یادداشت

یک سال از تولد نشریه ” ترکمن دیار ” گذشت

پایگاه خبری اولکامیز – عبداللطیف ایزدی ؛ صاحب امتیاز و مدیر مسئول: زمان چه زود می گذرد، انگار همین دیروز بود که در آبان ماه سال ۱۴۰۰ همان سالی که از معلمی بازنشسته شدم مجوز رسمی انتشار ماهنامه فرهنگی اجتماعی ترکمن دیار را گرفتم و برای فعالیت و تداوم آن در صحرای ترکمن عزم مان را جزم  نموده و برای معرفی فرهنگ و هنر و ادبیات ترکمن به میدان آمدم.

گرچه راه سخت و ناهموار بود ولی با عشق و علاقه و جدیت انتشار مجله را دنبال نموده و بدین ترتیب اولین شماره را در اواخر دی ماه  سال گذشته منتشر کردیم.

در زمانه ای که نشریات مکتوب تعطیل و یا ناتوان شده اند و همه نگاهها به سمت گوشی های اندروئید است و شبکه های اجتماعی میدان دار عرصه رسانه شده و  مطبوعات در سبد فرهنگی خانواده ها جایی ندارند، کار نشریات کاغذی صعب و دشوار است.

از طرفی هزینه بالای چاپ و عدم برخورداری از یارانه دولتی کار را دشوارتر می سازد. البته  نباید ناامید شد هر از گاه روزنه های کم نور و کورسوی امید  در جامعه دیده می شود که  ما را به حرکت سوق می دهد و آن بی شک همراهی مخاطبان آگاه و موثر و علاقمندی آنها به مجله ترکمن دیار است .

تاکنون هشت شماره از مجله ترکمن دیار را به چاپ رساندیم و اینک شماره نهم دهم را با هم تقدیم می کنیم.  قرار بود که در هر ماه یک شماره کار کنیم ولی به علت مشکلات مالی نتوانستیم به همین سبب گاهی دو ماه یکبار مجله را چاپ کرده ایم که از این بابت عذر می خواهیم.

در طی این یکسال مطالب تولیدی بسیاری داشتیم. در راستای روشنگری و نقد و تحلیل و تبیین و بازتاب مشکلات مردم و مطالبات جامعه  قلم زده ایم. از پله اول به پله نهم رسیدیم. هنوز در اول راه هستیم  و برای ادامه مسیر کار زیادی داریم  به قول مولانا : هفت شهر عشق را عطار گشت / ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

می دانیم که  نشر مطبوعات در این شرایط بد اقتصادی، به این راحتی و سادگی نیست و اراده قوی و همت مضاعف می خواهد. برای پیمودن این راه باید سختی هایش را تحمل کنیم و استقامت بورزیم. در چنین حالتی فرجام کار نیک خواهد بود به فرموده خداوند در کلام شریف ان مع العسر یسر/ همانا که با هر سختی آسانی است.

در ترکمن دیار مطالب مختلف فرهنگی هنری ادبی سیاسی  منتشر کردیم. در کنار آن به معرفی برخی از بزرگان و شخصیت های ترکمن صحرا نیر پرداختیم و تاکنون ویژه نامه های مهندس آنه محمد نیازی شهردار گنبد، استاد یارمحمد آخوند نظری موسس حوزه قره بولاغ ، دکتر منصور گرگانی حقوقدان شاخص ، دکتر نجم الدین غنی پزشک حاذق، نازمحمد پقه شاعر و روزنامه نگار خلاق ، جبار ایری فعال سیاسی سخنور بندرترکمنی، طاها آخوند فروزش عالم ربانی کلاله را منتشر کردیم که برخی با استقبال خوبی همراه گردید.

ترکمن دیار در شماره اول و هشتم به چاپ دوم رسید و این خبری خوش در این روزگار کم رونقی مطبوعات بود.

در این یکسال گذشته دوستداران و حامیان ترکمن دیار به انحای مختلف یاری رسان این نشریه بوده اند. برخی با ارسال آثار و نوشته های ارزشمندشان ، برخی با فروش مجلات ، تعدادی زیاد با خرید دلگرم کننده  ترکمن دیار، عده ای اندک با ارائه تبلیغات و برخی نیز با مشاوره و ارائه طرح و ایده  به ما کمک رسانده اند که صمیمانه از همه آنها تشکر و قدردانی می کنم . سرشان سلامت و ایام شان بر مراد باد.

با وجود همه مصائب و رنجها و محدودیت ها و محذوریت ها، همچنان چراغ ترکمن دیار را روشن نگه داشته ایم امیدواریم که این چراغ اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را با یاری و حمایت شما عزیزان پرنورتر بگردانیم. چنین باد

منبع – ماهنامه ترکمن دیار شماره ۹ و ۱۰ ( آذر و دی ۱۴۰۱ )

www.ulkamiz.ir

 

 

 

 

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا