مطالب ویژه

چند سئوال در مورد زمان عید فطر

پایگاه خبری اولکامیز – حاج آنه محمد مارامایی: در زندگی ما مسلمانان اتفاقات و جریاناتی رخ می دهد که هر انسان پژوهشگر و کنجکاو را وادار به تفکر می گرداند، از جمله اینها مسئله رؤیت ماه شوال یا پایان ماه مبارک رمضان است که امسال برای من عجیب و حیرت انگیز شده است. به خاطر همین رویداد مهم چند سئوال به ذهنم خطور نموده که از صاحبنظران آگاه  و بزرگواران علوم دینی و علوم روز استدعا دارم مرا در جواب سئوالات یاری نمائید:

۱ – چرا امسال عربستان همچون گذشته با رؤیت ماه در سرزمین های اسلامی روز یکشنبه را عید فطر اعلام نکرد؟

۲ – چرا ۴ کشور افغانستان، مراکش، اردن و عمان یکشنبه را عید اعلام کردند؟

۳ – آیا ملاک دیده شدن ماه شوال در هر کشور جداگانه است یا اگر در کشوری دیده شد بقیه کشورها هم باید با آن کشور هماهنگ باشند و  عید اعلام کنند؟

۴ – فرض کنیم الان ۴ یا ۵ دهه اول ظهور اسلام بود که تمام سرزمین های اسلامی یکپارچه یک حاکم داشتند، آیا رؤیت ماه برای همه مناطق مسلمان نشین ملاک نبود تا همه با هم عید اعلام کنند؟

۵ – مرز سیاسی که امری قرار دادی است و با زور و قدرت جابجا می شود آیا در عقیده مسلمانان باید اثر بگذارد تا روز عید را اعلام کنند یا عید اعلام نکنند؟

۶ – الان در مدارهای شمالی کره زمین مثل کشورهای سوئد، فنلاند و…. که می گویند ماه شوال در چندین روز بعد دیده می شود آیا انها نمی توانند چند روز اول را مثل سایر کشورهایی که ماه دیده شده عید اعلام کنند؟

۷ – چرا امسال مثلا در شرق و در جنوب و در جنوب غربی کشور ماه شوال دیده شده در کشور ما و عربستان و….. ماه دیده نشده است؟

۸- مگر خداوند برای کل انسان ها یک ماه خلق نکرده ، پس چرا هر کشوری می گوید باید در کشور ما آن ماه دیده شود؟ آیا دیده شدن در کشورهایی با طول جغرافیائی یکسان (مثل ۵۵ درجه کشور ما و کشور عمان ) کفایت نمی کند تا انها هم از آن تبعیت کنند؟

و چندین سئوال دیگر . . .

۹- آیا شایسته نیست وحدت مسلمانان برای زمان اعلام روز عید فطر مورد توجه و اولویت دولت ها و ملت ها قرار بگیرد؟

والسلام

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با تبریک عید و قبولی عبادات:
    ۱- ماه بر خلاف خورشید از غرب طلوع می کند و در فواصل خاصی برای مکان های خاص قابل رویت است یعنی برای همه جا همزمان قابل رویت نیست. اگر مراکش ماه را نبیند اما افغانستان ببیند کاملا مشخص است که دومی غلط است. رویت هلال ماه وابسته به چندین عامل است از جمله سن ماه ( از زمان تولد تا رویت آن) ، ماندگاری آن بعد از غروب خورشید، درجه فاصله آن از خورشید و افق زمین و عوامل جوی زمین.
    ۲- رویت هلال ماه با چشم مسلح و غیر مسلح متفاوت خواهد بود. در مکان هائی که به افق طلوع ماه نزدیک است امکان دیدن با چشم غیر مسلح ممکن است.
    ۳- از نظر فقهی باید مشخص باشد که آیا رویت ملاک است مثل ایران یا تولد ماه که بعد از مقارنه ماه و خورشید صورت می گیرد؟ کمتر از ۱۱ ساعت از تولد ماه تاکنون هلال ماه دیده نشده است. آیا رویت ماه در بلاد دیگر اسلامی می تواند برای جاهای دیگر حجت باشد سوالی است که پاسخ شرعی لازم دارد. مبنای کشور عربستان نه رویت بلکه تولد ماه جدید آن هم ماهی است که غروبش بعد از غروب خورشید در اولین غروب باشد چه رویت شود چه نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا