تورکمن صحرا

سفر به گلیداغ

پایگاه خبری اولکامیز – اکبر پیرا: شیخ عبدالقادر داغستانی در سالهای ۱۷۹۷ _ ۱۸۷۱ میلادی زندگی میکرد و از ادامه دهندگان نهضت اسلامی شیخ منصور در روسیه تزار بود. در آن زمان حکومت روسیه کمونیست بود و اسلام را در هر نقطه ای سرکوب میکرد.

رخدادهای تاریخی قرن نوزدهم میلادی در مناطق مسلمان نشین شوروی با حقایق تلخی توأم بوده و تداوم آنها باعث ظهور این چنین مردانی شده است.

عبدالقادر داغستانی با روحیه خستگی ناپذیر و دور اندیشی و با کوله باری از آموخته های علم، ترک وطن نمود و در منطقه گلّیداغ ترکمن صحرای ایران ساکن شد. او برای رسیدن به آرزوهای والای انسانی خود، به همراه برادرانش ملا ابراهیم و محمّد، رنج سفر و در به دری را به جان خرید. برای تحقق اهداف معنوی از هیچ کوششی دریغ نکرد و لحظه ای از ارشاد و راهنمایی مردم غفلت نورزید.

حاصل این مهاجرت، آوارگی و تلاش، تربیت شاگردانی وارسته از جمله استاد یارمحمد آخوند نظری و آنه محمد قاری و… بود، به طوری که گرمای وجود ایشان، سراسر ترکمن صحرا و برخی از شهرهای کردستان ایران و کردستان عراق را فرا گرفت و شراره ی علمش حوزه های علمیه را گرما می بخشید.

زندگانی عبدالقادر آخوند داغستانی تا حدودی شبیه زندگانی رسول اکرم صلی الله علیه و سلم است. می توان گفت در کسب دین کاملاً پیرو رسول اکرم بوده و از او الگو گرفته است، به دلیل اخلاق، رفتار، شهامت، دیانت، تقوا و علم ممتاز میتوان او را از علمای جانشین پیامبر دانست. زندگی او را میتوان نمایشی از زندگانی پیامبر دانست.

ما به علمایی همچون عبدالقادر آخوند داغستانی مدیونیم، خوبی های وی را هرگز فراموش نمیکنیم و دین و دیانت خود را وامدار او هستیم.

خداوند فرموده است، هر صد سال دین ضعیف میشود که سرانجام کسی آن را تقویت خواهد کرد. به جرئت میتوان گفت آخوند داغستانی چنین شخصی است. همیشه مأمور صلح بود، طوایف را صلح میداد و به دین داری و برادری دعوت میکرد، آمدن این عالم الهی به این خطّه منّت بزرگ خدای متعال به این مردم است.

 او سرانجام در ۶۳ سالگی در سال ۱۳۴۰ هـ ش در گلّیداغ شهرستان کلاله دعوت حق را لبیک و دار فانی را وداع گفت.

 آن عارف وارسته اینک در صحن حوزه علمیه گلّیداغ در کمال سادگی آرمیده است و هم اکنون حوزه علمیه گلیداغ بر عهده برادرزاده استاد عبدالقادر آخوند داغستانی یعنی فرزند ابراهیم آخوند رحمت الله علیه ، استاد عباس جان آخوند علیزاده می باشد.

در جوار قبر استاد عبدالقادر آخوند داغستانی قبر برادرش ابراهیم آخوند نیز قرار دارد که بنده صحنه های جالبی که با چشمان خود دیده ام، دانش آموزانی بود که زمان رفتن به مدرسه به قبور می آیند و دست به نیایش می شوند.

حوزه علمیه عرفانی گلیداغ در واقع یکی از بزرگترین حوزه های علمیه ترکمن صحرا می باشد که از جای جای گلستان جهت آموختن تعلیمات دینی در آنجا تحصیل می کنند. قبل از عباس آخوند علیزاده که اکنون امام جمعه شهر گلیداغ هستند مدیریت حوزه دست دوست محمد آخوند حسن زاده (گلیداغ) بودند ولی بعدها به برادرزاده آخوند داغستانی سپرده می شود.

ناگفته نماند که آخوند علیزاده خودش فارغ التحصیل حوزه علمیه عرفانی قره بلاغ می باشند که زیر نظر استاد یارجان آخوند نظری (ره) تحصیل کرده بودند.

در آن شب به همراه محمدمراد آخوند نظری از اساتید حوزه علمیه قره بلاغ که در این سفر کوتاه ما را همراهی کردند در حجره حوزه بیتوته کردیم و فردای آنروز راه را به سمت جرگلان پیش گرفتیم.

تا سفرنامه بعدی خدانگهدار

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا