یادداشت

به یاد دکتر یوسف قرضاوی

پایگاه خبری اولکامیز -یوسف قرضاوی یکی از علمای طراز اول جهان اسلام روز دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ در سن ۹۶ سالگی درگذشت. وی متولد کشور مصر بود ولی سالها در قطر زندگی کرد.

موسس و رئیس اسبق اتحادیه جهانی علمای مسلمان است که در عرصه های مختلف دینی اسلامی فعالیتی چشمگیر  و موثر داشت.

اول بار در دهه هشتاد با نام قرضاوی از طریق کتاب مفیدش « حلال و حرام در اسلام » آشنا شدم. در سال ۱۳۷۸ این کتاب ارزشمند را  که توسط ابوبکر حسن زاده به زبان فارسی ترجمه شده  و به چاپ پنجم رسیده بود به قیمت ۱۵۰۰ تومان خریده و با علاقه مطالعه کردم.

در نوجوانی قرآن را حفظ نمود و پس از تحصیلات مقدماتی، مدارج عالی تحصیلی را دانشگاه الازهر  گذارند و دکترای اصول دین را دریافت نمود.

عمری طولانی یافت و نزدیک به یک قرن زیست. بیش از هفت دهه در راه تبیین و تبلیغ و تفهیم مفاهیم دین مبین اسلام  مجاهدت نمود و کتاب های متعددی در زمینه فقه ، اصول ، کلام ، تفسیر ، اقتصاد و . . .  نوشت.

 در مجامع مختلف سخنرانی کرد. دانشکده اسلامی را در قطر تاسیس نمود. با چهره های مختلف جهان به  گفتگو نشست.

مناظره وی با هاشمی رفسنجانی در یادها مانده است. قرضاوی در  این مناظره در مورد مهمترین مسائل موجود بین شیعه و سنی و نیز راههای رسیدن به وحدت و همدلی بین علمای هر دو مذهب به گفتگو پرداخت.  

بر خلاف برخی ها که در رویدادهای مهم جهان اسلام خاموش هستند وی خاموش نماند. حامی فلسطین و دوستدار قدس شرف بود.

به مسائل سیاسی اجتماعی جهان اسلام واکنش نشان می داد. در مصر به خاطر مواضع سیاسی اش چند بار به زندان رفت.

اهل اجتهاد بود و حتی در مورد برخی مسائل اسلامی فتوا می داد.

در ترکمن صحرا علامه یوسف قرضاوی دوستداران خاص خود را دارد.

آثار و تالیفاتش غالبا به همت کتابفروشی رجال توزیع  شده است.

بعدها بخشی از کتاب « موسیقی از دیدگاه اسلام » قرضاوی را  مطالعه نمودم که بیانگر نوع نگاه وسیعش در باب موسیقی بود. نگاهی که به سمت و سوی هنر وزیبایی گرایش دارد. رویکردی که جاذبه دارد نه دافعه.

قرضاوی از جمله رهبران معنوی جمعیت اخوان المسلمین مصر به شمار می رود.

او  اهل تساهل و تسامح بود .  نگاه رحمانی به اسلام دارد. در کتاب حلال و حرام در اسلام چنین می نویسد: 

« اسلام دین اعتدال و میانه روی است. افراط  و سختگیری را قبول ندارد همان گونه که اهمال و بی بند و باری را نمی پذیرد  و هیچ کس را به چیزی که خارج از توان و قدرت او باشد مکلف نمی نماید. احکام و قوانین آن مبتنی بر دلیل و برهان و منطق هستند که معیار تشخیص آنها فکر درست و عقل سلیم است. اسلام فلسفه حلال بودن  را  تابع پاکی و خیر و منفعت و حرام بودن را در گرو ناپاکی و زیان و ضرر قرار داده است بدین معنی که هر چه پاک و تمیز است حلال و هر چه زیان وبخش و مضر و ناپاک باشد حرام است. »  

علامه قرضاوی را می توان دانشمند علوم دینی قلمداد کرد. بی شک نام و یادش به مانند امام محمد غزالی در جهان اسلام جاودانه خواهد ماند. خدایش رحمت کناد.

عبداللطیف ایزدی / ترکمن صحرا / ششم مهر ۱۴۰۱

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا