تورکمن صحرا

ساختمان برادران بشارتی   

پایگاه خبری اولکامیز – تهیه و تنظیم: سحر قوینلی کر                                                                                                              با تغییر و تلخیص: رجب محمد بشارتی فر
موقعیت اثر:
استان گلستان شهرستان سیمین شهر(امچلی)

موقعیت کلی بنا:
از جنوب وشمال به خانه های مسکونی از غرب به مسجد و از سمت شرق به کوچه ۸ متری منتهی می شود.

تاریخچه بنا:
طبق تحقیقات انجام شده قدمت بنا به اواخر دوره قاجاریه می رسد.
سوابق پژوهشی و گمانه زنی و حفاری:تا به اکنون هیچ گونه پژوهش و حفاری خاصی در مورد اثر صورت نگرفته است.

مالکیت اثر:
مالک اصلی آن قره کر حاجی بشارتی که از افراد با نفوذی بود که با بسیاری از سران مملکت در پایتخت رابطه نزدیکی داشت و شغل اصلی آن دامداری و کشاورزی بود. بعد از آنکه قره کر حاجی به رحمت خدا رفت فرزندان آن یعنی حاج آی محمد و حاج اوراق بای با هم در خانه زندگی کردند و شغل پدر را ادامه دادند و بعد از انها فرزندان این دو نفر به نام های قربان حاجی، قره حاجی، حاج خوجه محمد، دانگ  آتار و اوستا محمد همگی با هم در خانه زندگی می کردند.(اینان آخرین ساکنان این خانه بودند) و تقریبا می توان گفت در حدود ۱۵ سال پیش این خانه کاربری مسکونی خود را داشته و در ان زندگی می شده است.

ضمنا در سال های اخیر پیشنهاد گردید که از ساختمان موصوف بعد از تعمیر و مرمت توسط ارگان های ذیربط به عنوان کتابخانه عمومی در منطقه سیمین شهر فعلی استفاده شود،ولی پاسخی دریافت نگردید.توضیح این که این ساختمان در سال۱۲۹۰به عنوان اولین دارالتربیه تحت اجاره اداره معارف و اوقات وقت در آمده است که تصویر مواد اجاره خانه مرکز تربیت معلم در این مجموعه پیوست می باشد.

مشخصات اثر:

-بنا در دو طبقه احداث شده و دارای یک زیر زمین می باشد.
-کشیدگی پلان در جهت شرقی -غربی است.
-نوع سازه بنا آجری و در کنار آن از چوب استفاده شده است.
– عضو باربر آن دیوار های آجری به ضخامت ۵۵سانتی متر است.-در و پنجره آن چوبی و دارای تزییناتی در بالای در و پنجره وجود دارد.
-دارای تراس در طبقع اول در چهار طرف از جنس چوب می باشد.
-دارای یک پله در ضلع جنوبی بنا از جنس چوب می باشد.
-سقف آن به صورت شیروانی از جنس حلب می باشد. ” مصالح بنا
بیشتر از مصالحی چون آجر،چوب،گل،کاه گل،گچ استفاده شده است.” معمار بنا
طبق تحقیقات انجام شده معمار بنا از باکو بوده است و مالک اصلی خانه به وسیله نفوذی که در دولت وقت داشته به کمک آنان این معمار را برای انجام پروژه به امچلی(سیمین شهر فعلی) آورده است.

مشخصات ثبتی اثر:

این بنا حدود ۱۵سال است که توسط میراث فرهنگی محافظت می شود و اجازه هیچ گونه تخریب و تغییرات را در آن به کسی نمی دهند،اما طبق تحقیقات انجام شده از اداره میراث فرهنگی مراحل اداری ثبت این بنا در حال اتمام است و پیش بینی می کنند به زودی در فهرست آثار ملی قرار گیرد.

تعمیرات و مرمت بنا:

در سال های بین ۱۳۳۲تا ۱۳۳۴قسمت های فوقانی ساختمان بالاخص پوشش های حلبی و چوبی، یک بار توسط نجار های بومی محل از جمله رجب لالجه و عیدمحمدی و حاج محمد نیک پی و سایرین تعمیر گردیده است و از آن تاریخ تاکنون هیچ گونه تعمیرات و مرمتی در بنا صورت نگرفته است.

شرح وضعیت موجود :

سازه بنا سالم است اما کف های آن تخریب شده است و دیوار های خارجی بنا نیز در حال تخریب است و نیاز به نگه داری و مرمت دارد.پی
با توجه به تحقیقات انجام شده و گمانه زنی در مورد پی ساختمان و این که اداره میراث فرهنگی و صاحبان اصلی خانه اجازه حفاری را نمی دادند.گمان می رود که از پی شفته آهکی که برای مناطق مرطوب مناسب است استفاده شده است.
سیمین شهر(امچلی،قارقی و کتوک)با توجه به فاصله ۱۵کیلو متر از دریا جز شهرستان هایی با آب و هوای مرطوب به حساب می آید.

کرسی چینی:

با توجه به این که معمار ساختمان از کشور جمهوری آذربایجان (شوروی سابق)بوده،اما برای ساخت کرسی چینی از تکنیک معماری بومی آن منطقه استفاده شده است.به این ترتیب که در قسمت کف دیوار هایی را به ارتفاع ۷۰-۸۰سانتیمتر در فواصل ۳ متری ساخته اند و دیوار های اصلی را از روی آنها شروع به ساخت کردند این کار باعث می شود توده ای از هوا در زمین ساختمان در جریان باشد واز نفوذ رطوبت از قسمت زیرین جلو گیری به عمل آید.البته لازم به ذکر است که در ایوان این ساختمان به جای استفاده از دیوار سر تا سریی از ستون هایی به عرض ۶۰سانتی متر استفاده شده است.

دیوار
همه دیوار های این ساختمان باربر هستند و همه نیرو هایی که از سقف می آیند را به پی منتقل می کنند.برای ساخت دیوار های ساختمان مذکور از آجر معمولی استفاده شده است.البته ابعاد و اندازه های آن کاملا متفاوت است اندازه های ان عریض تر و در ضخامت کمتری ساخته شده اند و می توان گفت که دیوار های آن دیوار آجری است.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا