یادداشت

مثبت ۱۸ سال

پایگاه خبری اولکامیز – مهران دالوندی: تیتر خبر روزنامه اعتماد در خصوص خودکشی وجدان هر انسان آگاه و نوع دوستی را به درد می آورد . خصوصاً اینکه آمار خودکشی و خودسوزی در استان گلستان بسیار اسفناک می باشد.

وانگهی در حقیقت عمق فاجعه بیشتر از این آمار رسمی است . این آمار همان نوک کوه یخ بوده که از آب بیرون بوده و دیده می شود و ابعاد و زوایای پنهان آن در زیر آب بوده و قابل احساس نیست .

به جرأت می توان گفت که بسیاری از موتور سواری هاو رانندگی های جنون آمیز یا حتی دست به کارهای خطرناک زدن ها در زمره خودکشی بوده ولی جزو آمار خودکشی نمی آیند یا حتی کسی که در امور برقی سررشته نداشته و بدون امکانات لازم شروع به سیمکشی و…می کند و یا آن کارگری نیز که بدون توجه به ایمنی مثل کلاه ایمنی و طناب حایل کار می کند در حقیقت دست به خودکشی پنهان زده است و از همین رهگذر آمار حوادث اینقدر بالاست و آمار واقعی خودکشی به دست نمی آید . از آنجایی که خودکشی جنبه منفی داشته و نفی شده است برخی به روش های مذکور قبل به آن مرتکب می شوند. اغلب این افراد نیاز به بقای کمی داشته و رضایتمندی آن ها از زندگی کم می باشد .

نرخ خودکشی با افسردگی رابطه مستقیم داشته و هرچه مردم یک کشور افسرده تر و درون گرا تر باشند، میزان خودکشی نیز در آنجا بیشتر می باشد.

پمپاژ چنین حجمی از حزن و اندوه به کشور و ساخت یک ماتم کده بزرگ روی بسیاری از مردم و بخصوص نوجوانان و جوانان تاثیر اضافی گذاشته و آن ها را افسرده ساخته و می سازد .در واقع چنین غمی کشور را به مغازه خودکشی تبدیل کرده و می نماید و …

سوال اینجاست که چرا همه دچار افسردگی شدید نشده و به تبع آن دست به خودکشی نمی زنند؟! از آنجایی که تفاوت های فردی یا individual differencesنیز وجود دارد روی برخی بیشتر تاثیر می گذارد.شوربختانه برخی افراد برای رهایی از رنج زیاد ویا حل آن دست به خودکشی زده و به قول ویلیام گلسر آن را انتخاب می کنند.

نا امیدی بین نوجوانان و جوانان نیز که خود از وضعیت نابسامانی اقتصادی ،اجتماعی و…نشأت میگیرد ،برخی را به سمت خودکشی سوق می دهد.

از طرف دیگر خودکشی نمایشی نیز وجود دارد. خودکشی نمایشی یا نیمه خودکشی به نوعی خودکشی گفته می شود که فرد قصد مردن ندارد و صرفا برای جلب توجه اقدام به خودکشی و خود آزاری می کند .

خودکشی نمایشی یکی از موارد پر خطر در بهداشت عمومی تلقی می شود زیرا احتمال خودکشی موفق در آینده را پیش بینی می کند به طوری که نیمی از افرادی که خودکشی موفق داشته اند در گذشته یک یا چندین بار خودکشی ناموفق داشته اند . در خودکشی های نمایشی بیشتر از روش های کم خطر مانند مصرف دارو استفاده می شود . خودسوزی یکی از غم بار ترین و نمایشی ترین انواع خودکشی است ولی فقط برای خودنمایی نیست بلکه اغلب منجر به مرگ می شود .

برای ریکاوری جامعه بایستی نشاط و شاداب سازی عموی اتفاق افتاده و مدارس و جامعه را شاداب نمود .امید، ورزشهای عمومی ، اهمیت به خانواده ها و رفع مشکلات و مسائل آن ها ، تشکیل کلاسهای خود آگاهی و خود مراقبتی،بهبود وضعیت اقتصادی ،اجتماعی و…درمان برخی بیماری های روانی بعضی ها مانند اسکیزوفرنی و…می تواند جامعه را از این بحران بیرون ببرد.بدیهی است که دولت با برنامه ریزی و اقدامات ویژه بالا بایستی بسرعت برای بهبود وضعیت کنونی قدم برداشته و عمل نماید.

به امید روزیکه دیگر شاهد خودکشی و خودسوزی در شهرستان گنبد کاووس نباشیم.

راستی دوست عزیز شما چقدر فیلم کمدی تماشا کرده و یا به موسیقی شاد گوش فرا می دهید؟؟

بردیا،باربد و بابک باشید!

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا