ماه رمضان و یا ماه شوال مطیع حاکمان خود باشید و به کشورهای دیگر کاری نداشته باشید.

آخوند خوجملی حتی به مشکلات فضای مجازی در این رابطه اشاره نمود و گفت: متاسفانه حرکات نادرستی بعضی از افراد انجام می دهند که شایسته یک مسلمان نیست، مثلا در روزی که دیگر مسلمانان روزه گرفتند، علنا و بصورت زنده آب و یا چیزی می خورند و می خواهند نشان دهند که روزه شماها باطل و حتی حرام است چون امروز عید می باشد و روزه گرفتن حرام و…. که اصلا این حرکات شایسته مسلمانان نیست و باید به اعتقادات وعقاید دیگران احترام گذاشت و…..

در ادامه ایشان در رابطه با روز معلم مطالبی بیان کرد و اظهار داشت: معلمان باید در جامعه دارای احترام زیادی باشند. مقام معلم از والدین دانش اموزان  هم بالاتر و با ارزشتر است.

در خاتمه سخنرانی ایشان، مجری اعلام نمود که در عید فطر امسال در شهر نگین شهر مبلغ ۱۵ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان کمک های مردمی جمع  آوری شده و از مردم تشکر کردند.

پس از پایان مراسم نماز جمعه در مسیر برگشت در خصوص سخنان آخوند خوجملی چند سئوال در ذهنم خطور کرده که برایم عجیب بود:

اول – آیا منظور ابوبکر آخوند و یا دین اسلام از حاکم، حاکم دینی است یا حاکم سیاسی هر کشور ؟

دوم – در کشوری مثل روسیه، فرانسه و.. وقتی حاکمیت در دست آدم غیر مسلمان و ظالمی است مسلمانان آیا از دستورات همان حاکم ضد دین اطاعت کنند و نماز عید بخوانند یا نخوانند؟

سوم – آیا ابوبکر آخوند از اختلاف مشاهده ماه در مدارهای شمالی و یا جنوبی که هرچه بالاتر رویم دیدن ماه غیر ممکن در روزهای اول هر ماه است خبر دارد؟

چهارم – وقتی در کشوری ماه شوال دیده نشود نمی تواند به مردم و حاکم کشورهای مسلمان اعتماد کند؟

پنجم – وقتی حاج آخوند میگوید باید از حاکم کشور تبعیت کرد پس چرا میگوید من با حاج آخوند جاور هم مشورت کردم که دوشنبه عید اعلام کنیم یا نکنیم؟

و دهها سئوالات دیگر که برخی از آنها را در مطالب قبلی بیان کرده ام.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا