مطالب ویژه

همایش بزرگداشت مختومقلی فراغی در تهران برگزار شد + تصاویر

پایگاه خبری اولکامیز- همایش نکوداشت۲۹۰ مین سالگرد شاعر و عارف ترکمن، مختومقلی فراغی با همت موسسه فرهنگی هنری خانه فرهنگ ترکمن و با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور و سفیر کشور ترکمنستان و جمع کثیری از نخبگان فرهنگی اقوام مختلف و مهمانان خارجی در سالن کوثر دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی خانه فرهنگ ترکمن، این همایش با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور، سفیر و سرکنسول سفارت ترکمنستان در ایران ، منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه، خورابه معاون انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور  وبرخی چهره های فرهنگی و سیاسی و علاقمندان به مختومقلی فراغی و به همت موسسه خانه فرهنگ ترکمن برگزار شد.

دکتر علی رهبر، مدیرعامل موسسه خانه فرهنگ ترکمن در بخش های آغازین همایش ضمن خوش آمد گویی به حضار در جلسه،با بیان اهداف برگزاری این همایش ،خواستار درج سالروز میلاد این شاعر بزرگ به عنوان روز مختومقلی فراغی در تقویم کشور و اختصاص یک روز از سال در تقویم کشور به نام روز مفاخر اقوام ایران  شد

در ادامه دکتر سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور و سخنرانی کمال عطایف سرکنسول سفارت ترکمنستان در ایران در همایش مختومقلی فراغی در تهران سخنرانی کردند.

همچنین مطابق برنامه اعلام شده، به پاس خدمات فرهنگی نورقلیچ فداکار پژوهشگر و مختومقلی شناس گنبدی و  استاد عبدالرحیم نیازی ساعی مسئول بنیاد مختومقلی فراغی،مفتخر به دریافت نشان مختومقلی فراغی از دستان معاون محترم رئیس جمهوری و سفیر ترکمنستان گردیدند.

همچنین از برخی از چهره های فرهنگی در حوزه شعر و ادب و مروجین اشعار مختومقلی با اهدای لوح سپاس از سوی خانه فرهنگ ترکمن به صورت ویژه تقدیر شد.

به پاس قدردانی از مهمان ویژه مراسم، ‌علی رهبر مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری خانه فرهنگ ترکمن، جدیدترین کتاب‌هایی که درخصوص مختومقلی نوشته شده به دکتر حسینی اهدا نمود و فرماندار مراوه تپه، شال ترکمنی را از سوی خانه فرهنگ ترکمن بعنوان شهروند افتخاری ترکمن صحرا بر گردن معاون رئیس جمهور انداخت.

در این همایش، اجرای ترانه ترکمن من توسط مسعود مفیدی و اجرای ترانه ترکمنی توسط تعدادی از نوجوانان ترکمن ، اجرای رقص خنجر ، اجرای گروه تواشیح و اجرای موسیقی سنتی توسط هنرمندان از بخش های متنوع مراسم بود.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا