مطالب ویژه

چرا پرندگان تالاب‌های گلستان را ترک می‌کنند؟

پایگاه خبری اولکامیز – استان گلستان به واسطه برخورداری از زیستگاه‌های آبی متنوع، سکونتگاه مناسبی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر محسوب می‌شود اما به اعتقاد کارشناسان با کاهش بارندگی‌ها و تاثیر آن در افزایش سطح خشکی تالاب‌ها و ذخایر آبی، ورود این پرندگان برای سکونت چندماهه به زیستگاه‌های استان کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب‌های گلستان از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین‌ماه متناسب با درجه هوا در تالاب‌های استان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند. از جمله این پرندگان انواع مرغابی‌ها، قو، پلیکان، حواصیل، چنگر، پرستوها، آبچلیک‌ها، غاز، فلامینگو، باکلان و عقاب دریایی دم‌سفید هستند که نیمی از سال را در زیستگاه‌های آبی گلستان ساکن می‌شوند که به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی، کاهش بارندگی‌ها و در نتیجه کم‌آبی و خشکی تالاب‌ها و ذخایر آبی استان جمعیت آنها هرسال رو به کاهش است.

۲۳ زیستگاه مهم از مجموعه تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در گلستان وجود دارد که در صورت مساعد بودن شرایط و مناسب بودن حجم آب پذیرای صدها هزار قطعه پرنده مهاجر هستند. روزگاری نه‌چندان دور تا قبل از خشکسالی‌های چند سال اخیر تماشای دسته‌دسته از پرندگان مهاجر در آسمان و در آب‌ها و لانه‌سازی و تولیدمثل آنها در نیزارها و لابه‌لای درختچه‌های گز و شنیدن صدای آنها یکی از جذابیت‌های اصلی تالاب‌های گلستان برای جذب گردشگر محسوب می‌شد اما امسال با بارش‌های ناچیز و کاهش چشمگیر حجم آب‌های سطحی، جمعیت پرندگان مهاجر کاهش یافته و بخشی از آنها برای پیدا کردن منابع آبی مسیر پروازی خود را به دیگر نقاط ایران ادامه دادند.

حداقل حجم آب تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس با عمق دو تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم‌بارشی و خشکسالی چند سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شدند و شرایط کنونی آنها بحرانی است.

به گفته رئیس اداره محیط زیست گنبدکاووس، در صورت تغییر مسیر و عدم حضور پرندگان مهاجر در سه تالاب بین‌المللی این شهرستان، احتمال خارج شدن آنها از فهرست کنوانسیون رامسر وجود دارد ضمن اینکه با خشک شدن این سه پهنه آبی جوامع محلی دچار آسیب شده و مهاجرت خواهند کرد.

مجله هفته نامه تجارت فردا(شماره ی ۴۸۵ – تاریخ انتشار: شنبه ۱ بهمن

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا