مطالب ویژه

بزمِ مختومقلی در گنبد

از حضور سبز دختران و زنان تا غوغای موسیقی

پایگاه خبری اولکامیز – عبداللطیف ایزدی: مراسم ۲۹۰ مین سالروز تولد مختومقلی فراغی به همت انجمن میراث، انجمن جیحون، بنیاد مختومقلی فراغی و با همراهی گروه های موسیقی ترکمن و همکاری اداره ارشاد و شورای شهر و شهرداری عصر و شامگاه روز سه شنبه نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن ارشاد گنبد برگزار گردید. در این باره نکاتی را یادآور می شوم:

۱-حضور پررنگ و امید بخش مردم به ویژه زنان و دختران مهمترین نکته در این مراسم بود. دوستداران فرهنگ و ادبیات به عشق پاسداشت شاعر بزرگ خود آمده بودند حتی برخی از غیر ترکمن ها هم حضور داشتند. فضای سالن برای این جمعیت کثیر  و شیفته، کوچک بود نیاز به سالنی بزرگ احساس میشد. با وجود اینکه مراسم بیش از ۴ ساعت طول کشید ولی سالن از علاقمندان پُر بود.

۲- منصور طبری دبیر همایش در سخنان آغازین خود از کیفیت نامناسب سیستم صوتی مراسم و نورپردازی سالن ارشاد انتقاد کرد و خواستار رفع آن شد.

۳- تعدد گروه های موسیقی و تنوع اجرای خوب آنها جمعیت حاضر را به وجد آورد. طنین موسیقی توسط هفت گروه  موسیقی در این مراسم از زیباترین بخش مراسم بود. هنگامی که سرود ای ایران توسط گروه اوغلان باخشی  اجرا  شد احساس دلبستگی به مام میهن در وجودت خلق می شد که قابل وصف و بیان نیست و یا اینکه اجرای شورانگیز گروه دلخوش و ماهرخ، شور و شوقی مضاعف به مجلس می بخشید.

۴-تعدد مجریان، نقطه ضعف مراسم بود و ناهماهنگی ایجاد میکرد. پنج مجری در صحنه حاضر شدند که در هیچ مراسم این تعداد مجری دیده نشده است.  

۵- دکلمه خوانی خردسالان و کودکان از نقاط خوب مراسم بود و به آنها انگیزه می داد.

۶- فرماندار گنبد در مراسم خضور داشت ولی سخنرانی نکرد. البته این رویه را اگر مسئولین دیگر هم پیشه کنند بهتر است چون مردم از گفتار درمانی خسته شده اند.

۷- مهندس موسوی شهردار گنبد در مورد لزوم پاسداشت مفاخر علمی فرهنگی ادبی جرجان زمین تاکید کرد و  در واکنش به سخنان منصور طبری گفت فرهنگسرای گنبد سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسد. امید است این قول شهردار تحقق یابد.

۸-  تقی پورمند شاعر پیشکسوت ترکمن قبل از خوانش شعر گفت حرمت مختومقلی را حفظ کنیم و نامش را بر هر دکان و مکانی نگذاریم.

۹- برپایی نمایشگاه نقاشی و طراحی توسط خانم نفسی ترک جالب توجه بود.

۱۰ –در این جشن سه میهمان، جلیل سقر از آق قلا، قمرالدین سیدی و نوریاغدی زیارتی از کلاله اجرای برنامه داشتند.  همچنین یاد و نام هنرمند فقید طواق ندیمی توسط یارانش گرامی داشته شد که حرکتی خوشایند بود.

۱۱- مراسم به صورت آنلاین در کانال تلگرامی اولکامیز و برخی از رسانه های مجازی پوشش داده شد. در این امر فعالین رسانه ؛ حاجی قربان طریک، آنامحمد بیات ، عبدالقیوم آق آتابای ، وهاب سارلی و لطیف ایزدی نقش داشتند.

۱۲-سخن آخر اینکه مراسم روز سه شنبه گنبد در واقع یک جشن بزرگ بود با وجود اینکه زمان مراسم خیلی طولانی بود ولی دوستداران شعر و موسیقی تا آخر به تماشای برنامه ها نشستند. به این ترتیب  یکی از بهترین همایش های چند سال اخیر مختومقلی در شهر فرهنگ پرور گنبد رقم خورد.

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا