مطالب ویژه

گام پرصلابت دولت برای توان‌افزایی گلستان در مسیر توسعه پایدار

پایگاه خبری اولکامیز – علاج‌بخشی برای کام تشنه گلستان و شتاب‌گرفتن تکمیل اَبَرسازه آبی استان، ایجاد ۴۰ هزار شغل، گره‌گشایی و اجرای مطالبات قدیمی مانند احیای خلیج گرگان، بومگردی آشوراده و ساخت پتروشیمی و پیش‌بینی اعتبار برای محرومیت‌زدایی، بخشی از فعالیت‌های یکسال گذشته دولت سیزدهم در این سرزمین تاریخی است.

به گزارش ایرنا، عزت نفس و مناعت طبع اهالی ساکن گلستان زیر چتر سبز جنگل‌های هیرکانی سبب شد با وجود تلاش‌ دولت‌های گذشته بسیاری از کمبود و کاستی‌های چشمگیر این خطه شمالی بر مدیران عالی کشور پوشیده بماند.

این کمبود و کاستی‌ها چونان زخم مزمنی بود که اهالی گلستان آرام آرام با آن الفت گرفتند تا اینکه با روی کار آمدن دولت جهادی و صادق الوعده سیزدهم به ویژه پس از سفر اسفند ماه سال ۱۴۰۰ آیت الله رییسی به گلستان، برگی نو در تاریخ این استان رقم خورد.

روزمرگی برخی مدیران، کم توجهی به توانمندی جوانان و بومیان، ناچیز بودن میانگین درآمد سرانه، بی‌اعتنایی به موهبت‌های طبیعی و معدنی و حتی فرهنگی و تاریخی، در کنار ضعف مزمن زیرساخت‌ها، سبب شد تحرک در مسیر پویایی این استان سخت و شاید غیرممکن به نظر برسد.

گام‌های پرصلابت دولت در یک سال اخیر نشان داد که با ریل‌گذاری قوای مجریه به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی زدودن زنگار محرومیت و رنگ و بوی کمبودها و بهبود توان زیرساختی گلستان امری دست یافتنی خواهد بود.

سال ۱۴۰۱ در استان گلستان از نظر بسیاری رخدادها به ویژه در حوزه اعتبارات و خدمات دولت به این استان منحصربه‌فرد به حساب آمد؛ موضوعی که مخالفان تند و تیز دولت هم بر آن اعتراف دارند.

پس از سفر اسفند ۱۴۰۰ دولت به گلستان شاهد گشایش اعتباری بی‌سابقه‌ای در استان بودیم به نحوی که این سفر اعتبارات استان را ۱۸ برابر بودجه یکسال افزایش داد.

حجم ویژه اعتبارات و حمایت دولت چنان محسوس است که صرفا در هفته دولت و دهه فجر سال گذشته بهره‌برداری یا ساخت ۹ هزار و ۸۰۰ پروژه در اقصی نقاط گلستان با اعتبار ۱۸۰ هزار میلیارد ریال آغاز شد و افزون بر ۴۰ هزار نفر صاحب شغل شدند.

بخشی از گام‌های بلند دولت سیزدهم طی یکسال گذشته در راستای محرومیت‌زدایی گلستان را مروز می‌کنیم .

گره‌گشایی از طرح بوم‌گردی آشوراده

رییس جمهور در سفر استانی به گلستان و طی بازدید ۲ ساعته از جزیره آشوراده گفت: “تا کی باید معطل بمانیم و در پیچ و خم دستگاه‌های اداری، این نعمت الهی (جزیره آشوراده) راکد و بلااستفاده بماند؟ باید هر چه سریع‌تر شاهد اتفاقات اجرایی باشیم”.

همین سخنان آیت الله رییسی کافی بود تا فصل نوینی در گره‌گشایی از چالش‌های فراروی طرح گردشگری آشوراده رقم بخورد.

فراهم‌شدن زیرساخت لازم برای شب ماندگاری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر، یکی از آرزوهای دیرین گردشگران و طبیعت‌دوستان برای بهره‌بردن از چشم‌انداز بکر و طبیعت ناشناخته جزیره آشوراده بود که با همت دولت و تلاش مدیران استان برای رسیدن به این هدف فقط یک گام دیگر باقی‌مانده است.

با وجود آنکه در سال‌های گذشته مجوزهای لازم برای اجرای گردشگری توام با شب ماندگاری حداقل ۸۰ مسافر و گردشگر در آشوراده صادر شده بود اما با تعلل متولیان امر و با اتمام اعتبار زمانی مجوز سازمان محیط زیست، این فرصت از گردشگران و علاقه‌مندان گرفته شد.

دستور صریح رییس جمهور مبنی بر گره‌گشایی از چالش‌های فراروی گردشگری آشوراده سبب شد تا رایزنی و گفتگوهای دوجانبه بین سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری گلستان در دستور کار قرار بگیرد و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، فرصت بهره‌برداری همسو با محیط زیست در این جزیره فراهم گردد.

استاندار گلستان در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ در نشست با خبرنگاران اظهار کرد : تمام مقدمات اجرایی طرح گردشگری آشوراده فراهم است و اندک سنگ‌اندازی برخی نهادهای غیرمرتبط با همراهی مجموعه قضایی به‌زودی تمام خواهد شد.

علی‌محمد زنگانه گفت: بخشی از اراضی واقع در سایت پشتیبان جزیره آشوراده آماده واگذاری به بخش خصوصی است و اقدامات لازم در عرصه ۲۲ هکتاری واقع در آشوراده بزودی عملیاتی می‌شود و مسافران و گردشگران می‌توانند از امکان شب ماندگاری در این جزیره بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: پروژه گردشگری آشوراده با هماهنگی مجاری قانونی در حال اجراست و مجوزات لازم اخذ شده و هیچ تعارض قانونی در اجرای این پروژه وجود ندارد.

وی گفت: هدف ما تبدیل گلستان به مقصد گردشگری است و در این مسیر بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهور مصوب شد که تاکنون ۲۳.۵ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

ایمن سازی راه‌های گلستان

آمارهای رسمی نهادهای متولی مانند راهداری ، پلیس‌راه و حتی پزشکی قانونی بیانگر آن است که آمار جان‌باختگان و مجروحان سوانح و تصادفات رانندگی گلستان فراتر از میانگین متوسط کشوری است و این استان در صدر بسیاری از حوادث و سوانح جاده‌ای قرار دارد.

گلستان بعد از تهران، دومین استان دارای نقاط حادثه‌خیز کشور است که وجود آن‌ها همواره باعث بروز حوادث تلخ و مرگ و میر همیشگی می‌شود.

طی یکسال گذشته در دولت سیزدهم اقدامات بسیاری از جمله پیش بینی ۲۰ هزار میلیارد ریال برای کاهش خطر تصادف درون و برون شهری گلستان انجام شد که یکی از نشانه های آن افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح‌های حوزه راه است.

به گفته استاندار گلستان در نقاط گوناگون استان ۹۵ نقطه حادثه خیز وجود دارد که طبق برنامه تا پایان دولت سیزدهم باید مشکل حادثه‌خیزی ۸۰ درصد آن‌ها برطرف شود.

زنگانه معتقد است: بخش عمده این نقاط حادثه‌خیز در کریدور اصلی و بزرگراه بندرگز تا پارک ملی گلستان قرار دارد که در اولین اقدام، با مصوبه ۲ هزار میلیارد تومانی سفر استانی دولت، گام بلندی برای رفع این مشکلات برداشته شد.

وی افزود: از مجموع مصوبه استانی دولت در بخش راه، تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که بخشی از به صورت قیر و برای مرمت پوشش سطح جاده‌ها بود.

تکمیل کمربندی‌های استان به ویژه فاز دوم کمربندی گرگان ، تلاش برای تکمیل روشنایی کلاله – گالیکش ، اتمام نیمی از عملیات تعریض جاده مرگ در محور بندرترکمن – آق قلا و ایمن‌سازی و تعریض صدها کیلومتر معبر روستایی و روکش و بهسازی معابر شهری و بین شهری بخشی از تلاش دولت سیزدهم برای حل دغدغه حوزه راه گلستان است.

به نظر بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل سرعت گرفتن اجرا و تکمیل طرح‌ها در گلستان علاوه بر تخصیص به‌موقع اعتبارات، واگذاری آن به پیمانکاران بومی است که به‌دلیل اهتمام قلبی آنان به پیشرفت استان، روند اجرای پروژه‌ها سرعت قابل قبولی دارد.

رمزگشایی از پتروشیمی گلستان

تلاش برای تعیین تکلیف و به ثمر رساندن طرح‌های برزمین مانده و نیمه کاره، یکی از رویکردهای ثمربخش دولت سیزدهم در یکسال اخیر بود که در مقوله پتروشیمی گلستان نمود عینی پیدا کرد.

تلاش دولت سیزدهم برای ترسیم نقشه راه اجرایی و سرمایه‌گذاری برای از سرگیری پروژه نیمه‌کاره پتروشیمی گلستان علاوه بر رضایت حدود ۱۰۰ هزار سهامدار این مجموعه، مقدمات افزایش درآمد استان تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال را هموار کرد.

یکی از پروژه‌های بلاتکلیف گلستان، ساخت مجتمع پتروشیمی بود که با گذشت حدود ۱۶ سال از پذیره‌نویسی و مشارکت مردم برای سرمایه گذاری، سرانجام مبهمی فرآوری آن بود.

وجود ابهامات فراوان در مباحث حقوق سرمایه‌گذار اولیه و دغدغه‌های مختلف قراردادی و مالی، فرآیند چاره‌گشایی از این پروژه مهم گلستان را پیچیده و زمان‌بر کرد اما اراده دولت سیزدهم سبب شد تا این پروژه نیمه تمام در مسیری هموار قرار بگیرد.

در سفر اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به گلستان، آیت‌الله رییسی قول داد از همه توان و ظرفیت دولت برای اجرای این پروژه و حل مشکلات آن استفاده کند که گویا این تلاش جهادی در حال به ثمر نشستن است.

با رفع مشکلات حقوقی این پروژه مراحل واگذاری پروژه به شرکت سرمایه گذار جدید طی شد تا اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار، استانداری گلستان و شرکت پتروشیمی خلیج فارس برای اجرای این پروژه نقشه راه مالی واحدی ترسیم کردند.

استاندار گلستان گفت: با همراهی وزارت نفت ، هلدینگ خلیج فارس به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه همراهی خود را اعلام کرد و بر اساس مذاکرات صورت گرفته با این هلدینگ سرمایه گذاری، مجوز افزایش سرمایه از طریق بورس صادر شده است.

زنگانه ادامه داد: اجرای پروژه پتروشیمی گلستان ۴۰ هزار میلیارد تومان به درآمد ناخالص استان اضافه می‌کند و با توجه به اینکه در ابتدای ورود به استان درآمد ناخالص گلستان ۵۶ هزار میلیارد تومان بود و برای رسیدن به درآمد سرانه میانگین مردم کشور در افق ۱۴۰۴ نیازمند ۲۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم این پروژه تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه پتروشیمی در سفر دوم رئیس جمهور به گلستان انجام خواهد شد.

آب در کام خلیج گرگان

سال‌هاست برای وضعیت بغرنج خلیج گرگان به عنوان مهمترین بخش آبی پناهگاه و ذخیره گاه زیست‌کره خلیج گرگان مرثیه سرایی می‌شود اما همتی برای احیا و نجات آن انجام نمی‌شد.

فقط چند هفته پس از حضور آیت الله رییسی در خلیج گرگان و دستور صریح رییس جمهور، گام اجرایی برای نجات این زیستگاه ارزشمند آغاز شد و از فروردین ماه پارسال با اجری عملیات نقشه‌برداری و بروزرسانی داده‌های مرتبط با هیدرولوژی خلیج گرگان، صدای مهیب غول‌های آهنین فنی و مهندسی در منطقه به گوش رسید و آرام آرام این عملیات آغاز شد و تا اینکه بر اساس آخرین آمارها بیش از ۷۴ درصد از پروژه به اتمام رسیده است.

استاندار گلستان با اشاره به وضعیت خلیج گرگان یادآور شد: این پهنه آبی بیش از ۴۰ سال از وضعیت اسفباری رنج می‌برد و عده‌ای به نام دفاع از محیط زیست که بیشتر بر پایه کج فهمی و عناد بود، زمینه خشک شدن این خلیج را فراهم کردند.

زنگانه گفت: با حمایت قاطع رئیس جمهور پروژه علاج بخشی خلیج گرگان در حال اجراست.

چاره اندیشی برای منابع آب

استان گلستان در زمره اندک استان‌هایی محسوب می‌شود که بیش از ۹۵ درصد منابع آبی مورد نیاز خود را حدود ۷۰۰ حلقه چاه عمیق تامین می‌کند و استانی تک منبعی برای تامین آب شرب به حساب می‌آید.

کاهش نزولات آسمانی ، افت سفره های زیر زمینی آب و رشد فزاینده مصارف شرب و کشاورزی سبب شد تا مقوله تامین آب به یک دغدغه و چالش بزرگ برای استان گلستان تبدیل شود .

پس از سفر اسفند ماه سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به استان گلستان شاهد تصویب اعتبار ۱۸ هزار میلیارد ریالی در حوزه آب در گلستان بودیم.

بنا بر آمارهای رسمی در این دولت اعتبار حوزه آب تامین شرب استان به طور میانگین ۳.۵ برابر بیشتر شد و در نهادی مانند آب و فاضلاب این مقدار به ۱۱.۵ برابر رسید.

در کنار اعتبارات یادشده ، بر اساس تفاهم نامه با سپاه و در قالب مشارکت با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) آبرسانی به ۴۳۲ روستای گلستان با سرعت در حال انجام است.

علاوه بر فعالیت های انجام شده شاهد تزریق اعتبارات چشمگیری برای سد نرماب چهل چای مینودشت گلستان هستیم که از طریق آن، سرعت تکمیل این ابر سازه شتاب بیشتری گرفت.

تحصیل مجوز شیرین‌سازی ۷۲ میلیون متر مکعب آب دریای خزر از جمله کارهای اساسی دولت در یکسال اخیر برای حل مشکل کم آبی گلستان بود.

پروژه شیرین‌سازی آب خزر در گلستان از سال ۱۳۹۷ در دستور کار مسوولان استان قرار گرفته بود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم عملیاتی شدن آن شتاب گرفت.

برای اجرای این پروژه ۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده که باید از محل منابع مختلف تامین و تخصیص داده شود.

مدت زمان پروژه و بهره‌برداری آن ۲۴ ماه و دوره پیشنهاد بهره‌برداری آن ۲۵ سال است که بازگشت سرمایه هم از سال دوم دیده شده که آب شرب

اقدامات و تلاش های دولت سیزدهم در یکسال گذشته فراتر از این تعداد است که از آن جمله می‌توان به تقویت نقش آفرینی گلستان در تحرکات و تبادلات سیاسی با کشورهای پیرامونی و سفرهای متقابل مسئولان ارشد تاتارستان ، استان منگستایو قزاقستان، جوان‌گرایی و عدالت محوری در انتصابات مدیران، تلاش برای تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و همچنین پیشبرد فرآیند نهایی‌شدن منطقه آزاد ۱۲ هزار هکتاری اینچه‌برون و ورود هلدینگ ها و شرکت‌های اقتصادی وابسته به نهادهای حاکمیتی در پروژه های مختلف اقتصادی گلستان اشاره کرد که هر یک می توانند تحولی شگرف در گلستان رقم بزنند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا