تورکمن صحرا

منصور طبری : شاه غوربات ترکمن بود

پایگاه خبری اولکامیز – در مراسم ۲۸۸ سالروز تولد مختومقلی فراغی که در آق توقای برگزار گردید و همچنین همایش ادبی امسال در گنبد بر پا شد قومیت شاه غربت بصورت رسمی اعلام گردید. موضوعی که محل تردید و اختلاف بود. به همین سبب با توجه به اهمیت موضوع سایت اولکامیز  این سئوال را از فعالین  و صاحبنظران مطرح کرد که :  اساسا شاه غربت ترکمن بود یا قزاق ؟

منصور طبری شاعر و مسئول  انجمن شعر و ادب ترکمنی میراث گنبد در پاسخ به این پرسش ، نوشته ی ذیل را بصورت مکتوب ارسال نمود که در پی می آید:

سلام دوست گرامی، آقای لطیف ایزدی، حفظ و حراست از آب و خاک سرزمین‌مان بر همه چیز اولویت دارد و باید با جان و دل از آن محافظت شود.

در باره سۇال شما، در مورد “شاغوربات” باید عرض کنم که:

اولأ، کلمه‌ی “شاغوربات” با تلفظ تورکمنی صحیح است نه شاه‌غربت با تلفظ فارسی.

دومأ، ما به مقاله‌ی کاملأ علمی استاد آنادردی عنصری در این زمینه استناد می‌کنیم و از آن حمایت کامل می‌نماییم که شاغوربات یک فرد تورکمن است، نه یک فرد قزاق.

همچنین با جعلیات برخی افراد که به این بهانه که او قزاق است، قصد دارند پای دولت قزاقستان را به خاک تورکمنصحرای ایران بکشانند، کاملأ مخالف هستیم.

این افراد می‌خواهند از مهمان‌ نوازی تورکمن‌ ها سوء‌ استفاده نموده و از نامِ سرزمینِ دولت‌محمد آزادی و مختومقلی فراغی یعنی “آق‌تۇقای” که شهرت جهانی دارد، برای دولت قزاقستان اعتبار فرهنگی کسب نمایند و خود را نزد آنان مهم جلوه دهند تا شاید امتیازاتی کسب کنند.

هدف آنان به نوعی، کاستن از ارج و شکوه بزرگان ما بوده و سپس برای این بزرگان، جایگزینی کاذب بتراشند.

تورکمن‌های کشور عزیزمان و دولت جمهوری اسلامی ایران، هرگز چنین اجازه‌ای به آن‌ها نخواهند داد تا دولتی دیگر، در سرزمین پدری‌مان دخالت کنند و یادگارهای فرهنگی‌مان را غصب نمایند.

افرادی که نیت سوء به آب و خاک اجدادی‌مان دارند، رسوا خواهند شد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا