گفتگو

خوجملی : مشکل رسانه ها کمبود آزادی است

پایگاه خبری اولکامیز –سازمان گزارشگران بدون مرز نگارش ۲۰۲۱ رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات را منتشر کرد. طبق رده‌بندی این سازمان، ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان پایین‌‌تر از کوبا، لائوس و سوریه در رتبه ۱۷۴ قرار دارد./ اسکان نیوز

به مناسبت روز جهانی مطبوعات و رسانه با امان محمد خوجملی فعال رسانه ای گنبدی مصاحبه ای انجام دادیم که در پی می آید :

بر اساس یک گزارش رسمی رتبه ی ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ی ۱۷۴ قرار دارد چرا اینقدر تنزل داریم ؟ علت این مسئله را در چه عواملی می دانید؟

علتش بسیار روشن است اصلاً نیازی به کنکاش و تفکر نیست. مگر در سال ۷۹ اعلام نشد مطبوعات پایگاه دشمن است و بیست روزنامه ی سراسری با چند میلیون خواننده در یک روز بدون محاکمه بسته شدند و خواست میلیونها انسان فرهیخته و دلسوخته نادیده گرفته شد. فرهیخگان آواره ی دیار غربت شدند تا اختلاس گران با خیالی راحت به خدمت گذاری ادامه دهند. وقتی با ۸۵ میلیون نفرجمعیت تیراژ مطبوعات از چند میلیون به دو سه هزار برسد باید هم رتبه ما در قعر جدول باشد. این رتبه خیلی طبیعی است.

موانع و مشکلات رسانه در ایران چیست؟

مشکل در کمبود آزادی است. مطبوعات رسمی و مجوز دار نمی توانند از تمام ارکان قدرت انتقاد نمایند و حقیقت را برای مردم عیان کنند. مردم به سمت رسانه هایی می روند که حقیقت را می گویند. افشاگری و بیان حقیقت تاوان سنگینی دارد. طوری نیست که مردم مطالعه را تعطیل کرده باشند یا گوش کردن و دیدن را به فراموشی سپرده باشند. مردم همه حقیقت را می خواهند نه گوشه ای و یا شمه ای از آن را.

به نظر شما راههای گذر از این موانع و رسیدن به شرایط مطلوب در رسانه چیست ؟

راهش آزادی و حاکمیت قانون است. تبعیض در اجرای قانون باید از بین برود. در عرصه رسانه آپارتاید حاکم است. بعضی ها آزادند از هرکس انتقاد بکنند و هر فساد و اتهامی را بدون نگرانی از عواقب آن به دیگران بچسبانند. برای دیگران نصف بیان حقیقت هم بسیار مشکل و نگران کننده است. رسانه های آزاد، حاکمیت قانون و دادگستری بی طرف می خواهند که ما هنوز با آن فرسنگها فاصله داریم. هنوز با یک تلفن یک مطبوعه به راحتی مثل آب خوردن تعطیل می شود. خیلی ها هم به خاطر نداشتن مشتری و هزینه های بسیار زیاد تعطیل شدند. اما تکلیف فضای مجازی جداست که هنوز سانسورچیان با داشتن امکانات فراوان دستشان از آنجا کوتاه است. یا به مدد تکنولوژی و فناوری برای مردم راه فرار وجود دارد. امیدوارم این راه برای همیشه باز باشد.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا