مطالب ویژه

یک سئوال رسانه ای در باره حادثه سراوان

پایگاه خبری اولکامیز- لطیف ایزدی : حادثه ی تلخ سراوان و کشته شدن شماری از هموطنان عزیزانمان سبب شد تا سئوال رسانه ای از ایرج رمضانی کارشناس مطبوعات در استان گلستان این سئوال را مطرح کنیم :

چند روز گذشته رضا غبیشاوی روزنامه نگار توانمند کشورمان درباره حادثه سراوان مطلبی در سایت وزین عصر ایران با تیتر ( چهار نکته در باره حادثه سراوان / اطلاع رسانی با تاخیر یعنی بی اعتباری ) به رشته تحریر در آورد که قابل تامل بود. وی به تاخیر یک روزه انعکاس و انتشار حادثه مذکور در رسانه های رسمی و اصلی  و همچنین مسئولان انتقاد کرد و اظهار داشت: در جنگ روایت ها هر رسانه زودتر اطلاع رسانی کند برنده است .

پس بنابراین به نظر می رسد که سرعت عمل در کنار صحت و دقت در اطلاع رسانی وقایع و حوادث بسیار مهم است. نظر شما به عنوان کارشناس رسانه ای در این باره چیست ؟

ایرج رمضانی صاحب نظر در امور رسانه و مطبوعات پاسخ داد : سرعت عمل قطعا مهم است و تلاش برای دقت و صحت . حال ممکن است اطلاعات جامع و دقیقی از رویداد نداشته باشیم، اما حداقل ترین و بدیهی ترین کار رسانه اطلاع رسانی آن است. اینکه رسانه های رسمی از انعکاس این مورد و موارد مشابه در گذشته هم خودداری کرده و این روند ادامه یافته شاید کوتاهی قضیه تا حدی به آنان بر نمی گردد. ممکن است تا زمان روشن شدن موضوع اختیار انتشار نداشته باشند. و این تا زمانی است که خود مسئولین برای پاسخ واحد هماهنگ شوند.

این کارشناس رسانه ای افزود : تجربه نشان داده مصلحت در عدم انتشار اخبار در برهه های حساس از سوی مسئولان ذیربط، قاعده بازی را به نفع افراد مخالف و معاند که اتفاقا منتظر و در کمین چنین رویدادهایی هستند تا با بزرگنمایی بر آتش آن بدمند، عوض می کند. پاسخ مسیولان به مردم پس از آن حجم خوراک آلوده ای که از قبل توسط رسانه های بیگانه و مخرب به خورد مخاطبان داده اند واضح است که بی اعتبار است.

مدیر کانال تلگرامی روزنامه نگاری گلستان تاکید کرد: شوربختانه رسانه های رسمی مثل مطبوعات، سایت های خبری ، خبرگزاری ها و … در کشور ما صددرصد وابسته به دولت هستند و هیچ رسانه ای نمی تواند ادعا کند که استقلال دارد چرا که ارتزاق همه رسانه کم و بیش از سوی دولت است و قلم زدن در زمین غیر مردم بخاطر منافعی که ممکن است در آینده در مخاطره قرار بگیرد ، قدرت مانور را از بسیاری رسانه ها گرفته و مبرهن است از میان گزینه های موجود سکوت را بر می گزینند.

www.ulkamiz.iu


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا