یادداشت

علی کیان تنها نیست

پایگاه خبری اولکامیز – مزدک_بهروش: ما اهالی رسانه برای اینکه ایران خانه‌ی خوبان شود، رنج دوران برده‌ایم وخون دل‌ها خورده ایم …

کاش برخی مدیران به‌جای طرح مسئله کمی به حل مسئله بیاندیشند و در مواجه با اهالی رسانه کمی خویشتن‌داری کرده و شانیت خویش را به چالش نکِشند.

در روزهای اخیر پس از پرسش‌هایی که از ریاست محترم علوم پزشکی در رسانه وزین صریر خبر منتشر شد، در کمال ناباوری شاهد بودیم که از “علی کیان” مدیریت این کانال خبری، که از رسانه‌های فعال و موثر این روزهای منطقه ماست، شکایت شده و می‌بایست در مقام پاسخگویی برآید.

فی الواقع شاکی محترم بد نیست کمی قانون بخواند و اگر مدیریت نابش این فرصت را به وی نمی‌دهد تا تورقی کند و کتاب قانون بخواند، لااقل از کریمان و حکیمان اطرافش، من‌باب حقوق اهالی رسانه بیشتر بپرسد، تا بیشتر بداند.

یک رسانه‌ی معتبر، اگر نسبت به اصل خبر دچار تشکیک شود، هرگز آن خبر را منتشر نخواهد کرد. چراکه خود را در مقابل جامعه و خوانندگان خویش مسئول می‌داند.

اینکه رسانه‌ای با پرسشگری از فرد یا نهادی به‌دنبال یافتن جواب صحیح و منطقی برای خوانندگان و مخاطبینش است، امری طبیعی بوده و در منافات با هیچ قانونی نبوده و تعارضی با آن ندارد.

حال وقتی رسانه در مقابل انجام رفتار ذاتی و حرفه‌ای خود، با عکس‌العملی خصمانه و غیرفنی و غیرحرفه‌ای مواجه می‌شود، برداشت جامعه از این جدل چه خواهد بود؟

ما به‌عنوان اهالی رسانه، به‌دنبال حاشیه و جدل نبوده و نیستیم و حرمت قلم را پاس می‌داریم. چرا که آموخته‌ایم در فضای تعامل می‌شود به صلح رسید و جنگ‌ها را مغلوبه کرد، اما رویه‌ی برخی عالی‌جنابان فارغ از تعامل و گفتگوست و گویا بنا دارند، با تحکم و تفرعن بر آدمیان، حکم رانند و فائق آیند.

شکایت از “علی کیان” به مثابه‌ی پای گذاشتن بر حقوق شهروندی مردمانی‌ست که برای احقاق حقوق حداقلی خویش می‌بایست مواخذه و محاکمه شوند!!

هنگامی‌که باب گفتگو و مفاهمه بسته شود، قطعاً باب مجادله مفتوح خواهد شد و در این کارزار، آن‌کس که دچار خُسران می‌شود، مردمان این دیارند، که دل‌خوش به حضور مسئولین‌شان دارند.

حال سوال این‌ست؛ مسئولی که به‌دنبال حواشی بیش از متن باشد، چگونه می‌تواند به امورات حوزه‌ی مدیریتی خویش بپردازد؟

بد نیست برخی آقایان مسئول بدانند عمر صدارت و زعامت هیچ مسئولی تا قیامت به‌طول نخواهد انجامید، که شما دل‌خوش به آن موعد باشید. همانطور که مدیران سابق نیز به آن موعد نرسیدند.

مولی متقیان امیر مومنان در فرازی از نهج‌البلاغه خطاب به اشعث‌بن قیس، فرماندار آذربایجان میفرماید؛ مدیریت و حکمرانی برای تو طعمه نیست، بلکه مسئولیتی بر گردن توست و کسی که از تو بالاتر است، از تو خواسته تا نگهبان آن باشی، وظیفه نداری تا در کار مردم به میل و خواسته شخصی خود عمل کنی، یا بدون ملاک معتبر و فرمان قانونی به کار بزرگی دست بزنی.

حال جناب مسئول می‌توانی بنا به‌فرموده‌ی امیرمومنان به‌جز “علی کیان” از بنده هم شکایت کنی و همه‌ی اهالی رسانه را که از کیان حمایت خواهند کرد به دادگاه بکشانی، چرا که ما خبرنگاران، دادگستری را خانه‌ی امن خویش دانسته و شمشیر عدالت را بر سر خویش حاکم می‌دانیم.

“و من‌الله توفیق دکترجان” بیست و چهارم آبان ماه

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب .
    .
    ..
    …اهالی رسانه اعم از نویسندگان آزاد و خبرنگاران منتقد ، و بطور کلی اهل قلم و اندیشه و بیان را می توان ، چشم و گوش جوامع دموکراتیک و ملی مزیّن به مردم سالاری و مدنیّت و رواداری دانست . آنان که در عرصه رسانه و مطبوعات آزاد – به عنوان رکن چهارم دموکراسی – قلم می زنند ، نماد و نماینده و جان و وجدان جمعی جامعه و صدای گویا و رسای قاطبه مردم ، و کانال ارتباطی انتقال خواسته ها ، مطالبات ، توقعات و انتظارات و … به مسئولان ، تصمیم گیران و مقامات سیاسی و اجرایی ، در سطوح مختلف محلی ، منطقه ای ، استانی و ملی و …بوده و هستند .

    🔺اصولاً ، زمانی ما می توانیم دم از جامعه ای دموکراتیک ، آزاد و پویا و توسعه طلب – چه از جنبه سرمایه های اجتماعی وانسانی و معنوی ، و چه از وجوه مادی اعم از اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی و … – بزنیم ، که هیچ مانع و رادعی ، بر سر تولید فکر واندیشه ، و گردش و انتقال آزادانه اطلاعات ، ایجاد نکنیم ، و آنچنان ظرفیتی در خود ایجاد کنیم ، که بتوانیم تحمل تضارب آراء و افکار و گفتگوی آزاد و منتقدانه و مشفقانه را داشته ، و با اندیشه ورزان ، نویسندگان و روزنامه نگاران و خبرنگاران و گزارشگران ، که براستی تعمق بخش آگاهی آحاد مردم ، و منابع مهم اطلاع رسانی هستند ، به مدارا رفتار نمائیم .

    🔺 اهالی رسانه و مطبوعات، بعنوان منبع تولید اندیشه و فکر ، و در مقام پرسشگران مردم و جامعه ، متولیان امور و متصدیان و مسئولان منصوب و منتخب را به پاسخگویی واداشته ، ضامن سلامت اجتماعی و بقای نظام سیاسی ، در برابر استیلا و استبداد و خودکامگی گشته ، و جلو تمایلات خودمحورانه صاحبان مناصب را می گیرند .

    🔺 آنچه که خبرنگاران را مسرّت و رضایتمندی می بخشد ، همانا میزان اثربخشی تلاش آنان در بهبود حال و روز جامعه، و گسترده تر شدن دامنه این اثربخشی ها است .

    🔺 جامعه ای در تمام زمینه ها شکوفا و توانمند است ، که اولا،ً دست خبرنگاران برای پرسشگری باز ، و ثانیاً ، دست آنانی که پرسشگری خبرنگاران را برنتافته ، به چالش می کشند ، بسته تر گردد .

    🔺 خبرنگاران را غربالگران دردهای جامعه دانسته اند ، چرا که آنانند، دردهای جامعه را برای درمان هویدا می کنند، و دغدغه رفع رنج و حرمان جامعه را دارند .

    🔺حقوق جامعه آن زمان محقق می شود، که خبرنگاران را، مدافعان و مدعیان واقعی و بحق حقوق مردم در جامعه بدانیم ، آنان زمانی حارس و پاس دار سلامت جامعه خواهند بود که، یافته ها و گزارشات خود را بدون ترس و واهمه ای انتشار دهند، و اگر سهواً اشتباهاتی هم به لحاظ تهیه و نشر خبر داشته باشند ، برخورد با آنان ، جز از راه خبر نباشد و کار به محکمه کشیده نشود .

    🔺 راه مردم سالاری و دموکراسی ، زمانی پررنگ و رونق و سامان می گیرد ، که خبرنگاران احساس آزادی کنند، و آزادمنشانه ، دغدغه های اجتماعی را گزارش کرده، و منصفانه مسندنشینان رانقد کرده ، مشفقانه و دردمندانه ، مسئولان را، در یافتن راه حل ها و راهکارهای حل مشکلات جامعه، یاری رسان باشند .

    به امید رفع مشکل و گشایش راهی برای حل مسئله پیش آمده برای جناب آقای کیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا