مطالب ویژه

نوشته های نوقلمان – قسمت ۲۱

نبرد ایران و ولز به روایت دانش آموزان گنبدی

پایگاه خبری اولکامیز- فردای روزی که تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در یک بازی تاریخی و فراموش نشدنی بر تیم ولز غلبه کرد در دبیرستان امام جعفر صادق ( ع ) گنبد درس نگارش داشتم. پس از ورود به کلاس از دانش آموزان پرسیدم چه کسانی بازی ایران و ولز را تماشا کردند بچه های کلاس ۱۰۲ با شور و شوق تمام دستهای خود را به نشانه تایید بالا بردند. در آن لحظات زیبا فرصت را مغتنم شمردم و از شاگردانم خواستم که روایت خود را در باره مسابقه ایران و ولز بنویسند. آنچه را در این بازی دیده اند شرح دهند. از شور و هیجان بازی سخن بگویند. احساسات و عواطف خود را بعد از پیروزی ایران بر رقیب به قلم بیاورند. آنها هر یک قلم و کاغذی گرفتند و شروع به نوشتن کردند. نوشته های بچه ها جذاب و خواندنی بود. بهترین شان را در پی می خوانید:

از خوشحالی گریه کردم

یعقوب کوهستانی نوشت: همین دیروز بود هنوز هم خوشحالم چون تیم ملی ایران مقابل ولز با گرت بیل و آرون رمزی و ویل هنسی پیروز شد این پیروزی با دو گل روزبه  چشمی و رامین رضاییان رقم خورد در این برد شیرین یک گل دیگر هم روی همکاری سردار آزمون و علی قلی زاده زده شد که با کمک داور ویدئویی VAR گل مردود اعلام شد.

با اینکه گل اول مورد قبول قرار نگرفت ولی یه ایران رو هوا بود چون اولین گل بازیو ما به ثمر رسانده بودیم ولی حیف…! این گل دومین گلی بود که در ادوار جام جهانی با تصمیم VAR مردود یکی از این دو گل در بازی با اسپانیا در جام جهانی روسیه بود محمد رضا احمدی مجری برنامه فوتبال برتر میگفت این VAR به ما دو گل بدهکار.

دقیقه ۸۰ به بعد استرس عجیبی بدنمون رو فرا گرفته بود چون می ترسیدم نکنه بازیو مساوی کنیم، وکار به بازی سخت مقابل آمریکا بکشه و بازی لقب بازی مرگ و زندگی رو به خودش بگیره اما به طور ناگهانی و روی فرار مهدی طارمی ولز یک اخراجی داد و بازی به سود ما پیش رفت که دقیقه هفت وقت های اضافه روزبه با شوت مهار نشدنی خود دوازه دروازه‌بان تعویضی را باز کرد

حالا دیگه یه ایران رو هوا بود خدا رو شکر این یکی دیگه مردود نشد وبعد از گل اول روی حرکت خوشگل مهدی طارمی (الماس بوشهری) وا پاسش یه رامین وچیپ خیلی خوشگل او منجر به گل دوم شد، همین که سوت پایان بازی زده شد از روی خوشحالی گریه کردم و بی هوا شیپور میزدم.

 

 

باید آمریکا را هم ببریم

امیرحسین هنرمند نوشت : با اینکه به جام جهانی نرفتم ولی حواشی و کلیپ ها یه قبل بازی را به خوبی دنبال میکردم . نیم ساعت به بازی تیم ملی ایران با تیم‌ ملی ولز مانده بود .

کلیپ هایی را که مردم در فضای مجازی بازتاب کرده بودن را می نگریستم. تماشا میکردم‌ که مردم از هر نوع قشر و ملیتی در خیابان هایه کشور قطر در حال شادی کردن به نوع رسم و رسومات کشور خود هستند .

می دیدم که مردم در حال در حال فروش کالا ها و صنایع کشور خو هستند . به ساعت نگاه کردم . یک دقیقه به شروع بازی مانده بود پس تلویزیون را روشن کردم و به ان چیره شدم ،پرچم ملی هر دو تیم بر بالای‌ ورزشگاه برافراشته شده بود . هر جور بود بازیکنان هر دو تیم به میدان بازی (مستطیل سبز) آمدند .

اول سرود ملی تیم حریف خوانده شد و وقتی نوبت سرود ملی تیم ما شد . همه اعضای تیم و یار دوازدهم ما یعنی هواداران ، از جای خود بلند شدند و دست هایه خود را بر روی سینه گذاشتند.و به طرف پرچم سه رنگ ملت خود سرود ملی را زمزمه کردند.

بازی شروع شد. بازی داشت به صورت عادی پیش میرفت که در دقایق اول بازی بود که ایران به یک گل توسط علی قلی زاده روی پاس سردار آزمون دست یافت. چیزی از شادی بازیکنان نگذشته بود که کمک دوم داور پرچم خود را به منزله ی آفساید به بالا اورد و گل مردود محسوب شد ، ولی بازیکنان تیم امید های خود را از دست ندادند و با قدرت به بازی ادامه دادند.

نیمه ی اول بازی به پایان رسید و پس از پانزده دقیقه نیمه دون بازی به جریان افتاد. در یک صحنه سردار آزمون یک استارت زد و توم را به سمت دروازه بان ولز (هِنسی) شوت کرد ولی متاسفانه توپ به تیر عمودی دروازه بر خورد کرد تیم ما دوباره این شانس را داشت به یک گل برسد . ولی از روی بد شانسی ضربه فنی علی قلی زاده هم با تیر یرخورد کرد. سردار میتوانست روی ریواند گلی را به ثمر برساند ولی دروازه بان حریف سرا سینه توپ را دفع کرد .

تیم ما در موقعیت های زیادی میتوانست به گل برسد ولی موقعیت ها یکی پس از دیگری به هدر میرفتند.
بازی در جریان بود که جهانبخش یک پاس کلیدی برایه مهدی طارمی ارسال کرد و دروازه بان تیم حریف برا اینکه گل نخورند مجبور شد تا به جلو بیاید. و روی مهاجم ما خطایی را مرتکب شود . داور مسابقه دید کافی بر صحنه نداشت و به همین دلیل به هِنسی کارت زرد را داد ولی پس از مشورت و دیدن VAR از رویه خوش شانسی نظر خود را تغییر داد . و به او کارت قرمز را داد . و او را بخاطر بازی خشنش از بازی اخراج کرد .پس تیم حریف ۱۰ نفری شده بود و این به نفع ما بود.

آخرای بازی بود و داور ۹ دقیقه وقت اظافی را برایه بازی وضع کرد . هر چه بازی میگذشت استرسم بیشتر میشد . که مبادا بازی را ببازیم یا مساوی کنیم . در دقیقه ۹۷ بود که به امید خدا به یک گل زیبا دست یافتیم . شور هیجان وجودم را فرا گرفته بود . حیرت زده بودم که یهو دفاع راستمان رامین رضاییان یک گل دیگر را ثمر رساند.

این دیگر به منظور باخت ولز بود و انها شکستی را مقابل تیم ملی ما قبول کردند. بازی تمام شد و ما بردیم. ولی نباید مغرور شویم و باید تمام تلاش خود را کنیم تا بازی با امریکا را به امید خداوند بزرگ ببریم و برایه اولین بار در ادوار جام جهانی تیم ملی ما از گروه خود صعود کند. با همدلی و همبستگی هر‌ کاری ممکن است.

 

برای‌سربلندی‌ ایران

اسحاق عسگری نوشت: ساعت۱ ظهر‌بود ‌۳۰دقیقه‌مانده‌ بود‌ به‌ بازی‌ ایران-ولز. من‌ منتظر‌‌ بازی‌ بودم که‌ شروع‌ شد‌ میخواستم‌ ببینم‌که‌ چی‌میشه‌ هیچی‌دیگه‌ بازی‌شروع‌شد‌ من‌ آنقدر‌‌ استرس داشتم‌ که‌ تمام‌ گوشی‌های‌ خانواده‌ را‌ خاموش‌کردم چند‌ دقیقه‌ مانده‌بود‌بازی‌شروع‌شود جلوی‌منم‌یک‌ کیلو‌ تخمه‌ آفتاب‌گردان‌بود تا‌بازی‌وطنم‌ ایران‌ عزیزم‌ را‌ ببینم‌.

از‌شدت‌استرس‌‌نمیتونستم‌خودمو‌ کنترل‌ کنم چون که‌ دفعه‌ی‌ قبل‌ از‌ انگلیس‌۶تا‌گل‌خوردیم‌منم‌موند بودم‌که‌آیا‌در‌جام‌جهانی‌‌میتوانیم‌وارد‌شویم؟

من‌ کلی‌ نذر‌کردم‌ ایران‌ببره‌ حالا‌نذرم‌ چی‌بود‌ براتون‌ بگم خنده تون‌ میگیره . یه‌ چیپس‌ بدم‌ به‌ دوستم‌‌ یا‌ کیک‌.
خودم‌خنده‌ام‌گرفته‌بود‌با‌این‌نذر‌هایی‌که‌ میکردم.

تازه‌ سردار‌آزمون‌ هم‌‌‌ برای‌ بازی‌کردن‌‌توی‌ تیم‌‌ ایران‌آمده‌بود‌. آقا‌ سرتون‌ رو‌ درد‌ نیارم‌ در‌ حینی‌ که‌ داشتم‌ فوتبال‌ رو‌ نگاه‌ میکردم‌ انتن‌رفتم‌ من‌نفهمیدم‌ چه‌ جوری رفتم‌ بالا‌‌ تکونش‌ بدم‌.

وقتی‌ که‌ اومدم‌‌ نشستم‌‌‌ و‌‌ من‌ در حال‌ تخمه‌ خوردن‌ بودم‌ که‌ ایران‌ گل‌ اول‌‌ رو‌
زد‌ من‌ یک‌ جوری‌ پریدم‌ هوا‌‌ و‌ جیغ‌ داد‌ کردم‌ که‌ صدام تا‌ اخر‌ کوچه‌ میرفت‌ اما‌ وقتی‌ دیدم‌ داور‌ آفساید‌
اعلام کرد‌ گل‌‌ اول‌ را‌ با‌ ناراحتی‌ و‌ بی‌حالی‌نشستم‌ و تخمه هایی‌که‌ از‌‌ ذوق‌ گل‌اول‌ روی‌‌ فرش‌ ریخته‌ بود‌ را‌
جمع‌‌کردم‌.

بعد‌از۱:۳۰دقیقه‌‌‌که‌ اخرای‌ بازی‌بود‌ تیم‌ایران‌‌عزیزم‌گل‌زد‌ اقا‌ من‌ یک‌ داد و‌ بی‌دادی‌ میکردم‌و‌بالا‌ پایین‌میپریدم‌که‌نگو‌در‌همین‌موقع‌که‌داشتم
شادی‌میکردم‌‌دیدم‌تیم‌ایران‌گل‌دومم‌زد من‌از‌شدت‌هیجان‌داشتم‌سکته‌میکردم‌آقا‌من‌ نشستم‌گریه‌کردم‌میدونی چرا‌چون‌‌‌وطن‌عزیزم‌با‌ وجود‌این‌‌همه‌‌دشمن‌تونسته‌پا‌برجا‌به‌وایسته‌و‌
پرچم‌سه‌رنگش‌‌را‌بالا‌ببرد.

راستی‌میدونین‌که‌چه‌کسی‌کشور‌عزیزمان‌ایران را‌سر‌بلندکرد‌خوب‌پس‌براتون‌میگم‌روزبه‌‌چشمی ورامین‌رضایی‌با‌گلی‌که‌زدن‌چشم‌تمام‌حسود‌های
کشور‌ایران‌رو‌کور‌کردن.

خوب‌جالبش‌اینجاست‌که‌من‌با‌ دوستام‌که‌حدود۲۰‌نفر‌میشودیم‌رفتیم‌توی‌خیابان‌های‌شهر‌شیپور‌ زدیم‌‌ انقدر‌خوشحال‌که‌پرچم‌ایران‌بالاست و‌من‌این‌خوشحالی‌رو‌نمیتونم‌توصیف‌کنم.

 

 

حس خوبی داشتیم

حسین فرخانی نوشت:  در بازی ایران با ولز بازیکنان ایران در اول بازی سرود ملی را خواندند، خواندن این سرود زیبا باعث میشود که روحیه آنان بهبود یابد و حس پیروزی به آنها دست دهد.

سوت بازی زده شد و بازی شروع شد. در نیمه اول موقعیت های خوبی برای ایران و ولز بدست آمد؛ولی متأسفانه هیچ کدام گل نشد؛ولی در نیمه دوم اتفاقات زیادی در زمین رخ داد، هنگامی که سرداد آزمون توپ را به تیر دروازه زد،یک حس دلهره آوری در وجود ما رخ داد.

در ادامه بازی، یکی از بازیکان ایران برای مهدی طارمی پاس در عمق انداخت و در همان موقع دروازبان تیم ولز از دروازه خارج شد و به سمت توپ رفت تا توپ را از دروازه دور کند؛ ولی برخورد خطرناکی با طارمی داشت.

داور بازی را نگه داشت و به وی ای آر(VAR) رفت تا صحنه را از نزدیک نگاه کند. بعد از اینکه صحنه را بازبینی کرد، به سمت دروازبان ولز رفت و کارت قرمز را به او نشان داد.

دروازبان تعویض شد و یکی از بازیکنان ولز به بیرون رفت و ولز ١٠ نفره شد.
بعد از اینکه ١٠ نفره شدند، روزبه چشمی از پشت محوطه جریمه توپ را زمینی شوت کرد و توپ در دروازه قرار گرفت. بعد از اینکه ایران گل زد، من و خانواده ام خوشحال شدیم.

بازیکنان ناامید شدند، ماهم از این ناامیدی حریف استفاده کردیم و گل دیگری هم به ثمر رساندیم. گل دوم ایران را رامین رضائیان زد.
خوشحالی ایرانیان دو برابر شد. بعد از چند دقیقه بازی تمام شد. بازیکنان ایران شادی کردند، از خوشحالی زیاد سرمربی ایران را بر هوا پرتاپ کردند. خیلی حس خوشحالی و خوبی به من و همه مردمان ایران دست داد.
مردم ایران خوشحالی خود را در خیابان های ایران جشن گرفتند. از خدا ممنون هستیم که ما را هم در این مسابقه همراهی کرد.

 

 

همه راضی بودند

میثم صوفی نوشت: بیش از ۷۰میلیون نفر از جمعیت ایران فوتبال انگلیس و تیم ملی ایران را دیده اندکه اتفاقاتی عجیب در آن بازی افتاد، از همون ابتدا علیرضا بیرانوند شکستگی بینی برایش اتفاق افتاد خاطره ساز شد، خلاصه بازی ۲-۶تمام شد، اتفاقات دیگری هم رخ داد که حتی نمیخواهم راجبش بحث کنم.
اما بازی ایران مقابل تیم ولز از زیبا ترین بازی های این جام جهانی ۲۰۲۲بود.
بچه های تیم ملی خیلی تلاش کردند، سردار آزمون و علی قلی زاده دو موقعیت خیلی خیلی خوب داشتند که شانس با انها یار نبود و هر دوتا توپی که روانه دربازه هنسی کردن به تیر چپ و راست برخورد کرد در ضمن این موقعیت ها در همون دقایق ابتدایی یک گل در کلاس بالا توسط علی قلی زاده به ثمر رسید که متاسفانه در حالت آفساید بود، اما بچه های تیم روحیشون رو ازدست ندادن.
تیم ملی ایران با تمام توان وبا دل و جانشان جنگیدند، انصافا بازی خوبی رو از هر دو تیم شاهد بودیم، هر دو تیم موقعیت های برابر و مساوی داشتن.
دو اتفاق بد دیگر این بود که؛
_بد شانسی سردار مصدومیتی که از قبل داشت شدید شده بودو دیگر نتوانست این بازی حساس را با بچه های تیم ادامه دهد.
_یک موقعیت دیگر برای مهدی طارمی عزیز رخ داد که تک به تک با دربازه بان ولز شد، که دربازه بان ولز از دربازه شون بیرون امد تا توپ را دور کند این کار را خیلی خوب انجام داد ولی، با مهدی برخورد بدی داشت، بچه های تیم با داور راجب این این اتفاق خیلی بحث کردن تا اینکه داوربا کمک وی ای آر صحنه را باز بینی کرد ودربازه بان تیم ملی ولز را اخراج کرد، حالا تیم ملی ولز ۱۰نفر بازی را دنبال میکند.

به هر حال تیم ملی ایران به این ۳امتیاز حساس احتیاج داشت، در دقیقه ۸۹کمک داور چهارم نه دقیقه وقت اضافه گرفت که برای هر دو تیم زمان خوبی محسوب میشد.
تیم ملی ایران به وسیله روز به چشمی که در نیمه دوم تعویض شده بود به گل رسید، گل تیم ما در دقیقه ۹۸به ثمر رسید یک ایران خوش حال از این اتفاق بودند، هر دوتیم بازی را شل گرفته بودند و منتظر سوت پایان بازی بودند که مهدی طارمی بایک توپ ربایی زیبا یک زد حمله شگفت انگیز زد، و با یک پاس حرفه ای و دقیق توپ رو به رامین رضاییان رساند،
رامین توپ را وارد دربازه تیم ولز کرد، گل دوم تیم ملی در دقیقه ۱۰۱توسط رامین به ثمر رسید و بعد از دقایقی داور سوت پایان بازی را زد.

مردم بعد از پایان بازی از خوش حالی به خیایان ها آمدند و هر کسی یه جور خوش حالی خودش رو نشان می داد، همه از تیم راضی بودند.
۸۵میلیون نفر خوش حال از برد تیم ملی جمهوری اسلامی ایران برابر ولز بودند.

 

 

دست بازیکنان درد نکند

احمدرضا آرمین نوشت : درقبل از بازی ایران و ولز همه دلشوره داشتند فکر می کردم در بازی ولز هم مثل بازی انگلیس شیش تا گل میخوریم و دوباره می بازیم بازی که شروع شد حس خوبی نسبت به بازی نداشتم حسی که به من می‌گفت این بازی مساوی تموم می‌شود.

چون ایران و ولز دو تیم قوی بودند واین دومین بازی ولز در جام جهانی بعد از چند سال بود وبا تمام وجود می‌خواستند پیروز شوند ایران هم چون در بازی قبلی بد جور شکست خورده بود میخواست جبرا کند.
دلشوره داشتم چون فکر میکردم ایران مثل بازی قبل این بازی را هم خراب می‌کند ومیبازد در نیمه اول فکر کنم اول های نیمه در وقت اضافه دقیقه۲۰ایران گل اول را به ثمر رساندند همه خوشحال بودند واز خوشحالی پرواز می‌کردند همه حس می کردند ایران در این بازی برنده است که داور اعلام کرد گل مردود است چون آفساید بوده است دوباره ناراحت به پای تلوزیون نشستیم وبا دلشوره تلوزیون را تماشا میکردیم دربازی بیشتر توپ دست ایران بود نیمه اول با دلشوره و هیجان زیاد تمام شد نیمه دوم شروع شد با خودم گفتم حتما نیمه دوم هم مثل نیمه اول بدون گل تمام می‌شود.

در آخرای نیمه دوم طارمی مثل همیشه با توپ به سمت دروازه حریف حرکت کرد دروازه بان ولز چون تنها بود جلو آمد وبه روی طارمی خطا انجام داد که کارت قرمز گرفت و واقعا ناجوانمردانه بود وکارت قرمز حقش بود شاید گل میشد دروازه بان تیم ولز اخراج شد وبه جایش فردی دیگری آمد ویک نفر هم از بازیکنان ولز بیرون رفت حالا ایران فرصتی داشت برا جبران شکست انگلیس چون تیم ولز ده نفره بازی می کرد بازی ادامه داشت که یکباره در دقیقه ۹۸بازیکنان ایران توپ را مثل همیشه در دست گرفتندو با همکاری وهمدلی حمله کردند وگل اول را به ثمر رساندند که موجب شادی و اشک شوق مردم ایران شد من ترسیدم با خودم گفتم نکند این گل هم آفساید شود نه ولی گل بود این گل موجب شادی و اشک شوق مردم شد هنوز درحال هوای گل اول بودم که دقیقه ۱۰۰ بازیکنان گل دوم را به ثمر رساندند دست بازیکنان ایران درد نکندکه در این حال هوا ی ایران دل مردم را شاد کردند.

به کوشش : عبداللطیف ایزدی دبیر ادبیات دبیرستان امام جعفر صادق ( ع )  شهر گنبدکاووس، استان گلستان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا