یادداشت

با خبرنگاران مدارا کنیم

پایگاه خبری اولکامیز – عظیم قرنجیک: اهالی رسانه اعم از نویسندگان آزاد و خبرنگاران منتقد ، و بطور کلی اهل قلم و اندیشه و بیان را می توان ، چشم و گوش جوامع دموکراتیک و ملی مزیّن به مردم سالاری و مدنیّت و رواداری دانست .

آنان که در عرصه رسانه و مطبوعات آزاد – به عنوان رکن چهارم دموکراسی – قلم می زنند ، نماد و نماینده و جان و وجدان جمعی جامعه و صدای گویا و رسای قاطبه مردم ، و کانال ارتباطی انتقال خواسته ها ، مطالبات ، توقعات و انتظارات و … به مسئولان ، تصمیم گیران و مقامات سیاسی و اجرایی ، در سطوح مختلف محلی ، منطقه ای ، استانی و ملی و …بوده و هستند .

اصولاً ، زمانی ما می توانیم دم از جامعه ای دموکراتیک ، آزاد و پویا و توسعه طلب – چه از جنبه سرمایه های اجتماعی وانسانی و معنوی ، و چه از وجوه مادی اعم از اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی و … – بزنیم ، که هیچ مانع و رادعی ، بر سر تولید فکر واندیشه ، و گردش و انتقال آزادانه اطلاعات ، ایجاد نکنیم ، و آنچنان ظرفیتی در خود ایجاد کنیم ، که بتوانیم تحمل تضارب آراء و افکار و گفتگوی آزاد و منتقدانه و مشفقانه را داشته ، و با اندیشه ورزان ، نویسندگان و روزنامه نگاران و خبرنگاران و گزارشگران ، که براستی تعمق بخش آگاهی آحاد مردم ، و منابع مهم اطلاع رسانی هستند ، به مدارا رفتار نمائیم .

اهالی رسانه و مطبوعات، بعنوان منبع تولید اندیشه و فکر ، و در مقام پرسشگران مردم و جامعه ، متولیان امور و متصدیان و مسئولان منصوب و منتخب را به پاسخگویی واداشته ، ضامن سلامت اجتماعی و بقای نظام سیاسی ، در برابر استیلا و استبداد و خودکامگی گشته ، و جلو تمایلات خودمحورانه صاحبان مناصب را می گیرند .

آنچه که خبرنگاران را مسرّت و رضایتمندی می بخشد ، همانا میزان اثربخشی تلاش آنان در بهبود حال و روز جامعه، و گسترده تر شدن دامنه این اثربخشی ها است .

جامعه ای در تمام زمینه ها شکوفا و توانمند است ، که اولا،ً دست خبرنگاران برای پرسشگری باز ، و ثانیاً ، دست آنانی که پرسشگری خبرنگاران را برنتافته ، به چالش می کشند ، بسته تر گردد .

خبرنگاران را غربالگران دردهای جامعه دانسته اند ، چرا که آنانند، دردهای جامعه را برای درمان هویدا می کنند، و دغدغه رفع رنج و حرمان جامعه را دارند .

حقوق جامعه آن زمان محقق می شود، که خبرنگاران را، مدافعان و مدعیان واقعی و بحق حقوق مردم در جامعه بدانیم ، آنان زمانی حارس و پاس دار سلامت جامعه خواهند بود که، یافته ها و گزارشات خود را بدون ترس و واهمه ای انتشار دهند، و اگر سهواً اشتباهاتی هم به لحاظ تهیه و نشر خبر داشته باشند ، برخورد با آنان ، جز از راه خبر نباشد و کار به محکمه کشیده نشود .

راه مردم سالاری و دموکراسی ، زمانی پررنگ و رونق و سامان می گیرد ، که خبرنگاران احساس آزادی کنند، و آزادمنشانه ، دغدغه های اجتماعی را گزارش کرده، و منصفانه مسندنشینان رانقد کرده ، مشفقانه و دردمندانه ، مسئولان را، در یافتن راه حل ها و راهکارهای حل مشکلات جامعه، یاری رسان باشند .

به امید رفع مشکل و گشایش راهی برای حل مسئله پیش آمده برای جناب آقای کیان …

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ” زمانی ما می توانیم دم از جامعه ای دموکراتیک ، آزاد و پویا و توسعه طلب بزنیم” کی دم از همچین جامعه ای زده است به جز شما غرب گرایان؟ شما هستید که اینگونه افکار پلید غربی را به ذهن مردم می اندازید و ما را بدهکار می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا