یادداشت

در جامعه چه می گذرد؟

پایگاه خبری اولکامیز – آنه محمد مارامایی: روزی روزگاری ما ایرانی ها در تاریخ یکی از کشورهای متمدن روزگار بوده ایم که مردمان فرنگ آرزوی آن نوع زندگی را داشتند. مثلا از نظر پوشاک، خوراک، رفتار، کردار، گفتار و.. که نمونه اش راستگویی یکی از اعمال بسیار افتخارآمیز مردمان سرزمین مان بخصوص پادشاهان منجمله کوروش کبیر بود.

در تاریخ گفته اند که کوروش وقتی می خواست حکومت را با نظر بزرگان کشور به پسرش منتقل کند دو تا شرط بزرگ و مهم برایش تعیین کرد. امانتداری و راستگویی که متاسفانه امروزه ما ایرانیان که از نسل کوروش و کوروش ها هستیم در هر دو صفت پسندیده شاید به جرأت بتوان گفت زیر صفر هستیم .

آن هم در زمانی که ما دین اسلام را بعنوان اعتقاد قلبی و ایمانی قبول کرده ایم و الحمدالله مسلمان هم شده ایم. اما امروزه نه به سفارش کوروش ها و نه به تاکید اسلام در رعایت این دو صفت نیکو تن داده ایم انگار نه انگار که قیامتی هست و حساب و کتابی.

بی خیال همه چیز شده ایم و هر فردی که این دو صفت پسندیده را در زندگی با الگو قراردادن پیامبران و اولیای دین رعایت کند در نزد عموم افرادی ساده و عامی بشمار رفته اند بعنوان مثال یک آقایی که چند هفته پیش جهت عیادت پیش او رفته ام (دکترها دیگر ازنظر زنده بودن قطع امید کرده بودند)ازمرگ وفوت خویش چندان نگران نبود و می گفت تقدیر هرچه باشد من راضی هستم ( چون بنده چندمثال از حرف های بی اعتبار دکتران با مثال های عینی نسبت به بیماران گفته بودم ) اما از این ناراحت هستم که تک پسرم بسیار ساده است و زود گول می خورد در صورتیکه من پسرش را خوب می شناسم و از نظر اخلاق و رفتار و.. واقعا افتخاری است برای هر مسلمانی. چون این آقا می گوید زرنگ و تیز نیست و فورا توسط افراد تیز و زرنگ فریب می خورد و زرنگی و تیز بودن را در زیر پا گذاشتن اخلاق و وجدان و ایمان و…. می داند.

چون می داند برای گذران زندگی در این وضعیت جامعه بایدبه اعمالی زشت و غیر اخلاقی چون دروغ .خیانت. حیله و مکر و..باید مسلح باشیم تا بتوانیم از داشته هایمان حفاظت کنیم. واقعا باید تاسف بخوریم به اوضاع جامعه ما که متاسفانه در حد شعارها مسلمان هستیم و جهت کسب درآمد باید تمام اصول اخلاقی و رفتاری و….را زیر پا بگذاریم .

شاید باورش سخت باشد مثلا اگر این روزها به نمایشگاه ها ویا مشاوران املاک و بازاریان عمده فروش و… گذرتان بیفتد متوجه گفتار و مطالب من خواهی شد که چطور ایمان واعتقادات خودشان را زیر پا می گذارند و افراد باایمان و معتقد به اصول اخلاقی را فریب می دهند چون افراد معتقد و مؤمن به آنها اطمینان می نمایند و آنها نیز از این اعتماد افراد معتقد سوء استفاده می کنند .

زمانی که بخواهیم آنها را از سر دلسوزی نصیحت کنیم می گویند حاج آقا کجای کار هستید؟ انگار که در ایران زندگی نمی کنید و نمی دانید که گذران زندگی بسیار سخت شده و ما مجبوریم جهت سیر کردن شکم زن و بچه هایمان در چنین اوضاع آشفته و فاسد اقتصادی تحت هر شرایطی باید درآمد داشته باشیم که اگر اینکارها را نکنیم کلاه مان پس معرکه است باید بقول خودشان تیز و زرنگ باشیم.

اگر به نظرتان این وضعیت ادامه یابد آیا برکت و نعمات الهی بر سرزمین مان نازل خواهد شد؟

صد در صد جوابش خیر است چون قرآن کریم و پیامبران. الهی و….. بارها به آن اشاره کرده اند و باید که حاکمان و مسئولان کشورمان فکر و تدبیری نمایند تا اوضاع اقتصادی بهبود یابد که اگر اینچنین نکنند مطمئن و آگاه باشید که آنچه داریم از بین خواهد رفت گویا تا حال هم رفته است. چون واقعا اوضاع آشفته و بحرانی است و مردم ما فقط و فقط زنده هستند و اصلا و ابدا زندگی ندارند که بتوان آنرا ایده آل جامعه اسلامی بدانیم .

چون مردم کشورمان با دو شیفت و سه شیفت کاری هم نمی توانند زندگی خودشان را تامین کنند بعنوان مثال در محله ما افرادی را می شناسم که روزها ازصبح تا شب کرایه کشی می نمایند وشب ها هم نگهبان هستند و در شبانه روز نمی توانند در کنار عزیزانشان در خوشی و خرمی زندگی کنند و یا یک آقایی از بس زندگی بهش فشار آورده زمان و زمانه را نفرین می کند و جمله معروفش این است که می گوید کی و کدام مسئولی در ایران یک ماه را سی روزه تعیین کرده و چرا یکماه را ۱۵ روزه نکرده تا ما حقوق کارمندیمان را هر ۱۵ روزه بگیریم وبتوانیم گذران زندگی نمائیم؟

خوب اینها گویای چه واقعیتی است؟مگر نه این است که مردم واقعا دیگر تحمل رنج ها و سختی ها را ندارند وبه اعصاب و روان ما ایرانیان فشارهای مضاعفی وارد شده که متاسفانه به هذیان گویی و…..دچار شده اند ( مگر نمی داند که خداوند منان ماه وسال و….را خلق کرده و به حاکمان ومسئولان ربطی ندارد) واقعیت امر هم همین است که یک کارمند بازنشسته با حقوق فوقش ده میلیون چطور می تواند مخارج خانواده ۴ الی ۵ نفره خودش را تامین کند؟ و اگرهم معجزه شود و بتواند مخارج زندگیش رابا قناعت و مشقت تامین کند ازکجا بتواند امورات دیگر زندگیش را مثل ازدواج فرزندان (جهیزیه دخترانش و مراسم ازدواج گرچه در چند ساله اخیر جوانان از ازدواج وتشکیل خانواده گریزان هستندکه متاسفانه واقعیت ها خود تائید افکارجوانان دراین زمانه است. چون بر همگان آشکار وواضح است که تشکیل خانواده نیازبه درآمد حداقلی ماهیانه ۲۰ میلیون می باشد که به جرأت می گویم یک درصد جوانان هم اینچنین درآمدی ندارند و آمار ازدواج هم که بسیار پایین تر از طلاق بوده گویای این واقعیت است و جوانان ۳۰ الی ۴۰ ساله مجرد درجامعه متاسفانه زیاد مشاهده می شود که ازتشکیل خانواده دوری جسته اند) .

اجاره مسکن خود و فرزندان ازدواج کرده اش ، مخارج درمان بیماری خود و عزیزانش و مخارج ضروریات ناخواسته زندگی همچون مراسمات، صدقات ، تصادف وسایل نقلیه و هزینه رفت وآمدهای فامیلی وخدای نکرده مراسم مرگ ومیر خود و عزیزانش طبق عرف جامعه که چند روزه است و…را تامین کند ویک ایرانی تاکی باید شرمنده خانواده وعزیزانش باید باشد.

تاکی باید صورتش را باسیلی سرخ نماید تا پیش اهل وتبار واطرافیانش سرافکنده نشود؟

سوال اساسی اینکه ای حاکمان و مسئولان انقلابی و پرادعا بنظرتان حالا که چهل واندی سال ازانقلاب گذشته تاچندسال دیگر باید مردم این وضعیت اسفناک را تحمل کنند تا شماها بتوانید مردم را از این وضعیت نجات دهید؟

آیا به اندازه عمر معمولی یک ایرانی دردمند(۵۰الی۶۰سال)؟

بنظرتان گناه یک ایرانی چیست که به ایچنین سرنوشتی دچارشده اند؟ آیا نمی خواهید با تدبیر وعلم وأگاهی وبهره جستن از عالمان اقتصادی وسیاسی ودرک واقعیت ها وبدوراز احساسات وعواطف غیر معقول به این وضعیت خاتمه دهید؟

مگر کشور های دیگر بخصوص بقول ماایرانی ها کافران چه کرده اندکه اینچنین وضعیت اسفناکی ندارند؟

وحالا با دیدن وضعیت ما ایرانی ها به اعتقادات دینی ما توهین می کنند و با انواع وسایل ارتباطی و رسانه ای جوانان درمانده در زندگی را به دین و اعتقادات ما بدبین می نمایند و جوانان افسرده و نا امید هم با دیدن واقعیت های زندگیشان سریع تسلیم فرهنگ تبلیغاتی آنها می شوند.

آیا حاکمان ومسئولان متوجه این امور نیستند؟وآیا از عواقب بسیار نامطلوب جوانان آگاه نیستند؟ آیا نمی دانند که نسبت به این امور باید در آخرت و روزحساب و کتاب جوابگو باشند؟ و..

اصل کلام من اینست که ای حاکمان ومسئولان به داد این مردم مظلوم و محروم برسید و کشور متمدن و پرافتخار گذشته مارا که درجهان از هر نظر نمونه وایده آل بوده از این وضعیت واقعا اسفناک و بحرانی نجات دهید .به امید آن روز.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا