مطالب ویژه

رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

پایگاه خبری اولکامیز – نمایش هنرهای دستی برآمده از تاریخ هزاران ساله اقوام ایران زمین به دست زنان هنرمند و خلاق در پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام گلستان، گواه ظرفیت بکر و کمتردیده شده استان‌ها است که معرفی ابعاد مختلف این گنجینه‌های طلایی، مسیری کوتاه برای رونق اشتغال‌آفرینی به خصوص میان زنان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین به میزبانی گلستان یکی از جلوه‌های نقش‌آفرینی زنان اقوام ایرانی در تولید، اشتغال، درآمدزایی و  کمک به معیشت خانواده است که توجه بیشتر به آنان، حرکت شتابان چرخ تولید در کشور را سریعتر خواهد کرد.

بانوان مشعلداران انتقال صنایع دستی بازمانده از فراز و نشیب تاریخ ایران زمین هستند که می‌خواهند هنرهای اصیل و غنی خود را به همگان نشان داده و با گسترش آن، از نابودی این قسمت از تاریخ جلوگیری کنند.

صنایع دستی، نمونه بارزی از جاذبه‌های میراث فرهنگی به شمار می رود و در هر شهر و دیاری همراه با جذابیت‌های منحصر به فرد می تواند با خاطره‌سازی در گردشگران امید به تکرار سفر در همان منطقه را بیشتر کند.

تداوم میل گردشگران به سفر به یک استان، آغازی برای رونق گردشگری و اقتصاد مناطق است که ارتباط مستقیمی با درآمدزایی برای ساکنان محلی دارد که برای رسیدن به این هدف، معرفی محصولات صنایع دستی نقشی تعیین‌کننده دارد.

پای به سالن محل برگزاری پانزدهمین جشنواره اقوام در گرگان می‌گذارم. در اکثر غرفه‌ها بانوان اقوام مختلف با لباس سنتی که نشان‌دهنده فرهنگ تاریخی یک استان است مشغول تولید یک اثر هستند و فقط هرازگاهی سر بالاآورده و با مراجعان و مشتریان گفت گو می کنند.

رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

نقش صنایع دستی بانوان در زیست‌بوم اقتصاد محور

طیبه شاهرخ‌فر بانوی گیلانی که در گوشه‌ای از سالن مشغول تولید یک عروسک محلی است به ایرنا گفت: برای حفظ سنت تاریخی لباس‌ها و صنایع دستی رنگارنگ محلی زنان گیلانی که جلوه‌ای از هنر و تمدن این خطه شمالی است تلاش می‌کنم.

وی در ششمین سال حضور در این جشنواره افزود: برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین به میزبانی گلستان در معرفی اقوام مختلف و صنایع دستی بانوان تاثیر فراوانی دارد.

شاهرخ‌فر که در زمینه تولید لباس و عروسک محلی فعالیت می‌کند افزود: فعالیت در مشاغل خانگی از جمله صنایع دستی بیشتر خانواده محور بوده و زنان نقش مهم و محوری در این حوزه ایفا می‌کنند که نشانه ذوق هنری و اصالت یک ملت و قومیت است.

رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

با لاک‌تراشی، خانه و مغاز خریدم

فاطمه پرهیزگار هنرمند مازندرانی لاکتراشی گفت: ظرف تراشی، چوب تراشی یا لاک‌تراشی از زیباترین صنایع دستی بومی، هنری و تاریخی مازندران است که تنوع بسیار زیادی دارد.

وی افزود: عمده کاربرد تولیدات لاک تراشی مربوط به آشپزخانه است و چون با عناصر طبیعی می‌شود برای سلامتی افراد ضرری هم ندارد.

وی اظهار داشت:برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند با فعالیت در هنر نمی‌توانند درآمد ثابت و پایدار کسب کنند ولی وقتی از هنر، وسایل و ظروف کاربردی ساخته می‌شد همیشه خریدار دارد و می‌توان به عنوان شغل روی آن حساب کرد.

این بانوی هنرمند گفت: همه اعضای خانواده‌ام در لاکتراشی فعالیت می‌کنند و از طریق همین هنر خانه، مغازه، کارگاه و ماشین  خریدم و در حال حاضر به دنبال گسترش این صنعت هستم.

پرهیزگار افزود: کار روی چوب مورد توجه و علاقه توریست های بسیاری قرار گرفته چرا که با دست زدن به چوب حس طبیعت و شادمانی برای آن‌ها تجلی پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: با سرمایه گذاری در صنایع دستی و تلاش برای صادرات، درآمد بیشتری برای کشور ایجاد خواهد شد که برگزاری این گونه جشنواره‌ها، گام بلندی برای معرفی بهتر صنایع دستی است.

رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

صادرات سرمه دوزی توسط بانوان هنرمند بختیاری

وجیهه اسداللهی بانوی سرمه ‌دوز اهل چهارمحال و بختیاری هم به ایرنا گفت: ترویج سرمه‌دوزی نقش زیادی در اقتصاد خانواده، جامعه و به ویژه اقتصاد بانوان چهارمحال و بختیاری ایفا می‌کند و زنان با فعالیت در زمینه صنایع دستی به عنوان یک شغل خانگی حس اعتماد به نفس و نشاط بیشتری دارند.

این بانوی هنرمند کارآفرین افزود: برای بیش از ۷۰ بانوی هم استانی شغل ایجاد کردم و قصد دارم این کار را همچنان گسترش دهم.

وی که بیش از ۱۵ سال در ترویج سرمه دوزی فعالیت می‌کند اظهار داشت: صادرات سرمه دوزی بیشتر به صورت چمدانی بوده و درصدد هستیم با شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور برای معرفی این هنر تلاش کنم.

رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

هنر دست مادران حامی اقتصادی خانواده

فرحناز جمجر بانوی چرم دوز اردبیلی هم گفت: بسیاری از هنرهای دستی تاریخی اقوام مختلف در حال نابودی و فراموشی است که در این شرایط بانوان نقش ویژه ای در احیاگری هنرهای دستی مادران و گذشتگان خود دارند.

وی که بیش از ۳۰ سال در صنعت چرم دوزی فعالیت می‌کند افزود: هیچ زنی بی‌هنر نیست ولی باید آن هنر صنایع دستی را که از نسل های پیش به او رسیده به آیندگان انتقال دهد.

این بانوی کارآفرین که برای اولین بار در جشنواره اقوام گلستان حضور یافته اظهار داشت: حداقل کاری که یک بانو در ترویج و توسعه صنایع دستی می تواند انجام دهد تهیه جهیزیه از میان کالاهای هنری و صنایع دستی است تا از این طریق نگذارد صنایع دستی فراموش شود.

وی بیان کرد: من خانه‌دار بودم و درآمدی نداشتم اما زمانی که به چرم‌دوزی روی آوردم از لحاظ مالی مستقل شده و در کنار همسرم حامی اقتصادی خانواده هستم.

رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

۷۰ درصد ‌ملیله‌کاری توسط بانوان انجام می‌شود

اعظم ترکان مدرس دانشگاه که یکی از احیاگران ملیله‌کاری مس و نقره گفت: بیش از ۱۸ سال در حوزه صنایع دستی ملیله‌کاری مس و نقره فعالیت دارم و این هنر در حال فراموشی به درآمد پایدار رسیدم.

این بانوی کارآفرین افزود: تغییراتی در این صنایع دستی اعمال کرده و کاربری این هنر را به تزیینی، مصرفی و کاربردی برای استفاده همه علاقه مندان تبدیل کردم.

وی اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد این هنر در خانه توسط بانوان انجام می‌شود و  از طریق توسعه آن توانستم برای حدود ۴۰ نفر از زنان شغل مستقیم ایجاد کنم.

این بانوی اصفهانی بیان کرد: هنر ملیله‌کاری مس و نقره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و امیدواریم به زودی زمینه صادرات این هنر به صورت گسترده فراهم شود.

رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

گلیم نقش برجسته منبع درآمد پایدار زنان ایلامی

ناهید نادی مدیرعامل ایلام بافت غرب هم به ایرنا گفت: گلیم نقش برجسته، مهم‌ترین و شاخص‌ترین صنعت دستی استان ایلام است که با توجه به پیشینه و تعداد بالای افراد شاغل در این صنعت، شهرت جهانی دارد.

وی که بیش از ۲۰ سال در این صنعت فعالیت دارد افزود: در نمایشگاه های داخلی و خارجی زیادی شرکت کردم و تولیداتم به کشورهای زیادی صادر شد.

این بانوی کارآفرین که برای بیش از ۴۰ نفر از زنان ایلامی شغل مستقیم ایجاد کرده اظهار داشت: گلیم نقش برجسته به عنوان صنایع دستی جهانی ایلام نقش بسیار زیادی در اقتصاد خانوار داشته و منبع درآمد بسیاری از زنان استان به شمار می‌رود.

رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

عروسک بومی، گردشگران داخلی و خارجی را مجذوب می‌کنند

فاطمه معصومی که در صنعت عروسک های بومی سیاه رودبار در علی‌آبادکتول فعالیت می‌کند گفت: عروسک‌های بومی سیاه رودبار در دل خود حقایق ناگفتنی درحوزه‌های تاریخی فراوانی از جمله آیین‌ها، بازی‌ها و نمایش‌های سنتی دارد که با ترویج و توسعه این هنر می‌توان کودکان بسیاری را با بخشی از تاریخ و میراث‌فرهنگی‌ گلستان آشنا کرد.

وی که بیش از ۶ سال در تولید این صنایع دستی تاریخی فعالیت دارد افزود: عروسک‌ سیاه رودبار قصه‌ رمزآلود و پیچیده‌ای دارد که بسیاری از توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی را مجذوب خود می‌کند.

این بانوی هنرمند اظهار داشت: معرفی عروسک های بومی و محلی اقوام مختلف ایرانی در بازارهای صنایع دستی داخلی و خارجی نقش مهمی در اقتصاد استان ها و کشور خواهد داشت.

رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

پوشاک محلی زنجیره ارزشمند اشتغالزایی است

گلناز ارجمند هنرمند صنایع دستی پوشاک کردی هم گفت: پوشاک سنتی زنان و مردان کرمانشاهی از جمله روسری، جلیقه، شلوار، عرق چین، سربند و چوخورانک به عنوان صنایع دستی کرمانشاه متقاضیان بسیاری داشته و برای گردشگران و توریست های فراوانی از نقاط مختلف کشور و جهان ارسال شده است.

وی که بیش از ۳۰ سال در صنایع دستی فعالیت می‌کند افزود: لباس‌های محلی کرمانشاهی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌رود که با رنگ و طرح‌های زیبا و برگرفته از طبیعت چهار فصل منطقه، همواره برای گردشگران جذاب و جالب توجه بود.

وی اظهار داشت: یکی از زنجیره‌های ارزشمند اشتغالزا در جهان صنعت پوشاک است که با توجه گردشگران خارجی به صنایع دستی و پوشاک‌ محلی، این هنر رونق بیشتری خواهد گرفت.

رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

روستای «ابرسج» قطب صنعت نمد ایران است

زینب ساغری هنرمند صنایع دستی نمد مال استان سمنان گفت: هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و تولید پشم در مقیاس بالا قدمت دیرینه در سمنان دارد.

وی افزود: صادرات داخلی و خارجی صنایع دستی نمد ارزآوری خوبی برای کشور داشته و  با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این صنعت می‌توان شاهد افزایش صادرات این صنعت فرهنگی و هنری بود.

وی بیان کرد: زنان فعال نمد استان سمنان درآمد خوبی از فعالیت در این هنر داشته و از بیشتر شهرهای کشور ثبت سفارش دارند و گردشگران بسیاری به دلیل خواص درمانی نمد متقاضی این صنعت هنری هستند.

رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

ظروف دست‌ساز حکاکی شده برای گردشگران جذاب است

باهره رامین‌فر بانوی هنرمندی اهل آذربایجان غربی هم گفت: حکاکی روی نقره و مس به ویژه برای ظروف پذیرایی و دکوری دست ساز برای گردشگران جذاب بوده و در نمایشگاه بین المللی بسیاری که حضور یافتم متوجه استقبال بی نظیر تمام اقشار از این صنعت شدم.

وی که بیش از هشت سال با این هنر آشنا شده افزود: این هنر به محدوده خاص اجتماعی منتهی نشده و افراد مختلفی از اقشار متفاوت می‌توانند در آن فعالیت کنند.

وی ادامه داد: با علاقه خاصی وارد این هنر شده و با خلاقیت و ایده‌های بسیار در طرح‌ها و شکل‌دهی تولیدات، در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت می‌کنم.

رامین‌فر بیان کرد: صادرات این آثار هنری در جهان و فروش آنها علاوه بر منافع اقتصادی، موجب معرفی این هنر منحصر به فرد تاریخی شده و توانایی های هنرمندان کشور را به خوبی منتقل می‌کند.رونق صنایع‌دستی؛ راه میانبر اشتغال‌آفرینی برای زنان اقوام ایرانی

حصیربافی مرز دوراهی توسعه اقتصادی و منسوخ شدن در شمال

رضیه لطفی گودرزی یکی دیگر از نمایندگان صنایع دستی استان مازندران در جشنواره اقوام گفت: حصیربافی در مازندران قدمت بسیاری داشته و حصیر به دلیل مقاومت در برابر باد وباران مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد.

وی افزود: از کودکی با صنعت و هنر حصیربافی آشنا شده و از هفت سالگی در کنار مادرم حصیربافی می کردم و پس از اتمام رشته مدیریت و پیدا نکردن کار مرتبط با رشته ام به سمت احیای سنت مادرم رفتم.

این مدرس صنایع دستی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۳۰۰ هنرجو تربیت کردم و هنوز هم افراد بسیاری متقاضی آموزش این هنر هستند.

وی بیان کرد: در سال های قبل تنها کلاه و سبد حصیربافی مورد استقبال گردشگران بود ولی امروز تمام ظروف آشپزخانه از حصیر بافته و توریست های بسیاری خواستار آنها هستند.

پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین از دیروز سه‌شنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی گلستان در گرگان آغاز به‌کار کرد.

این جشنواره تا ۲۱ آبان ماه به مدت پنج روز، عصرها در کیلومتر ۵ جاده گرگان – آق قلا دایر است.

پانزدهمین دوره این رویداد فرهنگی در بخش‌های صنایع‌دستی، سوغات، موسیقی، گردشگری و بوم‌گردی، سیاه‌چادر و عشایر، روستاهای هدف گردشگری، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور برنامه‌ریزی‌شده است.

هنرمندان صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور و همچنین ۲۱ گروه موسیقی سنتی و آیینی از ۹ استان در این جشنواره هنر خود را عرضه می‌کنند.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا