مطالب ویژه

سفیر ترکمنستان: مختومقلی شاعر شهیر ایرانی در واقع پدر ادبیات معاصر ترکمن است

پایگاه خبری اولکامیز – سفیر ترکمنستان در ایران با بیان اینکه جایگاه و نقش مختومقلی فراغی شاعر شهیر ایرانی ترکمن در ادبیات این قوم همچون نقش و جایگاه فردوسی، حافظ و سعدی در ادبیات فارسی ایران است گفت : این شاعر شهیر ایرانی ترکمن در واقع پدر ادبیات معاصر ترکمن است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد قربان‌اف روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی در دانشگاه گنبدکاووس با قدردانی از مسوولان استان گلستان و گنبدکاووس در برگزاری این همایش افزود: روابط دو ملت ایران و ترکمنستان فراتر از وحدت و همبستگی، برادری و خویشاوندی است که باید آن‌را بیش از پیش حفظ کرد.

قربان اف همچنین با قدردانی از اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در مراسم مختومقلی فراغی اضافه کرد: این برنامه‌ها که برگرفته از فرهنگ غنی قوم ترکمن است نشانه اهتمام و توجه مسوولان ایرانی به ترکمن ها است.

سفیر ترکمنستان در ایران ادامه داد: سفرهای زیادی به شهرهای مختلف ایران از جمله یزد، شیراز، کردستان و اهواز داشته‌ام که فرهنگ اقوام ساکن در کشور شما بسیار غنی است.

وی افزود: در ایام سالروز تولد مختومقلی فراغی برنامه های زیادی در ترکمنستان برگزار می شود و قرار است در سال آینده مراسم بزرگ و بین المللی برگزار خواهد شد که از مختومقلی پژوهان و شاعران ایرانی هم دعوت خواهیم کرد.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن که به فردوسی این قوم نیز مشهور است با خلق شعرهای بی‌بدیل خویش با مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی، کمک شایانی به احیای زبان و ادبیات ترکمن‌ها نمود و گنجینه‌ای پایان‌ناپذیر از فرهنگ غنی این قوم به یادگار گذاشت.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا